Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DMU formandsmøde RKE 12-10-2013, EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Fra 17 NOV 2013 • Alle markedsførte radioer skal.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DMU formandsmøde RKE 12-10-2013, EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Fra 17 NOV 2013 • Alle markedsførte radioer skal."— Præsentationens transcript:

1 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Fra 17 NOV 2013 • Alle markedsførte radioer skal kunne operere som 8,33 kHz radioer (A4,1) • Alle nye fly produceret efter denne dato, skal være udrustet med 8,33 KHz radioer (A4,2) • Alle fly der får FØRSTE LDB/ARC i Unionen efter dette dato, skal være udrustet med 8,33 radioer (A4, 3) • Hvis en radio opgraderes skal den efterfølgende kunne operere som 8,33 KHz radio (ændret partnummer) (A4,4)

2 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Fra 31 DEC 2017 • Alle radioer skal kunne operere som 8,33 kHz radioer, dog undtaget luftfartstjenesteudøvere (A4,5). Bemærk at flyveklubber og flyvepladser IKKE er luftfartstjenesteudøvere.

3 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Operatører have 8,33 KHz radioer installeret i et luftfartøj: • Fra 17 NOV 2012, hvis der opereres over FL195 (A5,1) • Fra 1 JAN 2014, hvis der opereres IFR i luftrum A, B & C i ”core Area” (A5,2) • Fra 1 JAN 2014, hvis der opereres under IFR og området anveder 8,33 adskildelse. (A5,3) • Fra 1 JAN 2018, hvis der er krav om radio i et givet luftrum (A5, 4)

4 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Medlemsstaterne sikrer: • Fra 17 NOV 2012, at 8,33 kHz anvendes over FL 195 (A6,1) • Inden 31 DEC 2014 omlægges 25% af de resterende frekvenser ved hver stats områdekontrol centraler (og andre Lufttrafiktjeneste enheder i ”core area” (A6,3) • Undtaget forskudt bærebølge (CLIMAX) såsom CONIF • Undtaget 25 kHz til statsluftfartøjer (MIL) • Inden 31 DEC 2018 omlægger alle frekvenser til 8,33 kHz (A6,10) • Undtaget CLIMAX og MIL

5 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Procedurer: • Ved 8,33 og 25 kHZ anvendes alle 6 frekvenscifre i radiokorrespondance (A8.1) • Der skal angive Y i flyveplanens punkt 10 (A8.4) • At der flyves uden om områder hvor 8,33 kravet gælder hvis ikke der er 8,33 til rådighed. • Alle stater sikrer at operatører får ”tilstrækkelig uddannelse” i at anvende udstyret samt at der ”om muligt er instrukser til rådighed i cockpittet”. (A13,5)

6 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Undtagelser: • Medlemsstaterne kan give midlertidig dispensation fra forordningens forpligtigelser for VFR flyvning. (A14,1) • Medlemsstaterne kan indrømme undtagelser 8,33 kHz kravet om: • Fra 31 DEC 2017, Alle radioer skal kunne operere som 8,33 kHz radioer, dog undtaget luftfartstjenesteudøvere (A4,5). • Fra 1 JAN 2018, hvis der er krav om radio i et givet luftrum (A5, 4) • Inden 31 DEC 2018 omlægger alle frekvenser til 8,33 kHz (A6,10) • Undtaget CLIMAX og MIL

7 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Og hvad så: • DMU (KDA’s teknikudvalg) vil søge om dispensation for National flyvning med VFR dag/nat fly og UL mv. • Samarbejde med NAVIAIR om frekvens omlægninger.

8 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Og radioerne er: • GARMIN GNS 420/430 – 520/530 er født 8,33. Simpel omstilling via betjeningspanelet • Bendix King Kun KY196A er 8,33 men en 16 W 28V enhed. (slide in replacement for KY96A) • Bendix King KX165A COM/NAV er 8,33 compliant, men kun 28 v radio. • Garmin præsenterer en ny radioserie GNC225 med NAV/COM og GNC225 COM alene • De fleste europæiske producenter kan levere 8,33 (skal kunne) TRIG, FILSER, BECKER etc.

9 DMU formandsmøde RKE , EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Og installations kravene er: • Mindre ændring fra Part 21J DOA • Mindre ændring fra radiofabrikanten, men flere fly typer på samme ændring (Aplickable Model List) AML • EASA Standard ændringer (under forberedelse i EASA). • Installation på godkendt værksted. • Opdatering af flyets papirer • Pilot notes på radioen i flyets papirer


Download ppt "DMU formandsmøde RKE 12-10-2013, EU1079/2012 Konsolideret Overgang til 8,33 KHz talekanal adskillelse • Fra 17 NOV 2013 • Alle markedsførte radioer skal."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google