Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra Beijing til Lhasa Kinas jernbane på verdens tag En hyldest til konstruktørerne af verdens største jermbane Forfatter: Eddy Cheong, oversættelse fra.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra Beijing til Lhasa Kinas jernbane på verdens tag En hyldest til konstruktørerne af verdens største jermbane Forfatter: Eddy Cheong, oversættelse fra."— Præsentationens transcript:

1 Fra Beijing til Lhasa Kinas jernbane på verdens tag En hyldest til konstruktørerne af verdens største jermbane Forfatter: Eddy Cheong, oversættelse fra fransk: Peer Kjær Andersen. Teksten udtrykker ikke nødvendigvis oversætterens mening.

2 Udfordringer Siden grundlæggelsen af den kinesiske republik af Dr. Sun Yat-sen i 1911 har det været Kinas drøm at få et jernbanesystem, som forbinder alle nationens provinser Tibet er den sidste provins uden denne forbindelse på grund af store og uoverstigelige forhindringer. Siden 1950’erne har de kinesiske jernbaneplanlæggere måttet overvinde adskillige udfordringer. De vigtigste ses her: Forhindringer i form af bjerge Områder med ustabil permafrost, vådområder og sumpe Et skrøbeligt økosystem

3 Kunlun-bjergkæden ”Moder til tusinder af bjerge". Det var den legendariske amerikanske forfatter Paul Theroux, som profeterede, at ”denne formidable bjergkæde, der skiller Tibet fra resten af ​​ Kina, garanterer, at toget til Lhasa – som Kina har drømt om siden 1950'erne - aldrig vil blive bygget. " Omkring 85 procent af jernbanen er helt beliggende i den "Forbudte Zone". Den er også kendt som "dødens zone" på grund af den tynde luft, det dårlige og uforudsigelige vejr, de voldsomme sandstorme og den ultraviolette stråling. Den gennemsnitlige årlige temperatur er under nul. Temperaturen kan falde til -45 grader C. Den gennemsnitlige højde af jernbanenettet er her 4115 meter over havets overflade. Det højeste punkt på meter gør det på den måde til verdens højeste jernbane. Under opførelsen af ​​ tunnellen Mountain Fenghuo meter over havets overflade – skulle arbejderne være udstyret med iltflasker. En station, der leverer ilt til tunnelen, blev bygget. Sytten af ​​ disse stationer blev bygget langs jernbanelinjen udstyret med kabiner med ilt ved højt tryk for at give arbejderne mulighed for at komme sig. Spørgsmål: Hvordan kan man konstruere en jernbane tværs gennem bjergene i Kinas mest afsondrede provins, Tibet?

4 Der var m højde at overvinde, 12 kilometer dale at bygge bro over, hundredevis af kilometer med gletsjere og snesjap, som ikke kunne bære sporene eller togene. Hvordan graver man en tunnel i klipper ved -40 grader celsius, eller hvordan lægger man spor, når den mindste anstrengelse får én til at gispe efter ilt?

5 Ustabil permafrost Der er i alt på 550 km permafrost langs jernbanen. Permafrost er blød og fugtig om sommeren, og hård om vinter - et mareridt for alle jernbaneingeniører. Den mest farbare løsning er bygning af dæmninger som fundament for jernbanen. Nogle steder graver ingeniørerne ventilationsrør i jorden, så kold luft kan cirkulere under sporet. Et overvågningssystem blev installeret for at holde øje med ændringer i temperaturen langs med de 550 km permafrost på ruten.

6 Miljøbeskyttelse af det skrøbelige økosystem: I alt RMB millioner blev investeret i projektet af de kinesiske myndigheder for at beskytte miljøet. Det økologiske miljø er blevet et centralt element i konceptet. Ruterne er udvalgt, så de ligger langt væk fra de store levesteder for vilde dyr. For eksempel blev den oprindelige rute opgivet, fordi den krydsede et reservat for sorthalsede traner. Andre steder, som afsnittet igennem Hohxil, Qumar og naturreservatet Soga, har planlæggerne minimeret forstyrrelsen af naturreservater for den truede tibetanske antilope og det vilde æsel ved opførelsen af 25 passager for vilde dyr i henhold til deres migrationsmønstre. Alle vogne i toget er udstyret med økologiske toiletter, tanke til deponering af spildevand og affaldsbehandlingsanlæg for at beskytte miljøet langs ruten.

7 Beijing Vest – her begynder vor historie

8 Beijing Vestbanegård er første etape på vort togeventyr til Lhasa

9 Vores rejsekammerat, Joey, viser skilter, som siger « Beijing Vest til Lhasa »

10 Med henblik på miljøbeskyttelse er alle togene, som kommer ind i den kinesiske provins Tibet, udstyret med skrald komprimatorer og vakuum toiletter. Intet affald får lov at blive tilbage efter togenes afgang. På dette billede kan du se en arbejder tømme toilettet i et tog på Qinghai-Tibet banen ved hjælp af vakuum teknologi på Golmud station.

11 Jernbanen Qinghai-Tibet strækker sig kilometer fra Xining, hovedstaden i Qinghai-provinsen, til Lhasa. Det kostede kineserne omkring 4,1 milliarder dollar og blev afsluttet i juni et år forud for tidsplanen.

12 Det følsomme miljø har en høj prioritet hos de kinesiske jernbanekonstruktører

13 Joey elsker landskabet, der skifter uden for hendes vindue

14 Tibet er Kinas mest isolerede provins og har været en del af Kina siden kejser Kublai Khans æra. Qinghai-Tibet plateauet er hjemsted for Tibets chiru-antilope. Chiruen er et særligt beskyttet dyr i Kina. Fire nationale beskyttelsesområder er reserveret specielt for at beskytte de vilde arter på Tibet-plateauet, der iblandt antilopernes bestand og habitat: Chang Tang Naturreservat, Xianza Natur, Kekexili Nationale reservat, og Arjin Shan Naturreservat. Trods denne førsterangs juridiske beskyttelse, er bestanden af chiru stadig for nedadgående, og i dag er arten yderst truet. Krybskytteri er den væsentligste trussel. Dyrene dræbes illegalt på grund af deres uld, som er kendt på det internationale marked som « shahtoosh » eller « kongeuld ». På grund af reservaternes afsides beliggenhed er det umuligt effektivt at beskytte chiruerne og deres habitat. Shahtoosh betragtes en af de fineste animalske fibre i verden, og sjaler og tørklæder af shahtoosh er blevet den occidentale modes høje sociale status. trods priser på op til 7000 euro. Ulden smugles fra Tibet til Cashmire, hvor den væves til det ekstremt fine stof, hvor sjaler og tørklæder senere fremstilles. Selv om chiruen er beskyttet i Kina, er det stadig lovligt at væve shahtoosh i Indien

15 Det orientalske køkken findes på menuen

16 Betjeningen ombord er fremragende. Det venlige personale tilbyder forfriskninger, aviser, frugt, lette måltider og drikkevarer med et smil.

17 Passagererne lider ikke af højdesyge, for der er fuldt klimaanlæg i vognene, som også er under tryk som i et fly. Iltmasker er også til rådighed i sovekabiner og på gangene og toiletterne, hvis det skulle blive nødvendigt.

18 Smukke landskaber samt varme og kolde retter er til rådighed på menuen

19 I forbindelse med miljøproblemer i øko-systemet i store højder i Tibet, har de bevilligende myndigheder bundet omkring 8% af de samlede omkostninger ved byggeriet - mindst RMB 2,54 dollars (180 millioner) - til økologisk bevarelse, de største omkostninger til et projekt i hele Kina ved bygning af jernbaner. Da de fleste dyr og vilde dyr går frit omkring, er jernbanen hævet de fleste steder. Ellers bruges hegn og tunneler under sporene.

20 Bjergtunnel ved Kunlun

21 •Building Konstruktion af en bro på permafrost. Broen giver mindst påvirkning af miljøet, men det er også den dyreste løsning. Den 11,7 km lange bro ved Qingshuihe er verdens længste bro, bygget på permafrost

22

23

24 Dyrene græsser fredeligt, uden at bekymre sig om, at vort tog passerer

25 I det omfang det er muligt, er banen hævet for at tillade passage af migrerende arter, f.eks. vilde antiloper og for at minimere den negative påvirkning af de naturlige omgivelser.

26 En tidløs skønhed ved Namtso-søen.

27

28 Toget stiger til en højde af meter, mere end fod

29 Den totale længde af jernbanen Qingzang er 1956 km. Linien omfatter Tanggula-passet, i m ( fods) højde det højeste pas i jernbanens verden. Den 1338 m lange Fenghuoshan-tunnel er verdens højst beliggende jernbanetunnel, m. Yangbajing-tunnellen på m er liniens længste tunnel

30 Fotostop foran en gletsjer

31 Vort tog passerer gletsjere og snedækte bjerge på vej mod Lhasa

32

33 Lige fra begyndelsen har planlpæggere og konstruktører haft særlig opmærksom rettet mod en beskyttelse af miljøet, bl. a. har man undgået niveauoverskæringer af de tibetanske antilopers migrationsveje.

34 Andre vilde dyr som bjørne og vildæsler har også tilpasset sig jernbanens tilstedevæerelse.

35 En flok yak-okser græsser fredeligt, mens toget kører forbi.

36

37 Betagende skønhed ved den blå Yamdrok-sø.

38 Et tog passerer Patola-klostret på vej mod Lhasa banegård

39 Med åbningen af jernbanen Qinghai-Tibet og den nye lufthavn Nyingchi er der kommet flere turister til Tibet. Antallet i 2010 var over 4 millioner, en stigning på 60 %.

40 Banegårdshallen i Lhasa

41 Udgangen fra banegården i Lhasa

42 Banegården i Lhasa

43 En ny bro over floden Tsangpo til banegården

44 Et hotel i Lhasa

45 Broen, der forbinder den nye banegård med Lhasas centrum

46 Copyright reserved: E. Cheong New Huaren Federation 16 February 2011 FIN


Download ppt "Fra Beijing til Lhasa Kinas jernbane på verdens tag En hyldest til konstruktørerne af verdens største jermbane Forfatter: Eddy Cheong, oversættelse fra."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google