Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Analyse af Nationalmuseets web-site Af Ted Nelson-gruppen: Anders, Anette, Camilla, Heidi og Lotte.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Analyse af Nationalmuseets web-site Af Ted Nelson-gruppen: Anders, Anette, Camilla, Heidi og Lotte."— Præsentationens transcript:

1 Analyse af Nationalmuseets web-site Af Ted Nelson-gruppen: Anders, Anette, Camilla, Heidi og Lotte

2 Interessenter • Museumsgæster/potentielle museumsgæster: let overskuelig oversigt over åbningstider, adresser og entré for de respektive museer; microsite over udstillinger • Skoleelever og lærere: børnesite; undervisningssite inkl. undervisnings-materiale, opgaveark og lærervejledning • Journalister: pressemeddelelser under ’organisation’ • Andre interessenter: medarbejdere, potentielle medarbejdere, det politiske bagland, og forskere

3 Genre, struktur, medievalg • Genre: service-site • Struktur: overvejende hierarkisk - men også kronologisk og associativ • ’Medievalg’: det ’rene’ html-dokument – ingen interaktive features

4 Identitet, image, ethos • Identitet: gammel dansk statsinstitution som skal ”indsamle, registrere, bevare, udforske og formidle genstande og andre vidnesbyrd der kan belyse kulturen fra de tidligste tider til nutiden”  støvet stat i staten • Image: ”Nationalmuseet vil have fokus på de formidlingsmæssige udviklingsmuligheder for tiltrækning, dialog og fastholdelse af gruppen af børn og unge i museets publikum”  præsent og levende • Ethos: medievalget  støvet, kedelig og statisk

5 Brugertest – 3 interessantkategorier • Den almindelige bruger • Skolelæreren • Journalisten

6 Brugertest – eks: spørgsmål til skolelæreren •Gives der grupperabat til skoleklasser? •Hvilke undervisningstilbud findes der? hvad koster de? og hvor lang tid før skal man bestille tid? •Hvordan finder man frem til museet (Prinsens Palais) med offentlig transport? •Er der mulighed for at spise frokost, evt. spise medbragt mad?

7 Brugertest

8

9 Index Forskning Undervisning Børneside Viden Om Udstillinger KalenderIn English InfoForside Organisation Medarbejdere Adresser og åbningstider Nationalmuseets forside Bevillinger og fonde Jobs Rapporter Resultat- kontrakt Presse- meddelelser Virksomheds- regnskab Historie Afdelinger Adresser og åbningstider Museums- butikken Biograf Bibliotek Mødecentret Audioguide Restaurant Andre museer Museums- klubben Internet udstillinger Tidligere særudstillinger Skiftende Faste Undervisning Friheds- museet Frilands- museet Nyheder Lærerkurser Publikationer Biograf Undervisnings- tilbud Prinsens Palais Fast toc

10 Adresser og åbningstider Søg Udstillinger Nøj, det for børn! Undervisning Forskning Nyheder Om museet Jobs

11 Forskning Undervisning Nøj, det for børn Udstillinger Kalender Søg Adresser og åbningstider Nationalmuseets forside Internet udstillinger Tidligere særudstillinger Skiftende Faste Nationalmuseet Friheds- museet Frilands- museet Nyheder Lærerkurser Andre museer Fast toc Nyheder Om museet Adresser og åbningstider Museums- butikken OrganisationPå museet Mødecentret Museums- klubben

12

13 Faste udstillinger Tidligere særudstillinger Internet- udstillinger Kalender Skiftende udstillinger Adresser og åbningstider Søg Forsiden > Udstillinger > Kalender Kalender Vælg periode og tryk på en arrangementstype: 7 dage: O 1 måned: O Bestemt dag: (ddmmåååå) Udstillinger Arrangementer Omvisninger Film For børn Opdateret 25/ af

14

15 Forslag til forbedringer Eksempel: Danmarkshistorier Ny udstilling på Nationalmuseet Et klik på billedet leder videre til et microsite om den nye udstilling

16 Forslag til forbedringer - for børn "Gæt-find-vind" gå på ting - finder - jagt i udstillingen og vind legetøj fra dengang bedstefar og bedstemor var børn. Billeder af genstande og andet udstillingsmateriale klikkes frem. Billederne printes ud og tages med på museet. I udstillingen findes svarene på spørgsmålene, som børnene så kan sende ind til museet - elektronisk eller pr brev. Formålet er at børn og voksne skal gå aktivt sammen gennem museumsudstillingen og bruge den viden de får.

17 Forslag til forbedringer - for unge En netudstilling om "Unge til alle tider". Sidst i sitet er der en boks, med en underliggende database, hvor de unge skal fortælle om en dag i deres liv, f.eks. 30.november, hvor udstillingen åbner. Med de unges tilladelse vil uddrag af disse historier senere blive lagt ud på siden.

18 Forslag til forbedringer - for voksne Fortæl din Danmarkshistorie til Nationalmuseet Et klik på en boks med en underliggende database giver muligheder for, at man kan skrive større eller mindre dele af sin livshistorie - Danmarkshistorie til Nationalmuseet. Man kan også vedhæfte billeder, stamtræ, og andet baggrundsmateriale til historien. Senere kan uddrag af gæsternes Danmarkshistorie lægges ud på sitet.

19 Forslag til forbedringer - for lærere og elever • Interaktive undervisningsmaterialer • Billeder, lyd og video/film der også kan downloades og bruges i undervisningen • "Eventyrspil" fra forskellige historiske perioder • Gæt-find spillet brugt ved besøg på museet og diskuteret på museet

20 Forslag til forbedringer - for pressen • Et link til "Nyheder”, hvor pressetjenesten findes, på forsiden • Pressemeddelelser med nyheder om udstillingen med billeder, der kan downloades • Små historier fra udstillingen, som journalisterne umiddelbart kan bruge, illustreret med billeder, lyd og filmklip, der kan downloades • Evt. interviewpersoner, der vil fortælle deres egne historier • Museets pressekontaktperson

21

22 Pressemeddelelse vs. publikumspræsentation • Forskellige målgruppe -> forskellig tekst • Publikumspræsentation: • appetitvækker -> billeder • yderligere oplysninger/information på næste niveau • interaktivitet – 'Fortæl din Danmarkshistorie'


Download ppt "Analyse af Nationalmuseets web-site Af Ted Nelson-gruppen: Anders, Anette, Camilla, Heidi og Lotte."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google