Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FRIVILLIGT ARBEJDE • … det er jo ikke arbejde • … det er en fritidsinteresse • … det handler om at gøre det af lyst, med enorm dedikation, uden kompromis,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FRIVILLIGT ARBEJDE • … det er jo ikke arbejde • … det er en fritidsinteresse • … det handler om at gøre det af lyst, med enorm dedikation, uden kompromis,"— Præsentationens transcript:

1 FRIVILLIGT ARBEJDE • … det er jo ikke arbejde • … det er en fritidsinteresse • … det handler om at gøre det af lyst, med enorm dedikation, uden kompromis, total gennemført osv. • Hvis du gør det for at få noget for det… • … så søg et arbejde med løn.

2 En by med indbyggere opstår, fungerer i 8 dage og forsvinder igen ! Vi starter bare med græs og par frivillige hænder

3 • ”Det umuliges kunst” er overskriften på kåringen af Roskilde Festival, som en af de 12 største ledelsesbedrifter i Danmark siden 2. verdenskrig. (Jan 2009) • Citat: ”Nogle af de bedste eksempler på god ledelse i Danmark ser vi, når organisationer og virksomheder lægger silotænkningen på hylden og samarbejder på tværs af organisatoriske grænser – og byder ind med netop det, som de er gode til.” • ”I Danmark er der en lang tradition for samarbejde på tværs af organisatoriske og faglige grænser. Roskilde Festival er en radikal nyfortolker af denne tradition”. • Roskilde Festival er udvalgt sammen med f.eks. LEGO, ISS, A.P. MØLLER-MÆRSK, NOVO NORDISK m.fl. Mandag Morgen: Danmarks 12 største ledelsesbedrifter, januar 2009, ”Det umuliges kunst”

4 • På basis af frivilliges indsats • Ekstrem resultatfokusering – et skud i bøssen, en gang årligt • Løn er ikke et værktøj – motivation er drivkraften • Vi kan ikke alene – et utal af samarbejdspartnere • Ydelse på kort tid, uden plads til fejl, under ekstreme forudsætninger • Voldsom udvikling, ændring og nytænkning • Bygger meget stærkt på holdninger og værdier • Alt overskud doneres til humanitære og kulturelle formål • Ingen andre har erfaring i denne megaskala Ledelses-udfordringer

5 • Frivilligt arbejde skal bygge på en stærk værdimæssig platform • Man skal vide hvorfor man gør det og for hvad… det er ikke centralt på den korte bane. Men for et langt og stærkt engagement er det meget vigtigt, og direkte styrende. • Her eksempler fra Roskilde Festival…. UDGANGSPUNKTET…

6 VÆRDIGRUNDLAG • Roskilde Festival er en årlig flerdages international kulturbegivenhed, der giver kvalitetsoplevelser baseret på rytmisk musik og kreativt fællesskab. • Roskilde Festival afspejler og udfordrer med sine holdninger til miljø, humanitært og kulturelt arbejde, det samfund og den verden, som omgiver festivalen. • Roskilde Festival er en grænseprøvende kulturpolitisk manifestation. Roskilde Festival gennemføres på basis af ulønnet medarbejderindsats, som i enhver detalje har fokus på publikum, kvalitet, kreativitet og sikkerhed. • Al overskuddet fra Roskilde Festival udloddes til støtte for humanitært og kulturelt arbejde. Vi bygger på stærke værdier

7 Musikprofil Roskilde Festival fokuserer først og fremmest på musikken og stræber i sin musikpolitik mod at forblive: • Den førende, aktuelle og fremadrettede festival for den rytmiske musik • Fornyende og udfordrende og fortsat præsentere ungt talent af i dag og i morgen • Bygget på kvalitet, fornyelse og variation og ikke størst, hyggeligst eller mest etableret

8 Stærke idealer – f.eks.: Miljø & mad • Der skal tages størst muligt hensyn til de sikkerheds- og sundhedsmæssige vilkår for publikum og de frivillige. • Ressourceforbruget skal reduceres mest muligt. • Der skal anvendes miljøvenlige produkter, hvor det er teknisk og sundhedsmæssigt muligt og økonomisk realistisk. • Affald skal bortskaffes med henblik på størst mulig genanvendelse. • Madudbuddet skal være af høj kvalitet. • Der arbejdes mest muligt med friske og økologiske råvarer. • Mere end personer skal have mad i flere dage. • Der var mere end 100 restauranter på Roskilde Festival i 2010

9 En storytelling uden lige – i snart 40 år 1971Sidst i august fandt "SOUND FESTIVAL" sted i Roskilde. En scene og ca. 20 orkestre gav koncert. Publikumstallet var på ca pr. dag i 2 dage. Arrangøren var en københavnsk musikagent og to lokale gymnasie-elever. Billetpris 30 kr Først i juli – Roskilde Festival. Ca gæster i 10 dage. 6 scener og ca. 160 bands. Egen radiostation, biograf og avis. Skøjtebane, skaterampe og station. Arrangeret af Foreningen Roskilde Festival og frivillige. Billetpris 1675 kr.

10 10/47 I starten…

11 11/47 NU !

12 Roskilde Festival er enorm Når andre festivaler siger gæster er det gæster hver dag i 4 dage EN BY MED INDBYGGERE Ca gæster – HVER DAG I 8 DAGE 50-60% fra Danmark 15-20% fra Norge 10-20% fra Sverige % fra resten af verden • medarbejdere ( hos os, via foreninger) • mediefolk • musikere fordelt på ca. 180 bands

13 Foreningen Roskilde Festivals formål “Foreningen Roskilde Festival har til formål at støtte initiativer, der er til gavn for børn og unge, samt at støtte humanitært, andet alment velgørende, almennyttigt og kulturelt arbejde. Foreningen Roskilde Festival arbejde er uafhængigt af parti­politik og har ingen geografiske grænser.”

14 14/47 DONATIONER 1971 – 2010, i udpluk Mere end 140 mio. dkr. Hopenhagen Live • Børnenes venner • Danmarks Indsamling • Flodbølgens ofre • Folkekirkens Nødhjælp • Hoping Foundation • Landsindsamling Kosovo • Max Havelaar Danmark • Ofrene for Irak-krigen • Red Barnet Danmarks Naturfredningsforening • Danmarks Rockmuseum • Enfant des Andes • Friends on Phone • Human Rights of Tuzla • Human Rights Watch • International Children's Trust • Jordskælvs-ofre i Tyrkiet • Læger uden grænser • Projekt Udenfor • Råstof Roskilde • Save The Children, Letland • Støtte til VM i fodbold for Hjemløse •The Hunger Site • Tjernobylbørnenes Venner • War Child • World.dk

15 De frivillige er hjertet Ca organiserer vi selv Ca organiseres af 190 foreninger (service opgaver ca personer og handelsopgaver ca personer) fuldtidsansatte (fordelt på flere hænder) købes til ledelse og sekretariatsfunktion Ca. 500 frivillige/ulønnede arbejder året rundt. Sammen med dem arbejder ca personer i større eller mindre grad året igennem. I en periode på ca. 6 uger før, under og efter selve festivalen stiger dette til ca personer. Der arbejdes frivilligt fra øverste planlægning til yderste hegnsstolpe. Om det er musikbooking eller rensning af toiletter.

16 Organisation skal følge engagement og aktivitet ! Mennesket først

17 Når frivilligheden flyver.... Motivationen er individuel … Frivilligt arbejde kan opfylde mange behov • Social, festligt, hyggeligt, kæresterFESTABEN • Faglige ambitioner – stil krav, NØRDEN mærke at de nytter • Medindflydelse – du flytter nogetPOLITIKEREN • Identitetsskabende – pga. migEKSHIBITIONISTEN SERVICEFRIVILLIG ELLER AKTIVIST • Frivilligt arbejde betyder ”uden løn” – med hjertet. Hvis motivationen er goder – ja så er det bare dårlig løn. En farlig glidebane. • Velfærdssamfundet ordner alt for folk – en god frivillig organisation handler om at kunne og ville selv.

18 Når frivilligheden flyver.... En genial legeplads • Frivilligt arbejde er en chance for at prøve kræfter med noget du har drømt om, altid har tænkt på kunne være fedt! • Du giver din tid, dit engagement – og vil gennemføre noget fedt. • Eneste krav – DU SKAL VILLE DET 120% • Frivillig betyder ikke ”når jeg gider” eller ”tja en gang imellem” – det betyder: DET HER BRÆNDER JEG FOR !! DET HER ER MIN MÆRKESAG OG MIN CHANCE !

19 Når frivilligheden flyver.... Du er udgangspunktet … Vi er alle mest til FUNKTIONSBESTEMTE TIDSBEGRÆNSEDE FÆLLESSKABER I en travl verden, handler det frivillige arbejde om lyst – og arbejde direkte imod resultat.

20 20 Når frivilligheden flyver....

21 Sproget er følelsesbåret… Frivillig indsats er ikke arbejde – det er netop fritid Så det er følelserne der tæller Analogien er meget mere en familie end et arbejde Sproget skal reflektere motivationen. MED HUMOR ! Ritualer er vejen frem, rutine er vejen væk Små nye mål hele vejen igennem. ANERKENDELSE ER DEN HELT CENTRALE DRIVER

22 Maslows behovspyramide Selv realisering Påskønnelse Agtelse, selvrespekt selvtillid, kunnen, anerkendelse, status og værdighed Sociale behov sociale behov for fællesskab, venskab, kærlighed, for tilhørsforhold til enkeltpersoner og grupper Sikkerhed sikkerhed, tryghed, stabilitet, orden, beskyttelse mod vind og vejr, smerter og andet ubehag og fravær af angst og frygt Fysiske behov basale behov som indtagelse af føde, vand og luft, men også behov for søvn, fysisk bevægelse Her arbejder vi

23 23 Rekruttering… Hvervemødet er langt mere dating end ansættelse ! Anledning til at starte på frivilligt arbejde: – Blev opfordret/valgt: 72 % (58 %) – Interesse mm.: 52 % (54 %) – Indgå i socialt fællesskab: 32 % (13 %) – Der blev annonceret: ca. 3 % (3 %) – Medlemskab: - (17 %) – Måtte reagere: - (17 %) – Tallene i parentes er fra SFI’s undersøgelse fra 2005.

24 Drop snakken, gør noget ved det… • Frivilligt arbejde handler om at gøre noget. • Møder er et nødvendigt onde for at komme i gang • Du gider sgu da ikke spilde din tid… • Vælg mellem idéerne og prøv dem af. • Stil krav til hinanden – så det rykker • Start med overskuelige aktiviteter med succesen indenfor rækkevidde. Det skal tidsnok blive stort. • Succes handler om succesmål – ”lokalets størrelse” • Sørg for at det er skægt og der er plads til at lave fejl.

25 Alle vil have folk der ka’ noget … • Hvis du skaber fede aktiviteter, så står folk i kø for at hjælpe – GÅ FORAN. Rollemodeller tiltrækker. • INDFLYDELSE ER IKKE NOGET MAN FÅR – DET ER NOGET MAN TA’R !! Husk alt er ikke åbent og demokratisk. • Samfundslæring er sjældent i nogen uddannelsesplan.

26 Den sikre vej til ”Gab”… • ”Det har vi prøvet….”, bruges den og det er nej tak til engagement • ”Vi skal lige have det på bestyrelsesmøde …” – bad luck, gør det et andet sted. • I skal have nogle frie midler, nogle frie ressourcer. Der må ikke være for langt fra idé til handling. • Lad IKKE rammerne bestemme.”Vi har jo et hus, og det skal bruges” – forkert udgangspunkt. AKTIVITETEN I CENTRUM !

27 Generelt om frivilligt arbejde • 35% af den danske befolkning har udført frivilligt arbejde inden for det sidste år. Det er en stigning på 9% i forhold til 1990, hvor 26% af befolkningen havde arbejdet frivilligt indenfor det sidste år. • Hvor lægges det frivillige arbejde?: Fritid (idræt, kultur, fritid): 18% Socialt (sundhed, sociale område, rådgivning): 6% Politisk (fagligt politisk, internationalt): 5% Uddannelse: 3% Bolig og lokalsamfund (beboerforeninger, foreninger til fremme af lokale områder): 6% Andre områder (miljø, religion, andre): 5%

28 Vi har tid ! • Hvor meget tid bruges der på det frivillige arbejde?: • Gennemsnitlig bruger de frivillige 17t på det frivillige arbejde om måneden. • Pointe: Det det kunne se ud som det naturlige niveau for, hvor meget tid en person kan bruge på et frivillige arbejde (begrænsninger i forhold til familie + arbejde) ligger på omkring t. Derfor kunne det være smart, at udforme de frivillige jobs, så timeantallet lå omkring dette niveau.

29 Hvem er frivillige • Kønsfordeling: • Generelt er der lidt flere mænd end kvinder som er frivillige; henholdsvis 38% og 32%. • - Dette gælder dog ikke blandt de årige, hvor 1% flere kvinder er frivillige. • - Det er primært inden for idræt, at kønsforskellen er stor. • Aldersfordeling: Der er flest frivillige mellem 36-55år: Ca. 42%. Blandt årige er der 29% frivillige Blandt årige er der 36% frivillige.

30 Hvem er frivillige - socialt • Udannelsesniveau: Der findes en sammenhæng mellem frivilligt arbejde og uddannelsesniveau. Jo længere uddannelse des større andel af frivillige. Andelen af frivillige er på 25% for personer uden uddannelse og 45% for frivillige med en lang videregående uddannelse. • Arbejde: Dem som arbejder mest, bruger også mest tid på frivilligt arbejde: Andelen af frivillige som i deres professionelle arbejder over 40t er på 48%. Andelen af frivillige blandt personer uden arbejde er på 28%. • Familier med hjemmeboende børn er mere frivillige (42%), hvorimod familier uden børn er mindre frivillige (32%).

31 • Der er sket en stigning i antallet af frivillige gennem de sidste 15 år • Personlig kontakt er det vigtigste i hvervningen af frivillige • Stort potentiale for at få flere frivillige blandt de ikke frivillige (isæt blandt de unge) • Der er sammenhæng mellem social klasse og frivillighed


Download ppt "FRIVILLIGT ARBEJDE • … det er jo ikke arbejde • … det er en fritidsinteresse • … det handler om at gøre det af lyst, med enorm dedikation, uden kompromis,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google