Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klasseværelset. Workshoppen Ca.14-15. •Din præsentation •Min præsentation •Beskrivelse af Klasseværelse projektet •Beskriv en situation I kunne tænke.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klasseværelset. Workshoppen Ca.14-15. •Din præsentation •Min præsentation •Beskrivelse af Klasseværelse projektet •Beskriv en situation I kunne tænke."— Præsentationens transcript:

1 klasseværelset

2 Workshoppen Ca •Din præsentation •Min præsentation •Beskrivelse af Klasseværelse projektet •Beskriv en situation I kunne tænke jer var anderledes. Vælg grupper. Pause 15 min. Ca •Diskuter 1.opgave (fag og kompetencer) •Diskuter 2. opgave (dit ønske/behov som undervisningsprojekt) Pause 15 min. Ca •Diskuter 3. opgave (din rolle i projektet) •Afslutning og evaluering

3 produktionsskole Master i it og læring anderledes læreproces flow Lærende organisation Arbejdsmiljøsek. Kombinere fag og miljø-emner folkeskolen iværksætter Indretning og medbestemmelse

4 Billedkunst StøvHvilke materialer giver meget støv og er det farligt (ex gips Rengøring, måder og midler Hvilken slags rengøringsmidler bruger vi i billedkunst LugtHvad lugter godt og dårligt, er der nogle farlige ting i billedkunst AllergiKan man få allergi af nogen af materialerne (ler, gips, maling) Lyset, øjet og hjernens reaktion på lys Hvordan ser øjet på et værk, hvordan tolker vi lys og mørke. Hvordan lægges skygger på et billede. Hvordan reagerer forskellige materialer på lyset. Naturligt lys Hvad er forskellen på at se i naturligt og kunstigt lys. Hvordan ser en ting ud i hhv. hårdt og blødt lys. Hvordan opbløder man lys. Hvilket lys bruger en maler. Hvordan laver vi godt lys til at arbejdet i billedkunst. ForsideForside > Din arbejdsplads > Undervisning > Arbejdsmiljøundervisning > Grundskolen > UdervisningsforløbDin arbejdspladsUndervisning ArbejdsmiljøundervisningGrundskolenUdervisningsforløb

5 Matematik Støv Hvor meget overflade findes i klassen. Hvor kommer støvet fra og hvilken retning har det. Rengøring, måder og midler Hvad betyder dosering og hvordan udregner man hvor meget rengøring middel der skal til, ex en spand vand. LugtHvordan måles lugt og hvor langt kan man lugte forskellige ting Allergi Hvordan måles hvor meget allergi man har. Hvordan kan man læse på en vare, hvad og hvor meget, af noget bestemt man ikke kan tåle, der er i den Temperatur Hvordan kan vi illustrere temperatur udsving. Hvad er farvetemperatur. Hvordan fungerer forskellige slags termometre Lyset, øjet og hjernens reaktion på lys Hvordan registrer øjet lyset. Kan man sammenligne pupillen med blændeåbningen på et kamera. Hvorfor snydes øjet. Hvad er et efterbillede. Naturligt lys Hvor langt er der til solen. Hvordan reflekteres lys. Hvordan hænger indgangsvinkel sammen med udgangsvinkel i forhold til refleksion. Kunstigt lys Hvordan måles lysets styrke. Hvordan hænger watt sammen med lysets rækkevidde. Lys energi Hvordan måles solens energi og hvordan opsamles den. Hvor meget energi bruger forskellige pærer. Hvordan kan man spare energi. Hvor meget energi bruges skolen på lys. Hvordan udregner vi energiforbruget Vand forbrug Hvor meget vand bruges der på et skyl i et toilet, eller på skolen hver dag. Hvad koster vand på flaske i forhold til vand fra vandhanen

6 Emner indenfor undervis./arbejdsmiljø Arbejdsulykker. •Sikkerhed ved praktiske opgaver/håndværksfag •Fugt (fokus på astma og skimmelsvamp) •Farlige væsker •Fald Psykiske arbejdsmiljø. •Trusler om vold •Tyveri •Mobning, at være udenfor •Usikkerhed om test og eksamensangst •Indflydelse på eget arbejde og skolegang •Stress Støjniveau •Støj og høreskader •Akustik •For lidt plads til for mange børn •Manglende støj- beskyttelse eller brug af beskyttelse Muskel og skeletbesvær. •Computeren som arbejdsredskab •Ergonomi •Bevægelse og øvelser •Stole og bordes indstillinger •sportsskader Indeklimaets betydning •Rengøring •Støv •Lugt •Temperatur •Lyset •Vedligeholdelse Kroppen •Hjernens behov i læresituationer •Kost og krop •Fokus på stillesiddende arbejde •Bevægelse og øvelser •Allergi •Træthed •Hovedpine •Ondt i maven •Pladsforhold •Lysindfald og synet Æstetik •Hvordan ser her ud •Vægge og gulv •Udsmykning •Planter •Farver •Hyggekrog •Indretning og læringsstil Sociale liv •Nye elever •Omgangstone •Tolerance og respekt •God konfliktløsning •Indflydelse og medbestemmelse •Elevrådsrepræsentant

7 Udover det konkret faglige - nogle gennemgående lærings- temaer •demokratisering •undersøge, •måle, •diskutere •dokumentere, •præsentere •samarbejde •organisere •planlægge •handle •evaluere og sætte mål

8 Klasseværelsets præmisser •Elevens behov – kreativitet, med bestemmelse og ejerskab •Lærerens vilkår – faglig relevant •Ledelsen krav- ansvar og økonomi •3 slags skoler •Hjælper udefra •TV og website

9 Processen (Uden billeder)

10 Bedre arbejdsvilkår Lærere og elever gøres opmærksomme på egne handlemuligheder i forhold til at påvirke egne omgivelser med bedre arbejdsvilkår til følge.

11 Sammenhæng mellem teori og praksis Eleverne vil opleve, at deres teoretiske viden om lærings- og arbejdsmiljø får en direkte indflydelse på deres skolegang.

12 Demokratisk dannelse Eleverne vil lære at samarbejde, at værdsætte fællesskabet og passe på skolen. De vil lære at tage et ansvar og mærke at de sammen kan gøre en forskel.

13 Større motivation Elever og lærere vil opleve en større motivation i skolearbejdet, når lærings- og arbejdsmiljøet understøtter læringsprocessen.

14 Mindre hærværk Indflydelse, ejerskab og forståelse for tingenes værdi, mindsker hærværk.

15 Arbejdslivets dannelse Eleverne kan opbygge gode vaner i forhold til deres eget lærings- og arbejdsmiljø.

16 Mindre sygdom og fravær Et bedre miljø vil styrke lysten til at komme i skole, mindske fraværsprocenten og forebygge skader og ulykker.

17 Citater 4. klasse •Lau: Ting kan godt være pæne uden at koste mange penge •Malika; Det er som om farverne smiler én i møde •Emilie: Jeg har lært at planlægge hen af ugen hvad jeg skal nå

18 Citater 6. klasse •Jonas: Man får ikke ondt i røven når man sidder lang tid •Lise-lotte: Jeg har lært at man skal samarbejde hvis man skal få sådan et klasseværelse op at stå •Lise-lotte: Stolene er blevet bløde at sidde på. på den måde hører jeg bedre efter. Det bedst var at man kunne få sine egne ideer ud

19 Citater 7. klasse •Attila: Bordene er store så man bedre kan arbejde sammen •Sandra: Lyset er bedre og så slipper vi for at gå hjem med slem hovedpine •Jonathan: Vi skal passe på de nye ting og udnytte de nye muligheder

20 Før og efter. Se også:

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31 Et ønske/behov Beskriv, kortfattet og åbent,, noget du gerne vil ændre. •Jeg vil genre have et bord vi kan sidde om sammen •Vi skal kunne sidde samlet •Borde og skole skal passe til den enkelte elevs højde •Eleverne skal sidde godt og rigtigt i forhold til deres højde •Jeg vil gerne at vi kan lave en kop the, når vi har klassens time •Jeg vil gerne have at vi kan lave noget at drikke når vi er samlet Hæng det op og lav grupper af 3

32 1. diskussion Hvilke fag og kompetencer kan komme i spil i disse situationer. 10 min. brainstorm og 10 min. fælles snak 1.I vil sy nye gardiner til vinduerne og puder til stolene 2.I vil lave nye bordplader til computerne 3.I vil lave mere lys og selv lave lampeskærme 4.I vil sørge for at der ikke er unødig larm i klassen 5.I vil lave et program der kan bruges i timerne hvis man trænger til at røre kroppen 6.I vil ændre at temperaturen i klassen er hhv. for varm og for kold 7.I vil lave en bedre udsmykning i klassen

33 2. diskussion I diskuterer og beskriver hvordan jeres ønske/behov kan blive til et undervisningsforløb. 30 min. planlægning og 30 min. præsentation/diskussion •Beskrivelse af ønske/behov •Teori-undervisning •Øvelser •Ide-arbejde og løsningsforslag •Præsentation •Demokratiet •Udførelsen •Indførelse af nye vaner

34 Sådan får du gode ideer! Skab et kreativt miljø Du fremmer kreativiteten hos dig selv og andre, når du skaber en afslappet og legende atmosfære – i gruppen eller for dig selv, hvis du arbejder alene. En afslappet atmosfære forudsætter, at du: •forbyder al kritik og censur – også selvcensur •anerkender og overvejer alle ideer •lytter aktivt, så du er sikker på, at du forstår forslaget •indser, at alle laver fejl – ikke mindst dig selv •slår ’plejer’ ihjel •går til opgaven med humor. •Den kritiske sans har ingen adgang før alle ideer er på banen: en umiddelbart fjollet idé kan vise sig at være særdeles brugbar, hvis man leger lidt med den. •http://www.emu.dk/gym/projektarbejde/vaerktoej/ideer.htmlhttp://www.emu.dk/gym/projektarbejde/vaerktoej/ideer.html

35 1.Hvad har størst betydning for mit lærings- og arbejdsmiljø i klassen, 2.Hvilke fordele og ulemper kan der være ved at sætte fokus på indretningen og lærings- og arbejdsmiljøet? 3.Hvilken betydning har smag og behag, og hvordan takler jeg at elevernes smag og behag måske er i konflikt med min egen? 4.Hvordan håndterer jeg, at der skal etableres nye vaner og laves nye regler? 3. Diskussion I interviewer hinanden om jeres rolle, 5 min. pr. spørgsmål. Skriv vigtige pointer ned til præsentationen

36 afslutning Hvor finder du materialer? Tak for nu og fortsat godt kursus!


Download ppt "Klasseværelset. Workshoppen Ca.14-15. •Din præsentation •Min præsentation •Beskrivelse af Klasseværelse projektet •Beskriv en situation I kunne tænke."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google