Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Etablering af virksomhed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Etablering af virksomhed"— Præsentationens transcript:

1 Etablering af virksomhed

2 NY VIRKSOMHED - OVERVEJELSER
Inden opstart er der nogle ting, som er vigtige at overveje: Økonomien - Fast månedsløn ELLER - Leve af virksomhedens overskud eller det, som virksomheden har råd til at betale i løn? Hvordan bliver indtjeningen på langt sigt? Kommer der måske perioder, hvor der ingen indtjening er? Arbejdsugens længde Hvor mange timer vil I lægge i virksomheden? Er der en grænse, eller vil I arbejde de timer, det kræver?

3 VALG AF VIRKSOMHEDSFORM
Inden man vælger virksomhedsform, skal man overveje: Hvor stor en risiko vil man løbe? Hvor meget kapital har man? Hvilke regnskabskrav skal opfyldes? Hvor mange oplysninger ønsker man offentliggjort? Undersøg hvilken virksomhedsform, der passer bedst til jer og jeres ambitioner for virksomheden.

4 ENKELTMANDSVIRKSOMHED
Ejeren står inde for virksomhedens gæld med hele sin formue - hvis din virksomhed skylder penge, skylder du også penge Ejeren får selv hele overskuddet - du har arbejdet hårdt, så du får alle pengene Der er ingen krav til hvor stor en startkapital, der skal indskydes - du behøver ikke at være rig for at starte en enkeltmandsvirksomhed

5 INTERESSENTSKAB – I/S To (eller flere) ejer en personligt ejet virksomhed sammen - I er flere om dele ansvaret, arbejdet og alt andet Hele overskuddet deles mellem ejerne I har alle sammen arbejdet for det, så I deler pengene En enkel ejer kan komme til at betale hele virksomhedens gæld, hvis de andre ejere ikke har nogen værdier - hvis de andre ingen penge har, kan du komme til at betale Ingen krav til hvor stor en startkapital der skal indskydes - I kan starte for 0 kr., hvis I vil Der kan oprettes et stiftelsesdokument eller en interessentskabskontrakt - I behøver ikke skrive ned, hvad I vil, men det er nu en god ide

6 ANPARTSSELSKAB – ApS Et ApS kan startes af en eller flere personer over 18 år - du skal være myndig Der skal skrives et stiftelsesdokument - I skal have det på skrift Der skal indskydes mindst kr. I skal have penge i banken for at starte et ApS Ejerne kan kun tabe de penge de har indskudt, med mindre de stiller mere til sikkerhed for virksomhedens lån - Har du satset kr. i virksomheden, kan du kun tabe kr. Overskuddet tilhører virksomheden - Virksomheden får pengene og bestemmer hvordan de skal bruges

7 AKTIESELSKAB – A/S Stiftes af en eller flere personer over 18 år
- I skal være myndige Der skal indskydes mindst kr. - I skal have penge i banken Dem, der køber aktier i virksomheden (aktionærer), er dem, der ejer virksomheden - Selvom I har oprettet virksomheden, er I ikke ejerne – med mindre I også køber aktier Regnskaberne skal revideres og offentliggøres - Andre skal kunne følge med i, hvordan virksomhedens økonomi ser ud

8 REGISTRERING AF NY VIRKSOMHED
For at drive virksomhed i Danmark skal man: være myndig have bopæl i Danmark have gyldig opholds- og arbejdstilladelse, hvis man er udlænding

9 HVAD MÅ MAN KALDE SIG? Når man starter en virksomhed, kan man ikke bare give sig selv hvilken som helst titel. Nogle titler er beskyttede og må ikke bruges af alle og enhver. Man skal f.eks. have papir på, at man er uddannet for at bruge mester-titlen (tømrermester, frisørmester, bagermester osv.) Derimod må alle kalde sig direktør – det kræver ingen speciel uddannelse.

10 REGISTRERING AF VIRKSOMHEDEN
Virksomheden skal registreres senest 8 dage inden opstart. Registrering skal ske hos Erhvervsstyrelsen. På kan man finde alle de blanketter, der skal udfyldes – og vejledninger til, hvordan man udfylder dem. Det er selvfølgelig vigtigt, at virksomheden bliver registreret inden for den rigtige branche. Så derfor – sørg for at finde de rigtige oplysninger, når blanketterne skal udfyldes.

11 CVR-NUMMER Når man har registreret sin virksomhed, modtager man et CVR-nummer. CVR står for det centrale virksomhedsregister. CVR-nummeret er unikt (lige som et CPR-nummer), og er en måde at skelne virksomheden fra andre virksomheder.

12 VIRKSOMHEDENS FUNKTIONER
Opgaver, der skal udføres: Bogføring af bilag Momsafregning Overhold aftaler med skattevæsnet Udsendelse af fakturaer og opfølgning på ubetalte regninger Lønafregning Budgetopfølgning En del nystartede virksomheder køber en kontorhjælp til at udføre opgaverne, så de selv kan koncentrere sig om det de er bedst til, nemlig virksomhedens kerneydelse.

13 ORGANISATIONSPLAN Organisationsplanen giver et overblik over hvilke funktioner, der er i virksomheden og på den måde også over hvilke opgaver, der skal udføres for at nå virksomhedens mål. En organisationsplan kan se sådan her ud: Direktør Økonomi Indkøb Marketing Salg

14 Det er ikke alle virksomheder, der har brug for alle funktioner, og organisationsplanen ser derfor forskellig ud fra virksomhed til virksomhed. Typiske funktioner – eller afdelinger – i en virksomhed: Økonomi Indkøb Salg Marketing IT Produktion Lager Produktudvikling Eksport En person kan sagtens være ansvarlig for flere funktioner – det ser man tit en nystartede virksomheder.


Download ppt "Etablering af virksomhed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google