Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Agenda Kl. 9.00-9.10:Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl. 9.10-9.40:Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Agenda Kl. 9.00-9.10:Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl. 9.10-9.40:Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset."— Præsentationens transcript:

1 Agenda Kl :Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl :Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl :Pause Kl :Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl :Premiere på Microsoft Office 2010 v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

2 Microsoft Business Intelligence Jeppe på databjerget

3

4 Hvad siger Gartner Group om Business Intelligence • Brugerne er trætte af den langsommelige og træge databehandling traditionelle BI værktøjer leverer, og som konsekvens heraf er salget af alternative løsninger steget. • 2010 vil være det år, hvor der vil være fokus på brugervenlige programmer, hvor relevant information er tilgængelig for de rigtige mennesker når det behøves, og skalérbar • Selv om den økonomiske krise fortsætter 2010 ud, så forventer Gartner, at det giver nye muligheder for vækst og forretning • Business Intelligence vil fremover være det værktøj, der i stigende grad skal være med til at identificere og optimere ny forretning Kilde: Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms 29. January 2010, Gartner RAS Core Research Note G

5 Hvad siger Gartner Group om Microsoft og Business Intelligence

6 6 Alle vil delagtiggøresIngen gider at vente Udfordringerne for dagens virksomheder Du vil have overblik og indsigt

7 • Forståelig og integreret BI og Performance Management • Fleksible produkter, der kan tilpasses efter de informationer du skal bruge • En løsning, der bygger på en kendt og sikker it-infrastruktur. Microsoft Business Intelligence Vision 7 Forbedre organisationer ved at levere forretningsinformation til ALLE ansatte, så de kan træffe hurtigere og bedre beslutninger.

8 Microsoft Business Intelligence Brug det du allerede kender 8 Business Productivity Suite Business Collaboration Platform Information Platform

9 9 Microsoft Business Intelligence Business Intelligence with the world’s most popular business productivity suite and most widely deployed information platform IT management & developer productivity Empower Your People Improve Organizational Effectiveness Increase IT Efficiency Trusted, scalable & secure Alignment, accountability & ownership Collaborative across your value chain Familiar interface & tools you own today Self-service access & insight

10 Fordele ved Microsoft BI Microsoft: Brugervenlig værktøj til de fleste i virksomheden Øger it fleksibiliteten ved at tilbyde højere grad af selvbetjening Velkendte it programmer Tilbyder robust og skalérbar platform Markedets laveste TCO

11

12 Agenda Kl :Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl :Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl :Pause Kl :Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl :Premiere på Microsoft Office 2010 v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

13 PricewaterhouseCoopers Er der en dag efter i morgen?

14 PricewaterhouseCoopers PricewaterhouseCoopers Technology – the “T” in Transformation Business Intelligence Enterprise Risk Management Operational Exelence HR IT & SAP Effectiveness Financial Effectiveness Accounting i Danmark World Wide Revision + Consulting & Deal World Wide 800 Nordic Janus Mens, Partner, Cand. Scient. Oceon Worked with Analysis and Business Intelligence in +20 years. Responsible for BI in PwC Denmark Formerly Associated Proff. at University of Copenhagen Operational Analysis & Data Mining.

15 PricewaterhouseCoopers danske virksomheder Antal konkurser historisk højt med +500 konkurser pr. md 16 % af tjener ikke penge på den ordinære drift! PwC’s Virksomhedsanalyse - er der en dag efter i morgen?

16 PricewaterhouseCoopers Krisen rammer hårdt i mange brancher – andelen af tabsgivende virksomheder indenfor IT og elektronik er dog mindre 11

17 PricewaterhouseCoopers Det finansielle marked i opbrud 9 AktionærLångiver INVESTOR + Cash - Ideer VIRKSOMHED - Cash + Ideer BANK PRIVAT (Virksomheds- obligationer) BØRS PRIVAT (Kapital fond) Marked

18 PricewaterhouseCoopers Begrænsninger i beslutningsprocessen

19 PricewaterhouseCoopers Tilfredshed omkring rapportering

20 PricewaterhouseCoopers Hvor anvendes tiden?

21 PricewaterhouseCoopers Aktiviteter for at efterleve strategien

22 PricewaterhouseCoopers Hvad vil du sige til chefen? Skab likviditet Undgå ”Worst Case Scenario” Radaren skal være i orden Baseret på PwC’s virksomhedsanalyse ”- er der en dag efter i morgen? Oktober 2009” Send flere penge 64 bit Office 2010 NEW picture + build

23 PricewaterhouseCoopers ? Business Intelligence

24 PricewaterhouseCoopers Der er en sammenhæng Finansierings- struktur Interessent- kommunikation Drift Marked • Forstå markedet • Evnen til forecasting • Skab og bibehold åben kommunikation med dine kunder, kreditorer og andre interessenter • Kender kundeprofitabilitet • Minimér kompleksitet i drift og sourcing • Reducer punktet for break- even ved klog (out) sourcing Optimer cash flow • ”Cash is king” – fokusér på evne til at generere likviditet • Soliditet over industrigennemsnit • Lavt working capital niveau

25 PricewaterhouseCoopers Gode råd til forløbet Proces Organisation Data Strategi Teknologi Forandring Projektledelse Kommuniker strategien Slide 25 februar 2010Business Intelligence framework Tydelige mål omkring strategien Sammenhæng mellem strategi og process Hvem skal vide hvad hvor ? Tilpas rapportering til processer Værdisæt aktiviteter Cost & Value drivere Tilpas incitamenter til mål Etabler informations ejerskab Governance Automatiser data flow Standardiser dataSkab overblik Anvend BI Integration af platforme Governance Earned value

26 PricewaterhouseCoopers Faktorer for succes med BI Gennemgå alle processer ! Hvem skal vide hvad? Sæt strøm til!

27 PricewaterhouseCoopers Tilfredshed omkring rapportering og planlægning

28 PricewaterhouseCoopers Faktorer for succes med BI BI giver mening – skal du være God, Bedre eller Bedst?

29 PricewaterhouseCoopers Kontakt 20 Mobile Phone Janus Mens Partner Strandvejen 44, DK-2900 Hellerup PwC

30 Agenda Kl :Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl :Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl :Pause Kl :Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl :Premiere på Microsoft Office 2010 v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

31

32 Hvorfor gør vi det? Bedre perfor- mance Øg kunde- tilfredshed Optimer processer Omverden/ Markedet Omverden/ Markedet Forbedr økonomi Ændr medarb. adfærd

33 Hvad kan vi bruge det til? Sammenhæng mellem strategi og operationelle processer med stort analytisk potentiale

34 Hvordan gør vi det? StatusMålHandlingOpfølgn.

35 Hvor på skalaen starter vi? Brugen af BI

36 Samarbejde og Vidensdeling Microsoft Business Intelligence Start småt 36 Data Infrastruktur & BI platform Bruger oplevelse Individuelle produktivitet med kendte og intuitive værktøjer Gør slutbrugerne i stand til at lave deres egne løsninger Visualiseringer og dataforståelse God Bedre Bedst

37 Samarbejde og Vidensdeling Microsoft Business Intelligence Integrer din viden 37 Data Infrastruktur & BI platform Bruger oplevelse Data Infrastruktur og BI Platform Kuber Rapportering Data integration Master Data Data Mining Data Warehousing God Bedre Bedst

38 Samarbejde og Vidensdeling Microsoft Business Intelligence Sæt din viden i kontekst 38 Data Infrastruktur & BI platform Bruger oplevelse Samarbejde og Vidensdeling Dashboards & scorecards Excel Services Web baserede formularer & workflow Samarbejde Søgning Content management Forretningssystem data integration God Bedre Bedst

39 Bedre God Samarbejde og Vidensdeling Microsoft Business Intelligence Få det bedste ud af de værktøjer du kender 39 Data Infrastruktur & BI platform Bruger oplevelse Data Infrastruktur og BI Platform Kuber Rapportering Data integration Master Data Data Mining Data Warehousing Samarbejde og Vidensdeling Dashboards & scorecards Excel Services Web baserede formularer & workflow Samarbejde Søgning Content management Forretningssystem data integration Bruger oplevelse Selvbetjenings adgang og indsigt Data udforskning & analyse Prædiktiv analyse Data visualisering Contextual visualization God Bedre Bedst

40 © 2010 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Microsoft Dynamics, the Microsoft Dynamics logo, and [list other trademarks] are trademarks of the Microsoft group of companies. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

41 Agenda Kl :Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl :Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl :Pause Kl :Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl :Premiere på Microsoft Office 2010 v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

42 42 BI implementering Af Henriette Niebling

43 Eniro Danmark A/S  En af Danmarks førende medievirksomheder  Har eksisteret siden år 2000  Står bag brands som går tilbage til 1862 (Kraks Vejviser)  Virksomheden er ejet af Svenske Eniro AB, som opererer på det danske, norske, svenske, finske og polske marked  Har domicil i Søborg samt regionskontor i Århus  Eniro Danmark har ca. 450 ansatte  Omsætning i 2008 kr. 542 mio.

44 Vores verden den gang…… 44 Daisy Ny Samas Stella Gl. Samas Provision Navision Doc-Approve TM1 BI data warehouse KIS Concorde Hyperion Lessor Artemis Business Objects SST annonce produktion SST Front-end

45 Situationen før BI  Hvad havde vi  Vi havde et meget gammel Navision setup  Gammel version af TM1 kube med manuelle link til Navision  Hvad gjorde vi  Implementerede ny Navision 2009, ny kontoplan og helt nye dimensioner  Brugte så vidt muligt best practise, fjernede omkring 80% af egen kode fra gammel version af Navision  Etablerede nye dimensioner efter hvilke områder der ændres ofte i Eniro  Valgte dimensionsværdier og notationer med henblik på BI  Gik i luften med ny version Navision 1, juni 2009 – implementering tog 3 måneder  BI  Ved skift af Navision skulle der etableres ny BI platform samtidig  Skulle være klar senest 30 juni

46 Krav til BI værktøj  Baseret på et værktøj der er nemt at tilgå  Det må ikke kræve udviklere at lave rapporter  Rapporter og analyser skal kunne laves af controlling uden ekstra uddannelse  Mulighed for at lave ad hoc analyser med real time data fra Navision  Om muligt på Excel platform  Det skal være muligt kun at vedligeholde stamdata et sted, men bruges i kube  Der skal være mange udbydere af software  Det skulle være billigt  Der skal være kube og mulig “flashy” front-end 46

47 Løsningen blev Microsoft BI  Microsoft Business Intelligence løsning med Excel 2007 som brugerværktøj  Kube baserede Excel pivottabeller bruges til ad hoc analyser  Excel kube formler bruges til standard rapporter og dashboards  Data warehouse og kuber er standard Microsoft SQL Server 2008  Data opdateres næsten ”live”  Bygget med standard løsning til Navision (BI4Dynamics)  Løsningen er senere udvidet med HR og løn data, samt data fra nuværende salgssystem  Løsningen er implementeret af virksomheden Inspari 47

48 Pivot tables Løsning 48 SQL Server Data warehouse Hver 15 minut Cuber SQL Server Analysis Services Excel 2007 som BI værktøj Excel 2007 dashboards Navision databaser Cube formler Rapportering til HQ Managers

49 Forretningsmæssigt udbytte  Meget kort ROI (få uger)  Eksisterende software licenser er anvendt  Opdatering af tidligere BI tog fire timer. Nu tager det sekunder  Al rapportopbygning sker uden brug IT afdeling eller konsulenter  To finance controllere mindre  Budget for 2010 blev afsluttet i tre uger før deadline  Årsregnskab for 2009 var afstemt og afsluttet den 8. januar 2010  Løsningen er planlagt til at blive rullet ud i Sverige 49

50 Status nu 50

51 Agenda Kl :Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl :Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl :Pause Kl :Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl :Premiere på Microsoft Office 2010 v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

52 Præmiere på Microsoft Office 2010 Thomas Schnegelsberg, Divisionschef Åren Ekelund, Produktchef

53 Individ: Personlig produktivitet Team: Samarbejde og videndeling Virksomheden: Effektivisering og forretningsagilitet Kunder og samarbejdspartnere: Extranet og Internet Færre click til professionelle resultater Understøtter nye måder at arbejde sammen på Udnyttelse af virksomhedens videns- og social kapital Nye måder at interagere med kunder på og tættere kobling til samarbejdspartnere

54 Samarbejd bedre Bring idéer til live Brug Office overalt Samarbejde uden kompromis Opnå og formidle indsigt PC, Mobil & Browser E Håndterbar, sikker og omkostningseffektiv Den praktiske produktivitetsplatform Den praktiske produktivitetsplatform

55 IT valg fleksibilitet og værdi Unified Communications Business Intelligence Enterprise Content Management Collaboration Enterprise Search En samlet forretningsplatform internt såvel som eksternt Den bedste produktivitetsoplevelse på PC, Mobil og Browser

56

57 Agenda Kl :Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl :Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl :Pause Kl :Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl :Premiere på Microsoft Office 2010 v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.


Download ppt "Agenda Kl. 9.00-9.10:Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl. 9.10-9.40:Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google