Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Agenda Kl :. Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Agenda Kl :. Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :"— Præsentationens transcript:

1 Agenda Kl : Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl : Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl : Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl : Pause Kl : Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl : Premiere på Microsoft Office v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

2 Microsoft Business Intelligence
Jeppe på databjerget Microsoft Business Intelligence Erik Kaae Direktør, SMSP

3 Microsoft Business Intelligence
Hvad er det? - er det nyt?

4 Hvad siger Gartner Group om Business Intelligence
Brugerne er trætte af den langsommelige og træge databehandling traditionelle BI værktøjer leverer, og som konsekvens heraf er salget af alternative løsninger steget. 2010 vil være det år, hvor der vil være fokus på brugervenlige programmer, hvor relevant information er tilgængelig for de rigtige mennesker når det behøves, og skalérbar Selv om den økonomiske krise fortsætter 2010 ud, så forventer Gartner, at det giver nye muligheder for vækst og forretning Business Intelligence vil fremover være det værktøj, der i stigende grad skal være med til at identificere og optimere ny forretning Kilde: Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms 29. January 2010, Gartner RAS Core Research Note G

5 Hvad siger Gartner Group om Microsoft og Business Intelligence

6 Udfordringerne for dagens virksomheder
Ingen gider at vente Alle vil delagtiggøres Du vil have overblik og indsigt

7 Microsoft Business Intelligence Vision
Forbedre organisationer ved at levere forretningsinformation til ALLE ansatte, så de kan træffe hurtigere og bedre beslutninger. Forståelig og integreret BI og Performance Management Fleksible produkter, der kan tilpasses efter de informationer du skal bruge En løsning, der bygger på en kendt og sikker it-infrastruktur. 7

8 Microsoft Business Intelligence Brug det du allerede kender
Business Productivity Suite Business Collaboration Platform Information Platform 8

9 Microsoft Business Intelligence
Business Intelligence with the world’s most popular business productivity suite and most widely deployed information platform Empower Your People Improve Organizational Effectiveness Increase IT Efficiency Self-service access & insight Collaborative across your value chain Trusted, scalable & secure Familiar interface & tools you own today Alignment, accountability & ownership IT management & developer productivity

10 Fordele ved Microsoft BI
Brugervenlig værktøj til de fleste i virksomheden Øger it fleksibiliteten ved at tilbyde højere grad af selvbetjening Velkendte it programmer Tilbyder robust og skalérbar platform Markedets laveste TCO

11 Praktisk information Microsoft licensspecialist: Lars Klammer
4/2/2017 6:17 PM Praktisk information Microsoft licensspecialist: Lars Klammer

12 Agenda Kl : Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl : Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl : Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl : Pause Kl : Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl : Premiere på Microsoft Office v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

13 Er der en dag efter i morgen?

14 PricewaterhouseCoopers Technology – the “T” in Transformation
Operational Exelence 1.800 i Danmark World Wide Revision + Consulting & Deal World Wide 800 Nordic Enterprise Risk Management HR Business Intelligence IT & SAP Effectiveness Accounting Janus Mens, Partner, Cand. Scient. Oceon Worked with Analysis and Business Intelligence in +20 years. Responsible for BI in PwC Denmark Formerly Associated Proff. at University of Copenhagen Operational Analysis & Data Mining. Financial Effectiveness

15 PwC’s Virksomhedsanalyse - er der en dag efter i morgen?
604 danske virksomheder Antal konkurser historisk højt med +500 konkurser pr. md 16 % af tjener ikke penge på den ordinære drift! 8

16 Krisen rammer hårdt i mange brancher – andelen af tabsgivende virksomheder indenfor IT og elektronik er dog mindre 11

17 Det finansielle marked i opbrud
INVESTOR + Cash - Ideer Aktionær Marked Långiver BØRS BANK PRIVAT (Kapital fond) PRIVAT (Virksomheds- obligationer) VIRKSOMHED - Cash + Ideer 9

18 Begrænsninger i beslutningsprocessen

19 Tilfredshed omkring rapportering

20 Hvor anvendes tiden?

21 Aktiviteter for at efterleve strategien

22 Hvad vil du sige til chefen?
Send flere penge 64 bit Office 2010 Skab likviditet Undgå ”Worst Case Scenario” Radaren skal være i orden Baseret på PwC’s virksomhedsanalyse ”- er der en dag efter i morgen? Oktober 2009” NEW picture + build

23 ? Business Intelligence

24 Finansierings- struktur
Der er en sammenhæng Marked Drift Kender kundeprofitabilitet Minimér kompleksitet i drift og sourcing Reducer punktet for break-even ved klog (out) sourcing Forstå markedet Evnen til forecasting Optimer cash flow Finansierings- struktur Interessent- kommunikation ”Cash is king” – fokusér på evne til at generere likviditet Soliditet over industrigennemsnit Lavt working capital niveau Skab og bibehold åben kommunikation med dine kunder, kreditorer og andre interessenter

25 Gode råd til forløbet Business Intelligence framework februar 2010
Strategi Kommuniker strategien Tydelige mål omkring strategien Sammenhæng mellem strategi og process Proces Hvem skal vide hvad hvor ? Tilpas rapportering til processer Værdisæt aktiviteter Cost & Value drivere Organisation Tilpas incitamenter til mål Governance Data Skab overblik Standardiser data Etabler informations ejerskab Teknologi Anvend BI Automatiser data flow Integration af platforme Forandring Governance Projektledelse Earned value Business Intelligence framework februar 2010 Slide 25

26 Faktorer for succes med BI
Gennemgå alle processer ! Hvem skal vide hvad? Sæt strøm til!

27 Tilfredshed omkring rapportering og planlægning

28 Faktorer for succes med BI
BI giver mening – skal du være God, Bedre eller Bedst?

29 Kontakt PwC Mobile +45 22 62 07 59 Janus Mens Phone +45 39 45 95 55
Janus Mens Partner PwC Strandvejen 44, DK-2900 Hellerup 20

30 Agenda Kl : Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl : Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl : Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl : Pause Kl : Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl : Premiere på Microsoft Office v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

31 Microsoft Business Intelligence - Hvad kan jeg bruge det til?
Thomas Skytte Damø Teknologisk Rådgiver

32 Og hvor starter vi? Hvorfor gør vi det? Øg kunde-tilfredshed
Forbedr økonomi Ændr medarb. adfærd Og hvor starter vi? Bedre perfor-mance Omverden/ Markedet Optimer processer

33 Operationel excellence
Hvad kan vi bruge det til? Sammenhæng mellem strategi og operationelle processer med stort analytisk potentiale Produkt innovation Kunderelationer Produkt udvikling CRM Pricing Kampagnestyring HR CPM Web Finans Lagerstyring SCM Operationel excellence Kilde: ”Business Intelligence”, Laursen og Thorlund

34 Behov for viden Hvordan gør vi det? Status Mål Handling Opfølgn.
Analyse Datamining Rapportering Status Mål Handling Opfølgn. Behov for viden Dashboards Rapportering Scorecard Trends Forecast Nøgletal og indikatorer Operationel rapportering Ændring on-the-fly

35 Hvor på skalaen starter vi?
VirksomhedsStrategi Brugen af BI Informationer adhoc Adskilt VirksomhedsStrategi Brugen af BI Understøtter performance Tilpasset VirksomhedsStrategi Brugen af BI Understøtter strategien Dialog VirksomhedsStrategi Brugen af BI Information strategisk ressource Holistisk Kilde: ”Business Intelligence”, Laursen og Thorlund

36 Microsoft Business Intelligence Start småt
Bruger oplevelse Bruger oplevelse Individuelle produktivitet med kendte og intuitive værktøjer Gør slutbrugerne i stand til at lave deres egne løsninger Visualiseringer og dataforståelse God Data Infrastruktur & BI platform Bedre Samarbejde og Vidensdeling Bedst 36

37 Microsoft Business Intelligence Integrer din viden
Bruger oplevelse God Data Infrastruktur & BI platform Data Infrastruktur og BI Platform Kuber Rapportering Data integration Master Data Data Mining Data Warehousing Bedre Samarbejde og Vidensdeling Bedst 37

38 Microsoft Business Intelligence Sæt din viden i kontekst
Bruger oplevelse God Data Infrastruktur & BI platform Bedre Samarbejde og Vidensdeling Samarbejde og Vidensdeling Dashboards & scorecards Excel Services Web baserede formularer & workflow Samarbejde Søgning Content management Forretningssystem data integration Bedst 38

39 Data Infrastruktur & BI platform Samarbejde og Vidensdeling
Microsoft Business Intelligence Få det bedste ud af de værktøjer du kender Bruger oplevelse Bruger oplevelse Selvbetjenings adgang og indsigt Data udforskning & analyse Prædiktiv analyse Data visualisering Contextual visualization God God Data Infrastruktur & BI platform Data Infrastruktur og BI Platform Kuber Rapportering Data integration Master Data Data Mining Data Warehousing Bedre Bedre Samarbejde og Vidensdeling Samarbejde og Vidensdeling Dashboards & scorecards Excel Services Web baserede formularer & workflow Samarbejde Søgning Content management Forretningssystem data integration Bedst Bedst 39

40 4/2/2017 6:17 PM © 2010 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Microsoft Dynamics, the Microsoft Dynamics logo, and [list other trademarks] are trademarks of the Microsoft group of companies. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

41 Agenda Kl : Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl : Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl : Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl : Pause Kl : Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl : Premiere på Microsoft Office v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

42 BI implementering Af Henriette Niebling

43 Eniro Danmark A/S En af Danmarks førende medievirksomheder
Har eksisteret siden år 2000 Står bag brands som går tilbage til 1862 (Kraks Vejviser) Virksomheden er ejet af Svenske Eniro AB, som opererer på det danske, norske, svenske, finske og polske marked Har domicil i Søborg samt regionskontor i Århus Eniro Danmark har ca. 450 ansatte Omsætning i 2008 kr. 542 mio.

44 Vores verden den gang……
Daisy Ny Samas Stella Gl. Samas Provision Navision Doc-Approve TM1 BI data warehouse KIS Concorde Hyperion Lessor Artemis Business Objects SST annonce produktion SST Front-end

45 Situationen før BI Hvad havde vi Hvad gjorde vi BI
Vi havde et meget gammel Navision setup Gammel version af TM1 kube med manuelle link til Navision Hvad gjorde vi Implementerede ny Navision 2009, ny kontoplan og helt nye dimensioner Brugte så vidt muligt best practise, fjernede omkring 80% af egen kode fra gammel version af Navision Etablerede nye dimensioner efter hvilke områder der ændres ofte i Eniro Valgte dimensionsværdier og notationer med henblik på BI Gik i luften med ny version Navision 1, juni 2009 – implementering tog 3 måneder BI Ved skift af Navision skulle der etableres ny BI platform samtidig Skulle være klar senest 30 juni 2009

46 Krav til BI værktøj Baseret på et værktøj der er nemt at tilgå
Det må ikke kræve udviklere at lave rapporter Rapporter og analyser skal kunne laves af controlling uden ekstra uddannelse Mulighed for at lave ad hoc analyser med real time data fra Navision Om muligt på Excel platform Det skal være muligt kun at vedligeholde stamdata et sted, men bruges i kube Der skal være mange udbydere af software Det skulle være billigt Der skal være kube og mulig “flashy” front-end

47 Løsningen blev Microsoft BI
Microsoft Business Intelligence løsning med Excel 2007 som brugerværktøj Kube baserede Excel pivottabeller bruges til ad hoc analyser Excel kube formler bruges til standard rapporter og dashboards Data warehouse og kuber er standard Microsoft SQL Server 2008 Data opdateres næsten ”live” Bygget med standard løsning til Navision (BI4Dynamics) Løsningen er senere udvidet med HR og løn data, samt data fra nuværende salgssystem Løsningen er implementeret af virksomheden Inspari

48 SQL Server Data warehouse
Løsning SQL Server Analysis Services Excel 2007 som BI værktøj Pivot tables Cuber Cube formler SQL Server Data warehouse Excel 2007 dashboards Managers Hver 15 minut Navision databaser Rapportering til HQ

49 Forretningsmæssigt udbytte
Meget kort ROI (få uger) Eksisterende software licenser er anvendt Opdatering af tidligere BI tog fire timer. Nu tager det sekunder Al rapportopbygning sker uden brug IT afdeling eller konsulenter To finance controllere mindre Budget for 2010 blev afsluttet i tre uger før deadline Årsregnskab for 2009 var afstemt og afsluttet den 8. januar 2010 Løsningen er planlagt til at blive rullet ud i Sverige

50 Status nu

51 Agenda Kl : Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl : Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl : Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl : Pause Kl : Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl : Premiere på Microsoft Office v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.

52 Præmiere på Microsoft Office 2010
Thomas Schnegelsberg, Divisionschef Åren Ekelund, Produktchef

53 Office 2010 & SharePoint 2010 Personlig produktivitet og virksomhedsproduktivitet
Individ: Personlig produktivitet Team: Samarbejde og videndeling Virksomheden: Effektivisering og forretningsagilitet Kunder og samarbejdspartnere: Extranet og Internet Færre click til professionelle resultater Understøtter nye måder at arbejde sammen på Udnyttelse af virksomhedens videns- og social kapital Nye måder at interagere med kunder på og tættere kobling til samarbejdspartnere

54 BPIO TDM Customer Deck 4/2/2017 Office 2010 giver dig mere Den bedste produktivitetsoplevelse på tværs af PC, Mobil og Browser Samarbejd bedre Bring idéer til live Brug Office overalt Samarbejde uden kompromis Opnå og formidle indsigt PC, Mobil & Browser E Håndterbar, sikker og omkostningseffektiv Den praktiske produktivitetsplatform © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary. 54

55 SharePoint 2010 giver dig mere
BPIO TDM Customer Deck 4/2/2017 SharePoint 2010 giver dig mere En samlet håndterbar, sikker og omkostnignseffektiv platform Den bedste produktivitetsoplevelse på PC, Mobil og Browser IT valg fleksibilitet og værdi Online Service On-Premises Unified Communications Business Intelligence Enterprise Content Management Collaboration Enterprise Search En samlet forretningsplatform internt såvel som eksternt © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary. 55

56 Office 2010 via ”Open Value Subscription”
4/2/2017 6:17 PM Hvad koster det? Billigere end parkering eller avisabonnementet... Office 2010 via ”Open Value Subscription” 4,25 kr. per dag på leje SharePoint 2010 via ”Microsoft Online” (BPOS) 1,17 kr. per dag på leje © 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

57 Agenda Kl : Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl : Vindende forretningsmodeller i krisetider v. Janus Mens fra konsulenthuset PricewaterhouseCoopers Kl : Introduktion til Business Intelligence – hvad kan jeg bruge det til? v. Thomas Skytte Damø, Microsoft Partner technology advisor. Kl : Pause Kl : Kundecase v. Henriette Gram Niebling, Chefcontroller i Eniro A/S Kl : Premiere på Microsoft Office v. Thomas Schnegelsberg, Produktchef for Office og Aaren Ekelund, Produktchef for SharePoint. Kl : Tak for i dag, frokost og networking.


Download ppt "Agenda Kl :. Velkomst v. Erik Kaae, SMS&P Director hos Microsoft Kl :"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google