Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VERBALE PROCESSER Udviklingsarbejde i SFL – Sølystskolen og Læreruddannelsen i Silkeborg, Kathrin Bock, juni 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VERBALE PROCESSER Udviklingsarbejde i SFL – Sølystskolen og Læreruddannelsen i Silkeborg, Kathrin Bock, juni 2011."— Præsentationens transcript:

1 VERBALE PROCESSER Udviklingsarbejde i SFL – Sølystskolen og Læreruddannelsen i Silkeborg, Kathrin Bock, juni 2011

2 Sammenhæng  En folkeskole hvor genrepædagogik er et fokusområde som får meget opmærksomhed, og hvor en del lærer får timer til udviklingsarbejde inden for området  En 5. klasse med en stor andel af tosprogede elever  To folkeskolelærere med (på det tidspunkt) lidt baggrundsviden om og ingen praktisk erfaring med SFL og genrepædagogik, men meget viden om og erfaring med undervisning i læseprocesser  En lærer fra læreruddannelsen med teoretisk viden om SFL og genrepædagogik, men uden praktisk erfaring med undervisning i området på folkeskoleniveau

3 Mål for forløbet med verbale processer (sige-processer)  At eleverne bliver opmærksomme på de verbale processer som en ressource til at gøre sproget levende og varieret.  At eleverne får øje på hvordan verbale processer kan bruges som en ressource til at karakterisere de fiktive personer og nuancere deres handlinger.  At eleverne kan anvende verbale processer varieret i egne fiktive tekster.  At eleverne kan benytte et funktionelt metasprog i tekstanalysen.

4 Tegn  At eleverne skriver tekster hvor de benytter andre verbale processer end sige.  At valget af verbale processer afspejler at eleverne har gjort sig tanker om den situation og stemning som den verbale proces er blevet valgt til, og om den person der er deltager for den verbale proces. ”…”, snerrede hun

5 Situations- kontekst Kulturel kontekst Genre Register Sprog/tekst Den funktionelle sprogmodel Mode Tenor Field

6 Den ideationelle metafunktion  Deltagere, processer, omstændigheder  Processer Mentale processer Materielle processer Verbale processer Relationelle processer råbe hviskede snerrer løj brøle mente grine bedyre har fastslået siger

7 Procestyper – betydningen afgør  Han grinede så hele hans krop rystede.  ”Det var godt nok sjovt”, grinede han.  Da han læste Erlend Loes Stille dage i Mixing Part grinede han flere gange fornøjet. Materiel proces Verbal proces Adfærdsproces

8 Vi øver os  Eleverne som ”medhjælpere”  Vi bliver klogere på sprog og tekster sammen  Vi hjælper hinanden når vi underviser

9 Tiltag - Læse-skrive-cirkel

10 Vidensopbygning  Lave personkarakteristik  Arbejde med stemninger  Arbejde med personernes følelser  Fokus på hændelserne  Introduktion til metasprog: deltagere, processer, omstændigheder

11 Fælles tekstdekonstruktion af uddrag fra Safran ”De siger at de ikke vil lade mig tage ind til byen”, røg det ud af Snushan, mens han stirrede på mig. Hans øjne var sorte af skræk. Vi må finde på noget, skyndte jeg mig at sige og anede ikke, hvad jeg skulle finde på. (…) ”Vi sælger mit Safran”, trøstede jeg. Og hvad så?” sukkede han fra dybet.

12 Plancher med verbale processer

13 Fælles tekstkonstruktion ved hjælp af modeltekst 1 Jeg så gamle Savn skovle dampende møgdynger i en kurv og bære den bort. ”Der var du”, sagde Savn da han fik øje på mig. Jeg stod og tyggede på brødet. ”Du har vist tjent mange penge?” spurgte Savn. ”Ja”, sagde jeg. Jeg forsøgte at smutte forbi Saun. Men Saun kiggede på mig: ”Hvem har givet dig arbejde?” spurgte han. ” En gammel rig kvinde”, sagde jeg. Jeg prøvede at undgå hans blik, men han holdt det fast. Skal du arbejde hos hende igen?”, spurgte Saun. ”Det ved jeg ikke”, sagde jeg, ”jeg ved ikke om han vil have mig igen”. Jeg havde lovet mig selv at jeg ikke ville tigge igen. ”Det skal nok gå”, sagde Saun, bare vi ikke tigger eller stjæler, så skal det nok gå”. ”Ja”, sagde jeg. Jeg så gamle Savn skovle dampende møgdynger i en kurv og bære den bort. ”Der var du”, sagde Savn da han fik øje på mig. Jeg stod og tyggede på brødet. ”Du har vist tjent mange penge?” spurgte Savn. ”Ja”, sagde jeg. Jeg forsøgte at smutte forbi Saun. Men Saun kiggede på mig: ”Hvem har givet dig arbejde?” spurgte han. ” En gammel rig kvinde”, sagde jeg. Jeg prøvede at undgå hans blik, men han holdt det fast. Skal du arbejde hos hende igen?”, spurgte Saun. ”Det ved jeg ikke”, sagde jeg, ”jeg ved ikke om han vil have mig igen”. Jeg havde lovet mig selv at jeg ikke ville tigge igen. ”Det skal nok gå”, sagde Saun, bare vi ikke tigger eller stjæler, så skal det nok gå”. ”Ja”, sagde jeg.

14 Fælles tekstkonstruktion 2  Jeg så gamle Saun skovle dampende møgdynger i en kurv og bære den bort. ”Der var du”, sagde Saun glad/tilfreds da han fik øje på mig. Jeg stod og tyggede på brødet. ”Du har vist tjent mange penge?” ”Ja”, svarede jeg hurtigt. Jeg forsøgte at smutte forbi Saun. Men Saun kiggede på mig: ”Hvem har givet dig arbejde?” spurgte han nysgerrigt. ” En gammel rig kvinde”, løj jeg. Jeg prøvede at undgå hans blik, men han holdt det fast. Skal du arbejde hos hende igen?” blev Saun ved. ”Det ved jeg ikke”, sagde jeg, ”jeg ved ikke om han vil have mig igen”. Jeg havde lovet mig selv at jeg ikke ville tigge igen. ”Det skal nok gå”, sagde Saun trøstende, bare vi ikke tigger eller stjæler, så skal det nok gå”, gentog han med stolthed i stemmen. Ja”, svarede jeg og skammede mig.

15 Individuel tekstkonstruktion - elevtekst Safran ”Du skal bare have det sjovt, så skal du se, så går tiden hurtig” trøstede Mamia. ”Men jeg kan jo ikke lave noget her” sagde jeg. du kan da bare lege med ham den nye dreng svarede Mamia. Nej for han skal hjem i morgen mumlede jeg ked af det. Nå det var synd men kan du ikke bare lege med dine søskende spurgte Mamia hjælpsomt. Nej de er kedelige svarede jeg trist. Men så må du jo blive venner med Hylian. HVAD råbte jeg vredt. Jeg skal aldrig blive venner med den geddelort vrissede jeg surt. Du bliver nød til at løbe en risiko kommanderede Mamia bestemene. Okay sagde jeg venligt, så gik jeg hen til Hylian, og spurgte jeg om vi skulle være venner. Tror du jeg vil være venner med dig rasede Hylian surt, du har drillet mig og så kommer du og spør om vi skal være venner. Jeg vil bare sige uskyld viskede jeg trist. Men så vil jeg godt være venner med dig sagde Hylian glad. Næste morgen gik vi ud da min mor lige pludselig råbte på mig så løb jeg ind i mit hus så sagde min mor hvordan kan du blive venner med rædselsfulde pige brølede min mor meget glad.

16 Evaluering  Eleverne bruger de verbale processer mere varieret.  Deres valg af ressourcer viser at de tænker fortolkende  Eleverne er blevet bevidste om at valg af sproglige ressourcer påvirker tekstens meningsindhold og vice versa.  Eleverne bruger de grammatiske betegnelser deltager, processer, omstændigheder uden berøringsangst. Det lader til at det falder nemt at bruge dem i analysen.


Download ppt "VERBALE PROCESSER Udviklingsarbejde i SFL – Sølystskolen og Læreruddannelsen i Silkeborg, Kathrin Bock, juni 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google