Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Italesættelse og begrebsliggørelse ‐ kognition i dansk og matematik, ved Dorthe Kvetny og Katja Wagner, Midtsjællands Gymnasieskoler. Katja Wagner & Dorthe.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Italesættelse og begrebsliggørelse ‐ kognition i dansk og matematik, ved Dorthe Kvetny og Katja Wagner, Midtsjællands Gymnasieskoler. Katja Wagner & Dorthe."— Præsentationens transcript:

1 Italesættelse og begrebsliggørelse ‐ kognition i dansk og matematik, ved Dorthe Kvetny og Katja Wagner, Midtsjællands Gymnasieskoler. Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

2 Ramme for kognitionsforløbet: Projekt om gymnasiefremmede Formål: At skabe lige mulighed for alle uanset forældres uddannelsesmæssige baggrund. Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

3 Det gode, fælles læringsrum • Klassen blev i vid udstrækning udsat for elevengagerende og elevaktiverende arbejdsformer, med det formål at aktivere så mange elevtyper som muligt i hvert modul og at gøre læring til et fælles projekt, hvor både bidrag af traditionel og utraditionel karakter var berettigede og legitime. Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

4 Kognitiv udvikling • To ugers koncentreret fællesforløb på i alt 14 moduler. • Eksplicitering af begreber og terminologi vha. fokus på bevidstgørelse af kognitive strukturer. Metaforer og repræsentationer: • Procesorienteret tekstanalyse og en bevidstgørelse af ”billedskabende hjælpeværktøjer” kan støtte eleverne i deres danskfaglige læsning og støtte dem, når de i matematik skal veksle mellem de fire repræsentationsformer i matematik (graf, tabel, formelsprog, hverdagssprog) som metaforiske rum, hvori der kan behandles abstrakte, matematiske sammenhænge. Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

5 Tekstlæsning og kognitive billedskemaer Danskfaglige termer:Kognitive termer:  Miljøbeskrivelse- Scenarie? Billedskemaer…  Personkarakteristik- Prototyper? Blends?  Synsvinkel- ”Hvis billeder er det, vi ser?”  Intertekstualitet- Scripts? Blends? Scenarier?  Tema- Metaforer? Begrebsmetaforer? Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

6 OG SÅ LEVEDE DE LYKKELIGT TIL DERES DAGES ENDE Oppe i barneværelset var Jane og Michael og tvillingerne midt i den trylleleg, der kaldtes at klæde sig af. […] »Og så var det en-to-tre i seng!« kommanderede hun [Mary Poppins]. Hun så sig så vredt omkring, at de alle flygtede hylende i hver sin retning og fløj ned under tæpperne. Hun gik rundt i barneværelset og ryddede op. Tøjet blev samlet i pæne bunker og legetøjet lagt på plads. Børnene lå rart i deres senge og kiggede på forklædet, der knitrede omkring. Scenarie Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

7 Scripts og Prototyper I ”Rummets Form” af Calvino arbejdede vi med at karakterisere tekstens tre personer (prototyper), kvinden og de to mænd, i det klassiske trekantsdrama (scriptet): • en æggende, lidt flyvsk kvinde • en reel, men lidt kedelig mand • en charmerende ”player” Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

8 […] vi faldt alle sammen med samme hastighed, jævnt uden ryk. Faktisk befandt vi os altid i næsten samme højde, mig, Ursula H'x og løjtnant Fenimore. Jeg tog ikke øjnene fra Ursula H'x, for hun var meget smuk, og hun havde en frigjort og afslappet måde at falde på. Jeg håbede at jeg på et tidspunkt kunne fange hendes blik, men Ursula H'x havde altid travlt med at file og polere sine negle eller lade kammen løbe gennem det lange glatte hår, og hun så aldrig over på mig. Heller ikke på løjtnant Fenimore, kan jeg sige, selv om han gjorde alt for at tiltrække hendes opmærksomhed. Engang overraskede jeg ham ‐ han troede ikke jeg så det ‐ mens han lavede tegn til Ursula H'x. Først stødte han sine to strakte pegefingre mod hinanden, så lavede han en roterende bevægelse med den ene hånd og pegede nedad. Det så kort sagt ud som om han hentydede til en aftale med hende om et stævnemøde senere et eller andet sted dernede hvor de skulle mødes. […] at løjtnant Fenimore satte sig den slags ideer i hovedet og søgte at pådutte Ursula H'x dem, gik mig alligevel på nerverne selv om hun ikke tog notits at ham, faktisk lavede hun en slags trutmund med læberne og blæste ad ham ‐ det syntes jeg bestemt jeg så. (Ursula H'x drejede om sig selv mens hun faldt med dovne bevægelser som om hun vendte sig i sin seng, og det var svært at se om hendes bevægelser var møntet mere på den ene end den anden, eller om hun tullede rundt for sig selv som hun plejede). Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

9 CL-øvelse om begrebsafklaring Eleverne instrueres i at skulle forklare begrebet og kunne eksemplificere det. Dette er forberedt i summegrupper i en 10 minutters tid. De skal så gå rundt mellem hinanden, finde en partner ved at række hånden i vejret, bytte begrebskort, når de har forklaret dem for hinanden og så finde nye partnere: 1) Billedskema 2) Begrebsmetafor 3) Projektion 4) Blend 5) Script 6) Prototype 7) Scenarie hand up – stand up – pair up Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

10 Procesorienteret tekstanalyse Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), september 2013

11 Kognitive billedskemaer = en ekstra værktøjskasse og en socialkompensatorisk vej ind i teksters litterære univers. Eleverne fik undervejs indblik i, at de alle, uanset gymnasiefremmed eller -kendt baggrund, er aktive i læseprocessen, og at deres egen billeddannelse, f.eks. scenarier og prototyper, som de skaber i deres eget hoved, når de læser, er essentiel for forståelsen og oplevelsen af en tekst. Derudover også, at forfattere bevidst leger med disse billedskemaer, og at vi bliver mere kompetente og danskfaglige læsere, når vi er bevidste om dette. Jeg oplevede en legitimering af input uanset baggrund, og at andre elevtyper end sædvanligt kom på banen i forløbet. Jeg oplever også her i 3g, at eleverne anvender værktøjerne. Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

12 Kropsliggørelse i matematik  Kognitionsforløbets hovedemne: ‘uendelighed’. Et abstrakt begreb, som er vanskeligt at begribe.  Elevernes første møde med uendelighed: En kropsliggørelse af Zenons paradoks om Achilleus og skilpadden. På græsset uden for skolen. Én elev agerer skildpadde, resten af klassen agerer Achilleus. Fra Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), september 2013

13 Intuition over for logik  Intuitivt: Achilleus overhaler selvfølgelig skildpadden.  Matematisk: At begribe Achilleus’ vej hen til skildpadden som en sum af uendelig mange og stadig mindre afstande (forspring).  Logisk konsekvens: Achilleus overhaler aldrig skildpadden (og en videre konsekvens er i øvrigt, at al bevægelse er umulig). Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

14 Grafisk repræsentation af de to løb:  Antagelser: Achilleus løber 10 gange så stærkt som skildpadden, og skildpadden har et forspring på 10 meter. Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

15 Grafisk repræsentation af paradokset: Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013

16 Løsning vha. repræsentation i formelsprog:  At finde tid og tilbagelagt distance, når Achilleus indhenter skildpadden, gøres inden for to af matematikkens fire repræsentationsformer, nemlig vha. formelsprog, hvor det svarer til at løse to ligninger med to ubekendte, og grafisk, hvor det svarer til at lokalisere skæringspunktet mellem de to linjer. Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), september 2013

17 Produktkrav i kognitionsforløb ” Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), september 2013

18 De syv gruppers produkter – i kortform plus et filmet eksempel:  Uendelig mange stole i klasselokalet – ny elev med en stor numse. Vi skal bruge én stol mere! Er der plads? (En variant af Hilberts hotel).  Pinocchio-paradoks. Et uløseligt tankeeksperiment. (En variant af ”Jeg lyver”-paradokset).  Pavens hat stjæles – paven rejser tilbage i tiden og sikrer sin hat før den stjæles. (En variant af bedstefar-paradokset.)  Et lån i banken – men kommer aldrig til at betale det hele. (En variant af Achilleus og skildpadden.)  En kat har en smørmad bundet fast på ryggen – med den smurte side opad. Katten falder – lander den på smørsiden eller på benene? (En variant af Achilleus og skildpadden.)  I pakken er en pakke, og i den er endnu en pakke, og i den er endnu en pakke…og drengen får aldrig sin gave.  Penge til Afrika. (Èn ”omvendt” Achilleus og skildpadden.) Katja Wagner & Dorthe Kvetny, Midtsjællands Gymnasieskoler (MSG), September 2013


Download ppt "Italesættelse og begrebsliggørelse ‐ kognition i dansk og matematik, ved Dorthe Kvetny og Katja Wagner, Midtsjællands Gymnasieskoler. Katja Wagner & Dorthe."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google