Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stopmotionbaseret animation PD: Børn og unges digitale mediebrug.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stopmotionbaseret animation PD: Børn og unges digitale mediebrug."— Præsentationens transcript:

1 Stopmotionbaseret animation PD: Børn og unges digitale mediebrug

2 Mål med undervisningen • At I får viden om og produktive færdigheder i en digitalt baseret medieform, dvs: – Viden om udtryksmuligheder indenfor stopmotion-baseret animation – Færdigheder i programmer og processer i en udstrækning, at I kan anvende og igangsætte animation i praksis – Refleksion over læringspotentiale og billedpædagogiske muligheder ved animation

3 Program Tirsdag d. 13. marts kl – 15.45: Oplæg Animationsgenrer, arbejdsprocessens faser og stopmotionteknik – 18.20: Værkstedsarbejde Grupperne arbejder med storyboard, figurer og scenografi Kommer godt i gang med at tage billeder via programmet Monkeyjam – 18.30: kort delopsamling Tirsdag d. 20. marts kl – – 17.45: Værkstedsarbejde fotooptagelser og efterbehandling af lyd- og billedside – 18.30: Fælles opsamling Premiere på filmene og fælles refleksion over læreprocesser og perspektiver i fht. praksis.

4 Hvorfor stopmotion som eksempel på digitalt baseret udtryksform? • Kombinerer digitale og analoge redskaber  Æstetisk skabende virksomhed der i høj grad aktiverer følelser og sanser • Langsom teknik : Fordybelse og løbende feedback – en underliggende historie drivkraft  Grobund for flow-oplevelse Lotte Nyboe nævner s. 202 potentialer for læring: • Tekniske færdigheder • Kulturel viden og beredskab • Analytisk proces • Sociale færdigheder Kan indgå som leg i institutioner og del af undervisning i mange af skolens fag samt i specialundervisning

5 Hvad er stop-motion? • Filmteknik, hvor fotografier afspilles hurtigt efter hinanden. • Fungerer ud fra optisk bedrag: Vi opfatter 24 billeder pr. sekund som film (som ”fliphistorier” på en blok) • Man fotograferer objekter (figurer, dukker) – flytter dem lidt og fotograferer igen etc. • Rent praktisk tages ca. 3 billeder af gangen for normaltempo (afhængig af hvor langt man flytter objektet pr. gang)

6 Eksempler på genrer/udtryksformer: Flyttefilm med objekter/legetøj/dukker Oplagt til at gøre favoritlegetøjet levende og favoritlegen til en film god til mindre børn – og til den spontant opståede aktivitet Kan selvfølgelig også udøves med virtuositet og høj grad af planlægning – hvor objekters form mv. anvendes i nye sammenhænge: Lego-starwars actionfilm PES: Fireworks

7 Claymation Stopmotion med modellervoks – stoflig, rumlig form Øget mulighed for at bidrage med egne udtryk/tolkninger af figurer Modellervoksens elastiske egenskaber giver mulighed for komiske/ overnaturlige situationer Brug evt. • flyttekasse som scene, • modellervoks, der ikke tørrer • Figurer med korte ben (!) Wallace and Gromit: Nick Park/Aardman animations The Pygos Group: Pingu

8 Cut-out 2-dimensionel teknik, hvor figurer klippes ud i dele og flyttes/udskiftes Baggrunden kan være malet, tegnet, fotograferet m.v. Kan også være en collage, der animeres (som i Monty Python) God idé med: • Kamera filmer fra oven • Stor baggrund • håndterlige figurer (ca cm), der skal kunne ændre bevægelse • Ikke reflekterende papir At Miste: fra Børn, unge og sorg Dans og lær: Skade

9 Klassisk tegnefilm Hele tegninger fotograferes, hvor hver tegning ændres en smule i forhold til forgående Lysbord og tapskinne er en stor hjælp (Kopimaskine til eventuelle baggrunde ligeså) Meget tidskrævende form. F.eks. Vil 1 minuts film fordre ca. 500 tegninger Board- og Whiteboard-animationer Tegnefilm, hvor stregen udvikler sig undervejs. Umiddelbart nemmere at gå til end klassisk tegnefilm, da man undgår at skulle repetere figurer/baggrunde. Firekites: Autumn story

10 Pixilation - Levende mennesker i stopmotion Mange sjove animationer på - eller under eatpes på youtube. Deadline – post-it- note stopmotion

11 Andre former for stopmotion Animationer i stor skala f.eks. Wall-painted animations Eller et animeret hus som i musikvideo af Søren Benchke Time lapse Stopmotion film taget i intervaller over lang tid, så langsom forandring af tid bliver synlig

12 Arbejdsproces – fra idé til film • Idéfase: – brainstorm først og dernæst indkredsning af historiens forløb på storyboard.storyboard. • Forarbejde: – Scenografi Scenografi • Optagelse: – Udstyr og program Udstyrprogram – Animation Animation – Kamera Kamera • Efterbehandling – Program Program – Lyd Lyd

13 Storyboard

14 Scenografi – helt overordnet • Scenografien er forestillingens univers – en helhed af kulisser, rekvisitter, kostumer, karakterernes udseende og lys mv. • Det er vigtigt at overveje, hvordan I med scenografien kan understøtte lige præcis jeres historie • Praktisk i dette forløb: brug evt. flyttekasse - Hold det enkelt, brug én scenografi.

15 Teknik/udstyr • PC • Web-cam • Flere gode (og ofte dyre) programmer på markedet, men der findes to glimrende gratis- programmer til pc: – Monkeyjam – Windows movie maker

16 Billeder tages i Monkeyjam Kan downloades frit.(Google monkeyjam download og følg instruktionerne.) Du bruger monkeyjam, til at fotografere og systematisere de billeder, du tager. I monkeyjam åbner du et layer, som du arbejder i Programmet bygger dine billeder sammen til en avi-fil, hvor 24 billeder afspilles pr. sekund - Husk at give filer nyt navn, når du åbner – ellers overskrives gamle filer - Indled altid en ny sekvens med mindst 10 billeder af samme, så øjet kan nå at følge med

17 Animation – betyder at gøre levende! • Objektets karakter: Hvordan bevæger det sig, hvordan indvirker f.eks. tyngdekraften? (prøv evt. bevægelserne af på jer selv) tjek evt. troldspejlet.dk troldspejlet.dk • Materialets karakter: Kan lerets smidighed f.eks. bruges til nogle forvandlinger /overdrivelser ell. Lign? • Mediets karakter: Ting kan pludselig opstå og forsvinde i en stopmotion – tiden kan også pludselig gå hurtigt – kan det bruges til noget? • Lysets karakter: Lysets refleksion i figurer og baggrund • Små flyt ad gangen • Husk at få hænder - og skygger væk inden i fotograferer

18 Kamera/perspektiv/vinkler • Forhold jer bevidst til: – Perspektiv – Klip/zoom – Beskæring – Muligheden for spændende vinkler – Rent praktisk: Sæt kameraet fast med tape!

19 Efterbehandling i Windows movie maker • Ligger i officepakken på Windows Xp • Kan evt. downloades frit. • I moviemaker viderebehandler du din avi-film fra monkeyjam. • Du kan: – lægge sekvenser ind efter hinanden – Lægge underlægningsmusik og lydeffekter på (Mp3, wav) – Lave overgange, intro, titler, credits og speak • I moviemaker bygges dette sammen til en film i Wmv-format, der kan afspilles på PC og playstation

20 Lyd En animationsfilm uden lyd er kedelig! • Underlægningsmusik – Er afgørende for filmens stemning! • Vil man oploade på f.eks. Youtube brug royalty-free sites. f.eks: hvor det er gratiswww.incompetech.com • Lydeffekter – Giver liv til filmen • Optag selv på mp3 - eller • Brug gratis lyde fra nettet f.eks. • Speak – Windows moviemaker har en narrater-funktion, så man kan lægge tale på.

21 …Og efter en kort pause, går vi i gang! 2 grupper ud fra valg af animationsgenre Ordsprog som igangsættende impuls: konkret, overført eller fordrejet Start med brainstorm-runde – og herefter storyboard Lav mindst to scener, så i senere kan arbejde med overgange Når I optager skal I skiftes til at flytte og tage billeder

22 Links til mere om animation • Center for undervisningsmidler: (søg på animation i søgefeltet) • Det danske filminstitut: Animation i skolen skolen/undervisningsmaterialer/andre- materialer/animation-i-skolen.aspx The animation workshop • Skoletube


Download ppt "Stopmotionbaseret animation PD: Børn og unges digitale mediebrug."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google