Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Til underviserne • Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at kursisterne, i fællesskab,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Til underviserne • Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at kursisterne, i fællesskab,"— Præsentationens transcript:

1 Til underviserne • Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at kursisterne, i fællesskab, løser nogle af deres egne problemstillinger. • Derfor kan det være godt med mindst 2 undervisere, der kan supervisere kursisternes arbejde • Ved sidste kursusgang er det vigtigt at huske at evaluere hele forløbet med de samme skemaer eller barometre, som man brugte i starten. Det vil kunne give pejlemærker på, hvad der kan være grund til at forbedre. • Husk også at lave et kursusbevis til kursisterne. ©Jenny Bohr –

2 8. KURSUSGANG, LILLA VELKOMMEN EMNE: MESTRING I STORT OG SMÅT OBS: Det er vigtigt at være åben over for kursisternes ønsker, ikke at tage noget for givet, eller betragte noget som selvfølgeligheder. Intet er for stort eller småt. ©Jenny Bohr – Tegninger af Amalie Bohr og Niels Villum Petersen. Symboler af Martin van der Kooinj, Picto Selector

3 Dagens program Emne og Kursusstruktur 1 Introduktion til dagen i dag (10 min.) 3 Undervisning og spørgsmål (40 min.) 4 Pause (20 min.) 5 Undervisning og spørgsmål (40 min.) 7Afrunding og opsamling (10 min.) ©Jenny Bohr – • Dagen følger den sædvanlige struktur. • Det skal handle om mestring i stort og småt. • Altså ideer til, hvordan I kan håndtere nogle af de vanskeligheder, I kan møde i jeres hverdag

4 Vanskeligheder har årsager • Mange af de vanskeligheder, I oplever i jeres dagligdag, kan føres direkte tilbage til nogle af de vanskeligheder, der er forbundet med ADHD. • At skabe overblik • At huske • At skifte strategi eller opgave • At blive ved med at gøre rutineprægede eller kedelige opgaver • At forholde sig til flere forskellige ting på samme tid ©Jenny Bohr –

5 At kende årsagerne kan hjælpe os med at finde løsninger • Kan man eksempelvis ikke forholde sig til larm og støj, som hjernen ikke formår at lukke ude, kan man bruge ørepropper eller høretelefoner. • Mangler man fornemmelse for tid og dermed for progression, kan man bruge visuel tidsstyring og fastsætte tid: – for kedelige aktiviteter, så man kommer i gang – for sjove aktiviteter, så man får stoppet igen ©Jenny Bohr –

6 Mennesker med ADHD kan have svært ved at skabe sig et overblik. Det kan være svært at løfte sig op i helikopterperspektiv At se det hele fra oven og finde områder, hvor der er brug for at få lavet en struktur, en strategi eller en anden løsning ©Jenny Bohr –

7 Når man står midt i det, kan det være svært. De kan hjælpe med at tydeliggøre ”den røde tråd” Andre mennesker med overblik kan hjælpe ©Jenny Bohr –

8 Den røde tråd Andre mennesker kan hjælpe med at sikre, at mennesker med ADHD ved: • hvad de er i gang med • hvor de er på vej hen • hvad de skal gøre og hvorfor ©Jenny Bohr –

9 De 9 H’er • Hvad skal jeg lave? (indhold) • Hvorfor skal jeg lave det? (mening) • Hvordan skal jeg lave det? (metode) • Hvor skal jeg lave det? (placering) • Hvornår skal jeg lave det? (tidspunkt) • Hvor længe skal jeg lave det? (tidshorisont) • Hvem skal jeg lave det med?(personer) • Hvor meget skal jeg lave?(mængde) • Hvad skal jeg så? (næste) ©Jenny Bohr –

10 At bede om hjælp er mestring i sig selv Det handler om at: Bede om den rigtige hjælp • Hvilket forudsætter en god indsigt i, hvad man har brug for hjælp til. Bede den rigtige om hjælp • Hvem kan man bede om hjælp til hvad? Bede om hjælp på den rigtige måde • Hvis man virker for ressourcestærk, får man måske ikke hjælp, og hvis man ikke får sagt tingene på en pæn måde, kan andre have svært ved at høre, hvad man siger. ©Jenny Bohr –

11 Enkle planer ©Jenny Bohr –

12 Praktik i børnehaven ©Jenny Bohr –

13 Indkøb Indkøbsliste d. 14 februar 2012 ©Jenny Bohr – Corn flakes Mælk Brød Ost Vaskepulver Toiletpapir Ketchup X

14 mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 8.00 – 9.30Øko. 207Eng. 207Dansk 201Øko – 10.00Pause pausePause – 11.30Samf. 201Øko. 207 Vejl. 108Dansk – 12.00Frokost – 13.30Regns. 211IT Comp.Regns. 211Dansk 201Samf – 14.00Pause – 15.30Dansk 201Eng. 207Samf. 201 Skema i dankort format Farveinddeling af skema og materialer ©Jenny Bohr –

15 Bliv bedre til at kommunikere ©Jenny Bohr – Husk: At smile At lytte Vent og tænk Tal stille og roligt

16 Et skridt ad gangen Vaske tøj sortere + vaske + tørre + lægge på plads ©Jenny Bohr – Detaljeringsgraden er vigtig! NVP

17 ©Jenny Bohr –

18 Morgen og aftenrutiner ©Jenny Bohr – Vågne Badeværelset Klæde sig på Medicin Rydde af bordet Ud af døren Sluk tv computer SlukBelysning Badeværelset Gå i seng

19 Huske-eksempler På toiletdøren På spejlet på badeværelset Hvor man går ud af rummet På hoveddøren SlukBelysning

20 Ugeplaner giver overblik Og skaber forudsigelighed MandagTirsdagonsdagtorsdagfredaglørdagsøndag Formiddag: Ordne post Formiddag: Vaske tøj Formiddag: Ordne skrivebordet Formiddag: Bage Formiddag: Slå græs Eftermiddag Tandlæge Eftermiddag: Gøre stuen ren Eftermiddag: Aften: Golf Aften: Til middag hos Lis og Ole Aften: ©Jenny Bohr –

21 Makkerøvelse • Sæt jer sammen to og to. Tag fat i de konkrete delmål I har fundet frem til. Prøv i fællesskab at komme med løsninger der, kunne gøre det lettere. • Bagefter skal i præsentere jeres løsninger for resten af holdet, til inspiration for alle. ©Jenny Bohr –

22 Opsamling og afrunding • Er der spørgsmål? • Er der løse ender der skal samles op? • Hvordan har dagen været? • Dette var sidste kursus gang, flot klaret • Først skal vi evaluere, og så vil der blive uddelt kursusbeviser • Tak for denne gang ©Jenny Bohr –


Download ppt "Til underviserne • Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at kursisterne, i fællesskab,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google