Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Eva Steensig Erhvervssociolog og stifter af Lighthouse Cph A/S Nutidens og fremtidens forbrugere Hvad rører sig blandt danskerne og hvor er danskerne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Eva Steensig Erhvervssociolog og stifter af Lighthouse Cph A/S Nutidens og fremtidens forbrugere Hvad rører sig blandt danskerne og hvor er danskerne."— Præsentationens transcript:

1

2 Eva Steensig Erhvervssociolog og stifter af Lighthouse Cph A/S Nutidens og fremtidens forbrugere Hvad rører sig blandt danskerne og hvor er danskerne på vej hen? KEND DIN KUNDE ARRANGEMENT MED DANSK ERHVERV

3 Notér tanker, spørgsmål, observationer Under indlægget

4 Spillebanen: Rammen som adfærdsændringer foregår i Økonomi Teknologien PolariseringSundhed

5 The New Normal Økonomi Teknologi PolariseringSundhed Du er her

6 Teknologi Økonomi Teknologi PolariseringSundhed Du er her

7 Polarisering Økonomi Teknologi Sundhed Du er her Polarisering

8 Sundhed Økonomi Teknologi Polarisering Du er her Sundhed

9 Når virkeligheden overgår fantasien

10 Heltenes massestyrt

11 Følelsesløshed og immunitet

12 Nye tegn, ny adfærd

13 Stabilitet • Den økonomiske krise har medført et skifte i orienteringen blandt forbrugerne. Forbrugerne anvender nye begreber og værdier til at retfærdiggøre deres forbrug eller mangel på samme. • Efter en lang periode hvor forbruget var i fokus, har den økonomiske krise og en generel forbrugslede medført et skift fra ydre til indre værdier. Vi trækker os i højere grad tilbage for at dyrke hjemmet, de ”ægte værdier” m.m. • Laksen Live rundede 2,4 mio visninger • Danskerne var i 2011 nordiske mestre i budgetlægning - 62% af danskerne laver budgetter • SKAT.dk brød ned, da der var 1,4 mio. hits på siden den dag, hvor årsopgørelserne blev lagt ud • 81% mener, at familien er det vigtigste i deres liv • 82% selv laver mad og spiser sammen i hverdagene – oftest for slukket TV • Over 50% mener, at fristelserne i de sociale medier kan være en udfordring for familielivet, og at man bør indføre teknologi-fri-tid derhjemme. • Den økonomiske krise har medført et skifte i orienteringen blandt forbrugerne. Forbrugerne anvender nye begreber og værdier til at retfærdiggøre deres forbrug eller mangel på samme. • Efter en lang periode hvor forbruget var i fokus, har den økonomiske krise og en generel forbrugslede medført et skift fra ydre til indre værdier. Vi trækker os i højere grad tilbage for at dyrke hjemmet, de ”ægte værdier” m.m. • Laksen Live rundede 2,4 mio visninger • Danskerne var i 2011 nordiske mestre i budgetlægning - 62% af danskerne laver budgetter • SKAT.dk brød ned, da der var 1,4 mio. hits på siden den dag, hvor årsopgørelserne blev lagt ud • 81% mener, at familien er det vigtigste i deres liv • 82% selv laver mad og spiser sammen i hverdagene – oftest for slukket TV • Over 50% mener, at fristelserne i de sociale medier kan være en udfordring for familielivet, og at man bør indføre teknologi-fri-tid derhjemme.

14 Stabilitet •82% laver selv mad og spiser sammen i hverdagen •To ud af tre vil have en bedre work-life- balance •Volden flytter ud af storbyerne – Københavnerne mere trygge end nogensinde •Danskerne flytter ikke for et godt ord •81 % mener, at familien er det vigtigste i vores liv •Danske familier spiser for slukket tv •Yale law school har terapi hund •Verdens første lufthavnspark i Amsterdam •Årsopgørelsen er et hit, den dag der blev åbnet var der 1,4 mio hits •Danskerne er nordiske mestre i budgetlægning, 62 % laver budget •BankSimple – simpel bankrådgivning •Danskerne er loyale mod banken •Unge amerikanere tilslutter sig konservatismen •Betalingskort som automatisk overfører penge til opsparingskonto når kortet benyttes •Danske boligejere ønsker i stigende grad faste renter •Trivsel er vigtigere end høj løn på arbejdspladsen 52% •Sociale medier kvæler familielivet, mere end halvdelen i undersøgelsen mener, at teknologi-fri- tid er vigtigt •Unge kan komme på bootcamp hvis de er forvirrede og i tvivl om, hvilken retning de skal gå i •Danske forældre bruger mere tid sammen med børnene •Forældre sparer flere penge op til deres børn trods krisen •Byboere – især unge er interesserede i landmandslivet •Kent kaffe lab – kun sort kaffe •Fuldskæg er populært •Unge strømmer til landbrugsskolerne •Flere går i terapi med venner •Tredobling af folk der starter uddannelse som skovarbejder

15 15 Ny sensitivitet

16 •Opfordring til mådehold efter terror i Norge •Politiken opfordrer til mådehold (God tone i debatten kampagne) •Fodboldspillere får karantæne for racistiske udtalelser •Færre anmeldelser for racisme •Call Me kampagne – Tal ordentligt, det koster ikke noget •Volden er på det laveste i 40 år •Danskerne er mindre utrygge ved anderledes kolleger (fx handicap) •Danskere markerer solidaritet med Norge efter terror •DR og TV vil skrue ned for eksponeringen af politikeres privatliv •Flere vælger at donere organer – 77 % pårørende giver grønt lys •Forældre vil gerne gøre en indsats for at flere børn inkluderes i skolen •Flere indvandrer vil være plejefamilie •Netværk: Anti-forbud Danmark advarer om forbudskultur •International Day på Nørrebro •Ramadan telt på Kongens Nytorv – serverer retter for nysgerrige og oplyser + åbner for debat •kriminalpræventive råd vurderer at hver fjerde dansker har været udsat for vejvrede •Kronik i Politiken: Hvad laver Søren Espersen i mit land? •Eksponeringen af den første vielse af homoseksuelt par •24 pct. af danskerne synes det er i orden at mænd og kvinder bader nøgne på offentlige strande. (68 pct. af de årige mener ikke at mænd skal have lov til at bade nøgne). •Børnefrizoner efterlyses af forretningsrejsende •Efterspørgslen på børnefrie hoteller er femdoblet på fire år. •Hver fjerde dansker mener ikke at drenge i børnehavealderen skal have lov at prøve neglelak eller have kjole på til fastelavn. Samtidig er 60 pct. Af danskerne mod kys og doktor-leg i børnehaver. •De fleste københavnske caféer har en børne- og gerne en ’amme-politik’, Politiken har lavet en guide til kvinder med børn samt folk der vil undgå børn på caféer. •De unge sætter drømmen om en kernefamilie over drømmen om at rejse eller gøre karriere. •Unge vil hellere have anerkendelse end sex: Undersøgelse blandt bachelorstuderene på universitetet i Michigan viser, at amerikanske studerende længes mere efter ros og komplimenter end en aftale med en god ven, at dyrke sex eller at modtage en lønseddel. •Unge sætter rekord i lovlydighed. Halvdelen af de årige har aldrig lavet hærværk, hugget penge fra deres forældre eller slæbt alkohol med til en klubfest, hvor der var alkoholforbud. For tyve år siden begik flertallet af teenagere små lovovertrædelser uden at være decideret kriminelle. •Unge vil have boliger uden røg. Næsten 60 pct. af de studerende og unge under uddannelse foretrækker at bo i en etagebolig med rygeforbud. Godt halvdelen af de danske unge mellem 15 og 19 år siger klart ja til et forbud om at ryge indendørs i en etagebolig. De adskiller sig fra de øvrige, hvor godt kun én ud af fire svarer ja til forbud mod rygning i etageboligerne.

17 Ny sensitivitet

18 18 Initiativ & engagement Målstyring & tunnelsyn Ærlighed & nøgternhed Ny sensitivitet

19 Danskerne er optagede af at skabe forandring, dér hvor de tror på at kunne gøre en forskel; i det små, i mikro-samfundene og i deres egne liv. Overalt er der bevægelser i gang – alle med hver deres mål, drømme og agendaer. Ingen illusion om gennemgribende forandringer, men lyst til at indgå i positive, opbyggelige fællesskaber sammen med andre ligesindede. Initiativ & engagement

20 •Group-buying for landmænd •Explorer B2B – netværk for potentielle samarbejdspartnere •Crowdfounded bar i Kbh •Fractional ownership •Crowdfunded vindmøller •Group buying af medicinalske produkter •Social betalingsside gør det nemmere for venner at dele udgifter •Frivillige fællesskaber der hvor der er langt til sygehuset •Distorition for børn og pensionister¨ •Læsø borgere overtager kommunens forpligtigelser •Firmaer sætter genopladning op til el-biler •Weineri i Berlin – samme princip hos bager i USA og Canada •Flere ældre flytter sammen i nye bofællesskaber¨ •Indretter restauranter i private hjem •Rødekors har lavet online genbrugsbutik¨ •Crowfundings projekt betaler for løn – for at bekæmpe arbejdsløshed •Netværk af læger hjælper illegale flygtninge •Flere ældre og unge bliver frivillige •Flere bliver foreningsdeltagere og frivillige •Unge flytter ind i ældreboliger •Dyder som ansvar og fællesskab ses som løsning på at komme ud af krisen •Forbruget af økologiske varer stiger fortsat. •TV2 Zulu har haft fokus på det fælles ansvar. De har gennem de seneste år kørt kampagner som hylder det fælles ansvar for samfundet, ved at give gratis billetter til Zulu Awards hvis folk donerer blod og senest i år, hvis de unge lovede at stemme ved folketingsvalget. •Der ses flere og flere kommercielle fællesskaber, som har til formål at optimere købssituationen ved grupperabat og lign. (Group buying: Wbuy), men også fødevarefællesskaber som sikrer økologiske og miljøvenlige produkter til medlemmer af fællesskabet og tilmed formår at skabe et fællesskab om nogen fælles værdier og visioner. Københavns Fødevare Fællesskab, Compass Bar. •App’s hvor familiemedlemmer minut fra minut kan opdatere hinanden, sende billeder, aftale med mad og hundeluftning, børn bliver belønnet for at holde forældrene informeret (I’mOK) er et eksempel på hvordan fællesskaberne fornyes. Elephant Home er et hyperlokalt netværk for naboer, som skal skabe et fællesskab i lokalområdet og overvinde skrækken for at invitere naboerne på kaffe eller stikke hovedet over hækken.

21 Danskerne søger konstruktive og stimulerende fællesskaber med elementer af egen vinding og er optagede af konkret udbytte. Flere laver frivilligt arbejde og velgørenhed og der er bred accept af, at der er tale om en gensidig win-win situation. Driveren er hvordan den enkelte får størst udbytte og hvordan vi optimerer hvad vi bruger vores tid, penge og energi på. Nudging er en vej til målet. Målstyring & tunnelsyn

22 •Fedtafgift •By i Spanien – livsvarigt metrokort, hvis man afliver bilen •Armbånd motiver børn •”Spis-sundt-emblemer •Grønt spil •Skraldespil •Konkurrence og forpligtigelse •Odense kommune debat om total rygestop •Kvinder vil ikke være nøgne sammen •Restaurant forbyder børn •Snerpede statusopdateringer om fx ammende mødre •Nike fuel •Rygeforbud i privaten (boligforeninger) •Politiken guide til, hvor man kan undgå bryster/ammende •Danskerne vil ikke have tv-skærme med reklamer i togene •Kys og doktorleg forbydes i børnehaver (60% af dk’s børnehaver har indført regler) •Ingen rejser sig for de ældre i bussen •Teenagere vil ikke bade i skolen efter idræt •Vi vil ikke tvinges til at snakke i s-togene •Bare numser på stranden vækker forargelse •Hver fjerde er imod drenge i alderen 4-8 år som går i prinsessekjoler •Danskerne er villige til at gå 8% ned i løn for at arbejde sammen med ligesindede •Hver fjerde dansker har været udsat for vej-vrede •Flere efterspørger børnefrie-zoner •Danskerne er klar til angreb mod Iran (37%) – danskerne ligger øverst i undersøgelse •KLM – ”Meet & Seat” – passagerer kan vælge sidemand •Det er svære for udlændinge at blive venner med danskere end svenskere

23 Jo mere drevne og professionelle danskerne bliver i forhold til deres egen selviscenesættelse, som forbrugere, kommerciel storytelling og forførelse og uendelige muligheder og forvirring via de digitale platforme - jo større bliver behovet for gennemsigtighed, leg og blotlagt ærlighed. Danskerne oplever sig i stand til at foretage egne til- og fravalg og har behov for selv at tage stilling. Ærlighed og nøgternhed

24 Ærlighed og nøgternhed •Vægt holder styr på personlige data dagligt, mulighed for at inddrage venner i vægtspil online (app som badevægt – er det samme tegn?) •Victoria Milan – reklame for udenlandsk affærer •Chefer bør involverer sig i medarbejderes dårlige vaner – mener 33 % i forhold til rygning og 15 % i forhold til overvægt. •3 ud af 4 forældre går ind for at samle børn i klasser i forhold til talenter (sport, musik) •USA – violin event i subway •Veluddannede kvinder er vilde med Twilight •Hver 4 er utilfreds med deres sexliv •Flere unge bliver ludomaner •87% synes ikke det skal være pinligt at være arbejdsløs •Undervisningsministeriet har offentliggjort ranglister over folkeskoler •Næsten halvdelen af virksomhederne i Danmark snyder i skat – hver tiende bevidst •Frustrationer på jobbet deles med kollegerne – 71 % bruger kollegerne, 42% holder det for sig selv, 16% kan finde på at henvende sig til chefen. •Hver femte leder indrømmer, at senioransøgninger havner i skraldespanden •Unge vasker ikke hænder og mange finder det unødvendigt med sæbe •Mere end hver anden har købt sort arbejde i 2011 •Flere lider af afhængighed af sex •Kortsyn og bundlinje fylder mere hos lederne end moralen mm. •Flere ser gennem fingre med socialt bedrageri – •De fleste danske forældre afviser ikke, at de har et yndlingsbarn •Flere klager over mobning på arbejdspladser •Hver 14 fortryder valg af ægtefælle •Heart break hotels •Flere går i parterapi med venner, når venskaber møder udfordringer •Eksplosiv vækst i antallet af mænd der gifter sig med thailandske kvinder •”Fordi jeg ikke gider at bevæge mig” – citat fra møde i beauty-award-panel – Eva. •Kvinder bliver først trætte af forhold

25 25 Initiativ og engagement Målstyring & tunnelsyn Ærlighed & nøgternhed Ny sensitivitet Danskerne er optagede af at skabe forandring, dér hvor de tror på at kunne gøre en forskel; i det små, i mikro-samfundene og i deres egne liv. Overalt i landet er der tusindvis af bevægelser i gang – alle med hver deres mål, drømme og agendaer. Ingen illusion om gennemgribende forandringer, men lyst til at indgå i positive, opbyggelige fællesskaber sammen med andre ligesindede. Danskerne søger konstruktive og stimulerende fællesskaber med elementer af egen vinding og er optagede af konkret udbytte. Flere laver frivilligt arbejde og velgørenhed og der er bred accept af, at der er tale om en gensidig win-win situation. Driveren er hvordan den enkelte får størst udbytte og hvordan vi optimerer hvad vi bruger vores tid, penge og energi på. Nudging er en vej til målet. Jo mere drevne og professionelle danskerne bliver i forhold til deres egen selviscenesættelse, som forbrugere, kommerciel storytelling og forførelse og uendelige muligheder og forvirring via de digitale platforme - jo større bliver behovet for gennemsigtighed, leg og blotlagt ærlighed. Danskerne oplever sig i stand til at foretage egne til- og fravalg og har behov for selv at tage stilling.

26 Den korteste vej til målet Lysten til at gøre en forskel og indgå i konstruktive fællesskaber er voksende Fascinationen og afskyen over ustabilitet, fremmedhed, uforudsigelighed m.m. Er voksende Behovet for at lukke udefrakommende forstyrrelser/fremmede ude er all time high Søgen efter stabilitet, velkendthed, forudsigelighed og base En ny sensibilitet, sårbarhed, snerpethed og sarthed indfinder sig Danskerne er strateger og taktikere i eget liv – spiller sig selv som en indsats – hvad bidrager mest til mit personlige projekt? Ærlighed og ny sensitivitet kan gøre ondt og det er ok (sundt)

27

28 Forbrugere tager afstand fra rendyrket forbrug Forbrugerne er lidt mere sarte, men også engagerede, krævende og legesyge – indgår frivilligt i et kommercielt spil Forbrugerne fascineres af det flygtige, meningsgivende, sundhedsfremmende, hemmelige, ekstreme, følsomme. Ingen virksomhed eller brand har legitimitet per automatik. Legitimitet skal fortjenes – hver dag. Forbrugere honorerer virksomheder og brands med dybe missioner der rækker udover bundlinjen og som vil verden noget Teknologiske muligheder skaber unikke muligheder for at lege med kunderne, skabe games, honorerer loyalitet og give kunderne tilbud skræddersyet efter hvem de er og hvor de

29


Download ppt "Eva Steensig Erhvervssociolog og stifter af Lighthouse Cph A/S Nutidens og fremtidens forbrugere Hvad rører sig blandt danskerne og hvor er danskerne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google