Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Kameraet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Kameraet."— Præsentationens transcript:

1 1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Kameraet

2 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 2 Typiske kamerafunktioner Udløser Tænd/sluk Automatik- og programvalg Zoom Sletning af billederVisning af billeder Skærm Objektiv Flash Forfra Bagfra Oppefra

3 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 3 Kompaktkamera - Kendetegn Kendetegn:  Kompakt størrelse  Det billede, man ser i kameraets søger, er ikke helt identisk med det endelige billede, idet motivet ikke betragtes gennem kameraets objektiv  Mange automatiske funktioner  Lille billedsensor (ikke så lysfølsom)  Normalt ikke muligt at skifte objektivet Ser typisk gennem et selvstændigt objektiv

4 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 4 Spejlreflekskamera (SLR) - Kendetegn Kendetegn:  Indeholder et system af spejle og prismer, hvilket medfører, at det fylder mere end et kompaktkamera  Det billede, man ser i kameraets søger, er identisk med det endelige billede, idet motivet betragtes direkte gennem kameraets objektiv  Ud over automatiske funktioner, indeholder det mulighed for mange manuelle indstillinger  Stor billedsensor (stor lysfølsomhed)  Bedre optik end ved kompaktkamera  Udskifteligt objektiv Ser gennem kameraets objektiv

5 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 5  I et digitalt kamera sidder der en lysfølsom billedsensor, som opsamler lysets energi i elektronisk form.  Det er antallet af punkter i billedsensoren, der bestemmer kameraets maksimale opløsning, dvs. hvor mange pixel, der er i billedet. Computer i kameraet Billedsensor - Billedsensor.JPG Billedsensor

6 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 6 Objektiv - Brændvidde  Objektivet består af rør indeholdende et linsesystem  Objektivets brændvidde er en fotorealistisk betegnelse, som gør det muligt at sammenligne objektiver.  Ved et analogt kamera angiver brændvidden afstanden fra brændpunktet til filmen. Ved et digitalkamera er det fra brændpunktet til billedsensoren.  Objektivets brændvidde angives i mm og hænger sammen med billedvinklen, som kameraet ser motivet med.  Billedvinklen angives i grader, og er udtryk for kameraets synsfelt.

7 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 7 Objektiv - Brændvidden ved et normalobjektiv  Et normalobjektiv er et objektiv, der svarer til den måde, som det menneskelige øje opfatter motivet på  Normalobjektivet er det mest lysstærke  Brændvidden for et normalobjektiv afhænger af filmformatet/billedsensorens størrelse  Ved et analogt 35 mm kamera *), som er den standard, man arbejder ud fra, har normal- objektivet en brændvidde på 50 mm svarende til en billedvinkel på  Ved et digitalkamera kan billedsensoren ex være 22,2*14,8 mm, hvilket omregnet giver en billedstørrelse, der er 1,6 gange mindre end ved 35 mm.  Dividerer vi de 50 mm med 1,6, får vi en brændvidde på 31,25 mm for et normalobjektiv I praksis er standarden for objektivet 30 mm  Den aktuelle gangefaktor er normalt angivet i kameraets manual, og den angives ofte med reference til de 35 mm. *) ved 35 mm er billedstørrelsen 36*24mm

8 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 8 Objektiv - Vidvinkelobjektiv og teleobjektiv  Et vidvinkelobjektiv har en stor billedvinkel og en brændvidde på under 50 mm ved 35 mm.  Et teleobjektiv har en lille billed- vinkel og en brændvidde et stykke over 50 mm ved 35 mm. Normalobjektiv

9 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 9 Zoom - Optisk og digital zoom Optisk zoom laves ex med kameraets indbyggede zoomobjektiv, hvor det er muligt at variere brænd- vidden. Har vi eksempelvis et zoomobjektiv, der kan levere fra 35mm til 105mm brændvidde, betegner man det som 3x optisk zoom, idet 105 divideret med 35 giver 3. Digital zoom laves af kameraets indbyggede computer, der tager et digitalt udsnit af det billede, der rammer sensorens optik og forstørrer det op. Problemet er, at vi kun udnytter en del af sensoren, og derfor får vi ikke fuld opløsning. Det forringer billedet betydeligt. Optisk zoom Digital zoom

10 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 10  Blændet er et justerbart hul i objektivet, som styrer mængden af lys, der lukkes gennem dette, når der trykkes på udløseren. Kaldes også for blændeåbning  Blændeåbningen kan antage værdier som f/1.4 - f/2 - f/2.8 - f/4 - f/5.6 f/8 - f/11 - f/16 - f/32 ("f" står for "focus stop”)  Værdierne angiver hvor meget lys, der max kan lukkes ind, og værdierne fremkommer ved at dividere objektivets brændvidde med blændeåbningens diameter  Værdien f/2.8 kan ex fremkommer hvis man har et 35 mm objektiv, og en blændeåbning på 12,5 mm (35/12,5=2.8)  Værdien f/16 kan ex fremkomme, hvis man har et 35 mm objektiv, og en blændeåbning på 2,2 mm (35/2,2=16)  Lille blændeværdi bruges, når hovedmotivet skal være skarpt i forhold til det øvrige af motivet (Typisk ved portrætter).  Stor blændeværdi giver stor dybdeskarphed (Både billedet foran og bagved hovedmotivet bliver skarpt).  Ved automatisk indstilling, forsøger kameraet selv at finde en optimal værdi ud fra det billede, vi har i optikken! Blændeåbningn - Blænde og dybdeskarphed Stor blændeværdi = lille blændeåbning = stor dybdeskarphed Lille blændeværdi = stor blændeåbning = lille dybdeskarphed Objektiv set forfra

11 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 11 Eksempler på dybdeskarphed Lille blændeværdi (f/5) Stor blændeværdi (f/32) Hovedmotivet er skarpt i forhold til det øvrige af motivet Både billedet foran og bagved hovedmotivet er skarpt

12 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 12  Lukkeren bestemmer hvor længe, der lukkes lys ind via optikken, og dermed hvor hurtigt, et billede tages.  På en solskinsdag, hvor der er meget lys, kan lukketiden ex være 1/500 sekund, og ved indendørs, hvor der ikke er så meget lys, 1/16 sekund.  Ved motiver, der bevæger sig meget hurtigt, kan det være nødvendigt med en kort lukketid.  Anvendes der en lang lukketid, kan man fotografere med reduceret lys. Til gengæld må motivet ikke bevæge sig, og kameraet skal stå helt stille. Lukketiden - Lukkeren

13 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 13 ISO - ISO og digital støj  ISO angiver ”filmens” aktuelle følsomhed, og den svinger typisk fra ISO ISO  Stor ISO kan anvendes hvis der er dårlig belysning  Ved stor ISO er der fare for: •Digital støj (farvestøj) •Rystelser i billedet  Lille ISO kan anvendes hvis lysforholdene er ok  Ikke så følsom for rystelser  Ved automatisk indstilling, forsøger kameraet selv at finde en optimal værdi ud fra det billede, vi har i optikken!

14 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 14 Optageprogrammer - Eksempler med Canon symboler De vigtigste:  Grøn firkant: Fuld automatisk på alle indstillinger, og bruges til overførsel af billeder fra kamera til computer  TV: Betyder manuel indstilling af lukketiden, og automatisk indstilling af blændet  A/AV: Betyder manuel indstilling af blændet, og automatisk indstilling af lukketiden  M: Betyder Manuel indstilling af både lukketiden og blændet.  : Portræt. Her opnås sløret baggrund.  : Landskab. Her opnås dybdeskarphed.  : Nærbillede/Makrofotografering. Gør det muligt at gå meget tæt på motivet.  : Sport. Anvendes ved fotografering af motiver i bevægelse.

15 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 15  Hvidbalance er beregnet til at få hvide områder til at se hvide ud.  Kameraets automatiske hvidbalance er normalt fin nok, men når automatikken fejler, skal hvidbalancen indstilles manuelt.  Ved manuel indstilling af hvidbalancen, tages der et billede af et hvidt stykke papir, som så bliver referencen.  NB: Hvis man efterfølgende flytter på kameraet, skal hvidbalancen indstilles igen. Eksempel på et billede fra et lokale med gule lysarmaturer, hvor automatikken ikke har kunnet justere rigtigt ind. Hvidbalance - Manuel indstilling

16 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 16 Links omkring fotografering   Digitalkameraet af Michael B. Karbo: =DIGITALKAMERAET&hl=da&ei=ILJ7TP6nOZaJOI_utLAG&sa=X&oi=book_r esult&ct=book- thumbnail&resnum=1&ved=0CDUQ6wEwAA#v=onepage&q&f=false =DIGITALKAMERAET&hl=da&ei=ILJ7TP6nOZaJOI_utLAG&sa=X&oi=book_r esult&ct=book- thumbnail&resnum=1&ved=0CDUQ6wEwAA#v=onepage&q&f=false 

17 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 17 Kameradata - 2 eksempler på data


Download ppt "1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Kameraet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google