Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

% Procent Hvad betyder det? Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper) Eksempler…

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "% Procent Hvad betyder det? Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper) Eksempler…"— Præsentationens transcript:

1 % Procent Hvad betyder det? Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper) Eksempler…

2 % Hvad betyder procent? % er en forkortelse for pro-cent. Pro-cent kommer fra latin: pro – og – cent Pro betyder pr. (eller per) og Cent betyder 100 (hundrede) på latin. Altså: Pro-cent = pr. 100 (= i hundrededele) Cent kendes også fra mønter: I USA har man Dollar ($) og Cent og i EU har man Euro (€) og Cent

3 % 2 forskellige typer opgaver Når man regner med procenter er der faktisk kun 2 forskellige typer af opgaver:

4 % 2 forskellige typer opgaver Når man regner med procenter er der faktisk kun 2 forskellige typer af opgaver: Kendt procent -> Find tallet 1

5 % 2 forskellige typer opgaver Når man regner med procenter er der faktisk kun 2 forskellige typer af opgaver: Kendte tal -> Find procenten 2

6 % 2 forskellige typer opgaver Når man regner med procenter er der faktisk kun 2 forskellige typer af opgaver: Kendt procent -> Find tallet Kendte tal -> Find procenten 1 2

7 % 2 forskellige typer opgaver 1.En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Altså…

8 % 2 forskellige typer opgaver Eksempler: 1.En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Altså… Kjole: Normalpris: 1250 kr Rabat: 36 % Hvad koster kjolen nu?

9 % 2 forskellige typer opgaver 1.En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Altså… Plæneklipper: Pris uden moms: 875 kr Moms: 25 % Hvad prisen med moms? Eksempler:

10 % 2 forskellige typer opgaver Eksempler: 1.En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Altså… Kasse med citrusfrugter: Indhold: 9 kg Der mugner: 12 % Hvor mange kg frugter mugner?

11 % 2 forskellige typer opgaver Eksempler: 1.En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Altså… I din klasse går der 24 elever 15 % af eleverne har fået influenza Hvor mange elever er raske?

12 % 2 forskellige typer opgaver Altså… 2.En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats.

13 % 2 forskellige typer opgaver Altså… Eksempler: T-Shirt: 150 kr Kjole: 1150 kr Hvor mange % er T-shirten billigere end kjolen? 2.En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats.

14 % 2 forskellige typer opgaver Altså… Eksempler: Prisen på en liter mælk: I 1975: 1,75 kr I dag:7,80 kr Hvor mange % er prisen på 1 liter mælk steget fra 1975 til i dag? 2.En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats.

15 % 2 forskellige typer opgaver Altså… Eksempler: Der er 28 elever i din klasse, og 5 af eleverne bærer briller Hvor mange % af eleverne i din klasse bærer briller? 2.En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats.

16 % Altså… Eksempler: Elektricitet koster i din kommune 220 øre/kWh. Pris uden afgifter er 95 øre/kWh. Hvor mange % udgør afgifterne af prisen på elektricitet? 2.En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats. 2 forskellige typer opgaver

17 % Om type 1: Find en bestemt værdi…

18 % Lad os se på Type 1: Type 1-opgaver kendes meget nemt på, at der altid er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”.

19 % Lad os se på Type 1: Type 1-opgaver kendes meget nemt på, at der altid er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”. Derfor udnytter vi ”bare”, at % betyder 100-dele og løser ”nemt” opgaver af denne type.

20 % Lad os se på Type 1: Type 1-opgaver kendes meget nemt på, at der altid er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”. Derfor udnytter vi ”bare”, at % betyder 100-dele og løser ”nemt” opgaver af denne type. I princippet kan der være tale om 2 forskellige deltyper af opgaver, som det kan ses på de følgende sider.

21 % Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større

22 % Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu?

23 % Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45 %. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen? A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større

24 % B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig …

25 % Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde

26 % Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise? B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde

27 % Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større

28 % Lad os se på Type 1: Eksempel I: Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større

29 % Lad os se på Type 1: Eksempel I: Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større 5 % = 5 100

30 % Stigning i kr.: kr · = kr Lad os se på Type 1: Eksempel I: Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større 5 % =

31 % Lad os se på Type 1: Eksempel I: Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større 5 % = Og min løn er så nu: kr kr = kr Stigning i kr.: kr · = kr 5 100

32 % Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel II: Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45%. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen?

33 % Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel II: Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45%. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen? 45 % =

34 % Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel II: Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45%. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen? 45 % = Fortjeneste i kr.: kr · = kr

35 % Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel II: Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45%. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen? 45 % = Fortjeneste i kr.: kr · = kr Min kæreste betaler: kr kr = kr

36 % B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1:

37 % B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1: Eksempel I: Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale?

38 % B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1: Eksempel I: Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? 12 % =

39 % B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1: Eksempel I: Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? 12 % = Rabat i kr.: kr · = 660 kr

40 % B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1: Eksempel I: Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? 12 % = Rabat i kr.: kr · = 660 kr Min kæreste betaler: kr – 660 kr = kr

41 % Eksempel II: Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise? B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1:

42 % Eksempel II: Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise? B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1: 15 % =

43 % Eksempel II: Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise? B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1: 15 % = Der rådner: 36 kg · = 5,4 kg

44 % Eksempel II: Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise? B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Lad os se på Type 1: 15 % = Der rådner: 36 kg · = 5,4 kg Vi kan spise: 36 kg – 5,4 kg = 30,6 kg

45 % Om type 2: At finde en procentsats…

46 % Lad os se på Type 2: Type 2-opgaver kendes på, at der aldrig er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”.

47 % Lad os se på Type 2: Type 2-opgaver kendes på, at der aldrig er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”. Derfor skal vi i disse opgaver finde hvor mange 100-dele, der er tale om.

48 % Lad os se på Type 2: Type 2-opgaver kendes på, at der aldrig er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”. Derfor skal vi i disse opgaver finde hvor mange 100-dele, der er tale om. I princippet kan der være tale om 4 forskellige typer af opgaver, som det kan ses på de følgende sider; men de løses alle efter samme skema.

49 % Lad os se på følgende fakta: Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder Lad os se på Type 2: Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

50 % Lad os se på Type 2: Vi kan løse opgaven (A) Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

51 % Lad os se på Type 2: Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? Vi kan løse opgaven (B) Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder

52 % Lad os se på Type 2: Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? Vi kan løse opgaven (C) Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder

53 % Lad os se på Type 2: Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? Vi kan løse opgaven (D) Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder

54 % Lad os se på Type 2: Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? Vi kan løse opgaven… Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder

55 % Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? Det er ren mekanik: De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

56 % Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Type 2A: Udgør af noget andet…

57 % · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

58 % · 100 Type 2A: Udgør af noget andet… Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

59 % Type 2A: Udgør af noget andet… Hvor meget udgør (er) Eriks beløb…? Svar: 200 kr · 100 Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

60 % Type 2A: Udgør af noget andet… Hvor meget udgør (er) Eriks beløb…? Svar: 200 kr · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

61 % Type 2A: Udgør af noget andet… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

62 % Type 2A: Udgør af noget andet… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

63 % Type 2B: Udgør af helheden… Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik?

64 % Type 2B: Udgør af helheden… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

65 % Type 2B: Udgør af helheden… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

66 % Type 2B: Udgør af helheden… · Hvor mange af pengene har Erik? Svar: 200 kr Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

67 % Type 2B: Udgør af helheden… · Hvor mange af pengene har Erik? Svar: 200 kr Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

68 % Type 2B: Udgør af helheden… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

69 % Type 2B: Udgør af helheden… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) Hvor mange penge er der i alt? Svar: 200 kr kr = 560 kr

70 % Type 2B: Udgør af helheden… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) Hvor mange penge er der i alt? Svar: 200 kr kr = 560 kr

71 % Type 2B: Udgør af helheden… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Eriks penge Alle pengene

72 % Type 2B: Udgør af helheden… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Eriks penge Alle pengene 200 kr 560 kr

73 % Type 2B: Udgør af helheden… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Eriks penge Alle pengene 200 kr 560 kr

74 % Type 2C: Procentvis forskel… Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik?

75 % Type 2C: Procentvis forskel… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

76 % Type 2C: Procentvis forskel… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

77 % Type 2C: Procentvis forskel… · Hvor meget har Pia mere end Erik? Svar: 160 kr Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

78 % Type 2C: Procentvis forskel… · Hvor meget har Pia mere end Erik? Svar: 160 kr Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

79 % Type 2C: Procentvis forskel… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

80 % Type 2C: Procentvis forskel… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

81 % Type 2C: Procentvis forskel… Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? Bemærk: … at sammen med det magiske ord END skal vi ALTID regne en differens (forskel) ud – dvs. at vi altid skal trække 2 tal fra hinanden. Dette er altid tilfældet, når der i spørgsmålet forekommer ord som: … mere eller mindre end … større eller mindre end … billigere eller dyrere end … højere eller lavere end … længere eller kortere end … flere eller færre end … har tjent eller har tabt - og lignende ord.

82 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

83 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

84 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

85 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Hvor meget er Pias sum vokset? Svar: 360 kr – 320 kr = 40 kr Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

86 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) Hvor meget er Pias sum vokset? Svar: 360 kr – 320 kr = 40 kr

87 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

88 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

89 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? I går = FRA (det oprindelige) I dag = TIL TID

90 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? I går = FRA (det oprindelige) I dag = TIL TID 320 kr 360 kr

91 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? I går = FRA (det oprindelige) I dag = TIL TID 320 kr 360 kr40 kr

92 % Type 2D: Procentvis stigning/fald… · Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? I går = FRA (det oprindelige) I dag = TIL TID 320 kr 360 kr40 kr

93 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg?

94 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

95 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

96 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Hvor meget sparer man under udsalget? Svar: 80 kr Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

97 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Hvor meget sparer man under udsalget? Svar: 80 kr Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

98 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: normalprisen)!

99 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: normalprisen)!

100 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: normalprisen)!

101 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? Normalpris = FRA (det oprindelige) Rabatpris = TIL TID

102 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? Normalpris = FRA (det oprindelige) Rabatpris = TIL TID 220 kr 140 kr

103 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? Normalpris = FRA (det oprindelige) Rabatpris = TIL TID 220 kr 140 kr80 kr

104 % Type 2D/a: Procentvis besparelse… · Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? Normalpris = FRA (det oprindelige) Rabatpris = TIL TID 220 kr 140 kr80 kr

105 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

106 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

107 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

108 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · Hvor meget har jeg tjent? Svar: 900 kr – 575 kr = 325 kr De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

109 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · Hvor meget har jeg tjent? Svar: 900 kr – 575 kr = 325 kr De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? 325

110 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: købsprisen – det jeg selv havde givet for varen)! Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

111 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: købsprisen – det jeg selv havde givet for varen)! Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

112 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: købsprisen – det jeg selv havde givet for varen)! Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

113 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · Købspris = FRA (det oprindelige) Salgspris = TIL TID Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

114 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · Købspris = FRA (det oprindelige) Salgspris = TIL TID 575 kr 900 kr Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

115 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · Købspris = FRA (det oprindelige) Salgspris = TIL TID 575 kr 900 kr325 kr Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

116 % Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab… · Købspris = FRA (det oprindelige) Salgspris = TIL TID 575 kr 900 kr325 kr Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

117 % Procent Regeringen foreslår, at skatten af den sidst tjente krone nedsættes til 55 % Sparekassen tilbyder 4,25 % i rente på en uddannelseskonto Arbejdsløsheden i Danmark er den laveste i mange år. Kun 2,1 % Ca. 90 % af eleverne på skolen går videre i en gymnasial uddannelse Enhedslisten ser ud til at komme under spærregrænsen på 2 % ved næste valg Inflationen i Mexico er nu på over 37 % Ved ophørsudsalget nedsættes alle varer i forretningen med 36 % En test viser, at 23,5 % af bøffen i en burger fra Mc Donald er usundt fedt! Mængden af nedbør i juli måned var 12 % over normalen for en juli måned Lønstigningen var på 3 % Forretningen vil tjene 375 % på den nye kollektion Indholdet af dioxin var 120 % over det tilladte


Download ppt "% Procent Hvad betyder det? Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper) Eksempler…"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google