Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper)"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper)
Hvad betyder det? Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper) Eksempler…

2 Hvad betyder procent? % er en forkortelse for pro-cent.
Pro-cent kommer fra latin: pro – og – cent Pro betyder pr. (eller per) og Cent betyder 100 (hundrede) på latin. Altså: Pro-cent = pr. 100 (= i hundrededele) Cent kendes også fra mønter: I USA har man Dollar ($) og Cent og i EU har man Euro (€) og Cent

3 2 forskellige typer opgaver
Når man regner med procenter er der faktisk kun 2 forskellige typer af opgaver:

4 2 forskellige typer opgaver
1 Kendt procent -> Find tallet Når man regner med procenter er der faktisk kun 2 forskellige typer af opgaver:

5 2 forskellige typer opgaver
Når man regner med procenter er der faktisk kun 2 forskellige typer af opgaver: 2 Kendte tal -> Find procenten

6 2 forskellige typer opgaver
1 Kendt procent -> Find tallet Når man regner med procenter er der faktisk kun 2 forskellige typer af opgaver: 2 Kendte tal -> Find procenten

7 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi.

8 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Eksempler: Kjole: Normalpris: 1250 kr Rabat: 36 % Hvad koster kjolen nu?

9 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Eksempler: Plæneklipper: Pris uden moms: 875 kr Moms: 25 % Hvad prisen med moms?

10 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Eksempler: Kasse med citrusfrugter: Indhold: 9 kg Der mugner: 12 % Hvor mange kg frugter mugner?

11 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra en kendt procentsats skal finde en bestemt værdi. Eksempler: I din klasse går der 24 elever 15 % af eleverne har fået influenza Hvor mange elever er raske?

12 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats.

13 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats. Eksempler: T-Shirt: 150 kr Kjole: 1150 kr Hvor mange % er T-shirten billigere end kjolen?

14 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats. Eksempler: Prisen på en liter mælk: I 1975: 1,75 kr I dag: 7,80 kr Hvor mange % er prisen på 1 liter mælk steget fra 1975 til i dag?

15 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats. Eksempler: Der er 28 elever i din klasse, og 5 af eleverne bærer briller Hvor mange % af eleverne i din klasse bærer briller?

16 2 forskellige typer opgaver
Altså… En opgavetype, hvor man ud fra kendte værdier skal finde en procentsats. Eksempler: Elektricitet koster i din kommune 220 øre/kWh. Pris uden afgifter er 95 øre/kWh. Hvor mange % udgør afgifterne af prisen på elektricitet?

17 Om type 1: Find en bestemt værdi…

18 Lad os se på Type 1: Type 1-opgaver kendes meget nemt på, at der altid er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”.

19 Lad os se på Type 1: Type 1-opgaver kendes meget nemt på, at der altid er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”. Derfor udnytter vi ”bare”, at % betyder 100-dele og løser ”nemt” opgaver af denne type.

20 Lad os se på Type 1: Type 1-opgaver kendes meget nemt på, at der altid er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”. Derfor udnytter vi ”bare”, at % betyder 100-dele og løser ”nemt” opgaver af denne type. I princippet kan der være tale om 2 forskellige deltyper af opgaver, som det kan ses på de følgende sider.

21 Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større

22 Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu?

23 Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45 %. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen?

24 Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde

25 Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale?

26 Lad os se på Type 1: Der er 2 undertyper af opgaver, nemlig … B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise?

27 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større

28 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel I: Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu?

29 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel I: Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? 5 100 5 % =

30 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel I: Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? 5 100 5 % = 5 100 Stigning i kr.: kr · = kr

31 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel I: Min løn er steget med 5 % fra sidste år til i år. Sidste år fik jeg kr. i løn Hvor mange kr. er min løn steget – og hvad får jeg så nu? 5 100 5 % = 5 100 Stigning i kr.: kr · = kr - Og min løn er så nu: kr kr = kr

32 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel II: Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45%. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen?

33 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel II: Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45%. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen? 45 100 45 % =

34 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel II: Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45%. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen? 45 100 45 % = 45 100 Fortjeneste i kr.: kr · = kr

35 Lad os se på Type 1: A: Når noget stiger – vokser – forøges – bliver større Eksempel II: Jeg køber en ny telefon til kr, – og sælger den videre til min kæreste, således at jeg tjener 45%. Hvor mange kr. tjener jeg? – og hvad betaler min kæreste for telefonen? 45 100 45 % = 45 100 Fortjeneste i kr.: kr · = kr Min kæreste betaler: kr kr = kr

36 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde

37 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Eksempel I: Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale?

38 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Eksempel I: Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? 12 100 12 % =

39 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Eksempel I: Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? 12 100 12 % = 12 100 Rabat i kr.: kr · = 660 kr

40 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Eksempel I: Jeg vil købe et sæt tøj til kr. i en forretning. Jeg kan få 12 % rabat ved at betale kontant. Hvor mange kr. rabat kan jeg få? – og hvad skal jeg så betale? 12 100 12 % = 12 100 Rabat i kr.: kr · = 660 kr Min kæreste betaler: kr – 660 kr = kr

41 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Eksempel II: Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise?

42 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Eksempel II: Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise? 15 100 15 % =

43 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Eksempel II: Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise? 15 100 15 % = 15 100 Der rådner: 36 kg · = 5,4 kg

44 Lad os se på Type 1: B: Når noget falder – bliver mindre – skrumper – udgør en del af en mængde Eksempel II: Jeg har købt 36 kg. æbler, men 15 % af æblerne rådner, inden vi får dem spist. Hvor mange kg. æbler rådner? – og hvor mange kg. æbler kan vi så spise? 15 100 15 % = 15 100 Der rådner: 36 kg · = 5,4 kg Vi kan spise: 36 kg – 5,4 kg = 30,6 kg

45 Om type 2: At finde en procentsats…

46 Lad os se på Type 2: Type 2-opgaver kendes på, at der aldrig er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”.

47 Lad os se på Type 2: Type 2-opgaver kendes på, at der aldrig er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”. Derfor skal vi i disse opgaver finde hvor mange 100-dele, der er tale om.

48 Lad os se på Type 2: Type 2-opgaver kendes på, at der aldrig er et tal umiddelbart foran %-tegnet eller ordet ”procent”. Derfor skal vi i disse opgaver finde hvor mange 100-dele, der er tale om. I princippet kan der være tale om 4 forskellige typer af opgaver, som det kan ses på de følgende sider; men de løses alle efter samme skema.

49 Lad os se på Type 2: Lad os se på følgende fakta:
Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

50 Lad os se på Type 2: Vi kan løse opgaven (A)
Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

51 Lad os se på Type 2: Vi kan løse opgaven (B)
Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

52 Lad os se på Type 2: Vi kan løse opgaven (C)
Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

53 Lad os se på Type 2: Vi kan løse opgaven (D)
Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

54 Lad os se på Type 2: Vi kan løse opgaven…
Hvor mange procent udgør noget af noget andet? Hvor mange procent noget udgør af helheden Hvor mange procent der er i forskel mellem 2 tal Hvor mange procent noget stiger eller falder Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

55 Det er ren mekanik: Erik har 200 kr, Pia har 360 kr
Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Hvor mange % har Pia mere end Erik? Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren)

56 Type 2A: Udgør af noget andet…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb?

57 Type 2A: Udgør af noget andet…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                

58 Type 2A: Udgør af noget andet…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 100

59 Type 2A: Udgør af noget andet…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 100 Hvor meget udgør (er) Eriks beløb…? Svar: 200 kr

60 Type 2A: Udgør af noget andet…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100 Hvor meget udgør (er) Eriks beløb…? Svar: 200 kr

61 Type 2A: Udgør af noget andet…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100

62 Type 2A: Udgør af noget andet…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % udgør Eriks beløb af Pias beløb? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100 360

63 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik?

64 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 360

65 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100 360

66 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 100 360 Hvor mange af pengene har Erik? Svar: 200 kr

67 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100 360 Hvor mange af pengene har Erik? Svar: 200 kr

68 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100

69 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100 Hvor mange penge er der i alt? Svar: 200 kr kr = 560 kr

70 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100 560 Hvor mange penge er der i alt? Svar: 200 kr kr = 560 kr

71 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Alle pengene Eriks penge ·                 200 100 560

72 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Alle pengene Eriks penge 200 kr ·                 200 100 560 kr 560

73 Type 2B: Udgør af helheden…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % af alle pengene ejer Erik? Alle pengene Eriks penge 200 kr ·                 200 100 560 kr 560

74 Type 2C: Procentvis forskel…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik?

75 Type 2C: Procentvis forskel…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 360

76 Type 2C: Procentvis forskel…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100 360

77 Type 2C: Procentvis forskel…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 100 360 Hvor meget har Pia mere end Erik? Svar: 160 kr

78 Type 2C: Procentvis forskel…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 160 100 360 Hvor meget har Pia mere end Erik? Svar: 160 kr

79 Type 2C: Procentvis forskel…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 160 100

80 Type 2C: Procentvis forskel…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 160 100 200

81 Type 2C: Procentvis forskel…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % har Pia mere end Erik? Bemærk: … at sammen med det magiske ord END skal vi ALTID regne en differens (forskel) ud – dvs. at vi altid skal trække 2 tal fra hinanden. Dette er altid tilfældet, når der i spørgsmålet forekommer ord som: … mere eller mindre end … større eller mindre end … billigere eller dyrere end … højere eller lavere end … længere eller kortere end … flere eller færre end … har tjent eller har tabt - og lignende ord.

82 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr?

83 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 360

84 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 200 100 360

85 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 100 360 Hvor meget er Pias sum vokset? Svar: 360 kr – 320 kr = 40 kr

86 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 40 100 360 Hvor meget er Pias sum vokset? Svar: 360 kr – 320 kr = 40 kr

87 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 40 100

88 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 40 100 320

89 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? ·                 40 100 320 TID I går = FRA (det oprindelige) I dag = TIL

90 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? ·                 40 100 320 320 kr 360 kr TID I går = FRA (det oprindelige) I dag = TIL

91 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? ·                 40 100 320 320 kr 40 kr 360 kr TID I går = FRA (det oprindelige) I dag = TIL

92 Type 2D: Procentvis stigning/fald…
Erik har 200 kr, Pia har 360 kr Hvor mange % er Pias sum vokset fra i går til i dag, når hun i går havde 320 kr? ·                 40 100 320 320 kr 40 kr 360 kr TID I går = FRA (det oprindelige) I dag = TIL

93 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg?

94 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 40 100 320

95 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 40 100 320

96 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 100 320 Hvor meget sparer man under udsalget? Svar: 80 kr

97 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 80 100 320 Hvor meget sparer man under udsalget? Svar: 80 kr

98 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: normalprisen)! ·                 80 100

99 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: normalprisen)! ·                 80 100 220

100 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: normalprisen)! ·                 80 100 220

101 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? ·                 80 100 220 TID Normalpris = FRA (det oprindelige) Rabatpris = TIL

102 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? ·                 80 100 220 220 kr 140 kr TID Normalpris = FRA (det oprindelige) Rabatpris = TIL

103 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? ·                 80 100 220 220 kr 80 kr 140 kr TID Normalpris = FRA (det oprindelige) Rabatpris = TIL

104 Type 2D/a: Procentvis besparelse…
Normalpris: 220 kr, Udsalgspris: 140 kr Hvor mange % sparer man ved at købe på udsalg? ·                 80 100 220 220 kr 80 kr 140 kr TID Normalpris = FRA (det oprindelige) Rabatpris = TIL

105 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel?

106 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 40 100 320

107 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 40 100 320

108 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 100 320 Hvor meget har jeg tjent? Svar: 900 kr – 575 kr = 325 kr

109 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Det, der står efter et af de magiske ord: END – FRA – AF skal stå for neden (i nævneren) ·                 325 100 320 Hvor meget har jeg tjent? Svar: 900 kr – 575 kr = 325 kr

110 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: købsprisen – det jeg selv havde givet for varen)! ·                 325 100

111 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: købsprisen – det jeg selv havde givet for varen)! ·                 325 100

112 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? De 4 grundtrin: Du skal lave en brøkstreg med plads til 2 tal for oven og 1 tal for neden Da der spørges: ”Hvor mange %...” – altså ”Hvor mange hundrededele…” skal det ene tal for oven (i tælleren) være 100 Glem %-tegnet og svar på spørgsmålet: ”Hvor meget/hvor mange…”. Svaret skal også stå øverst på brøkstregen (i tælleren) Ingen af de magiske ord: END – FRA – AF er med i spørgsmålet. Er dette tilfældet, skal du dividere med det oprindelige tal. Det tal, der tidsmæssigt først forekom (her: købsprisen – det jeg selv havde givet for varen)! ·                 325 100 575

113 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? ·                 325 100 575 TID Købspris = FRA (det oprindelige) Salgspris = TIL

114 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? ·                 325 100 575 575 kr 900 kr TID Købspris = FRA (det oprindelige) Salgspris = TIL

115 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? ·                 325 100 575 575 kr 325 kr 900 kr TID Købspris = FRA (det oprindelige) Salgspris = TIL

116 Type 2D/b: Procentvis fortjeneste/tab…
Jeg køber varen til: 575 kr, Jeg sælger varen til: 900 kr Hvor mange % tjener jeg ved denne handel? ·                 325 100 575 575 kr 325 kr 900 kr TID Købspris = FRA (det oprindelige) Salgspris = TIL

117 Procent Sparekassen tilbyder 4,25 % i rente på en uddannelseskonto
Regeringen foreslår, at skatten af den sidst tjente krone nedsættes til 55 % Arbejdsløsheden i Danmark er den laveste i mange år. Kun 2,1 % Lønstigningen var på 3 % Procent Ca. 90 % af eleverne på skolen går videre i en gymnasial uddannelse Inflationen i Mexico er nu på over 37 % Enhedslisten ser ud til at komme under spærregrænsen på 2 % ved næste valg Indholdet af dioxin var 120 % over det tilladte Ved ophørsudsalget nedsættes alle varer i forretningen med 36 % Mængden af nedbør i juli måned var 12 % over normalen for en juli måned En test viser, at 23,5 % af bøffen i en burger fra Mc Donald er usundt fedt! Forretningen vil tjene 375 % på den nye kollektion


Download ppt "Hvordan regnes der med procent? (Opgavetyper)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google