Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”"— Præsentationens transcript:

1 ”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”
Leonard Cohen Anthem, 1992

2 ”ADHD selve forkortelsen forstyrrer vores nysgerrighed”

3 Børn er andet og mere end deres diagnose?
På udkig efter uanede udviklingsmuligheder ”psykisk sygdom” og ”handicap” får ikke øje på de unges invitationer til deres omgivelser Søren Hertz, børne- og ungdomspsykiater PsykCentrum

4 Det er ikke muligt at observere fænomener uafhængigt af
Historiernes kraft Det er ikke muligt at observere fænomener uafhængigt af de kontekster, som de eksisterer i Kontekster er meningsbærende og dermed båret af de historier, som over tid har vokset sig betydningsfulde.

5 DOMÆNE TEORIEN DOMÆNE - TEORIEN
PRODUKTIONENS DOMÆNE §38 undersøgelser Objektive beskrivelser Univers Lineær kausalitet Pligter Rettigheder FORKLARINGENS DOMÆNE Multivers Cirkulær kausalitet Forståelser opstået i dialog Genforhandling af forståelse af virkeligheden ÆSTETIKKENS DOMÆNE Etik og moral Foretrukne værdier PRODUKTIONENS DOMÆNE §38 undersøgelser Objektive beskrivelser Univers Lineær kausalitet Pligter Rettigheder FORKLARINGENS DOMÆNE Multivers Cirkulær kausalitet Forståelser opstået i dialog Genforhandling af forståelse af virkeligheden DOMÆNE - TEORIEN Ref. Lang P Little M Cronen V (1990): The systemic professional - domains of action and the question of neutrality. Human systems, vol. 1 No. 1,34-47 ÆSTETIKKENS DOMÆNE Etik og moral Foretrukne værdier

6 med den store satsning: Børn og unge med særlige behov
Den begrænsede succes med den store satsning: Børn og unge med særlige behov medfører større segregering på trods af ønsket om mere inklusion Afstanden mellem det almindelige og det specielle område bliver større Visitation til ressourcer knyttes til beskrivelser med fokus på deficits Begreberne psykisk sygdom og handicap udløser fokus på individuelle rettigheder

7 udfordrende problemadfærd som invitationer til: tillidsopbygning i
Børns og unges udfordrende problemadfærd som invitationer til: tillidsopbygning i udviklende fællesskaber (særlige omstændigheder i stedet for særlige behov)

8 Invitationer, der kommer ud af:
ADHD som komplementaritet Fremtrædelsesform: Impulsivitet, uopmærksomhed, hyperaktivitet, udfordrende adfærd Invitationer, der kommer ud af: Tvivl på egne muligheder begrænsede erfaringer med at bede om hjælp have tillid til andre

9 Den samfundsmæssige og kulturelle nyorientering
kan oplagt bygge ovenpå de gode nyheder om de uanede muligheder

10 Moderne hjernevidenskab Hjernen er plastisk og dermed med
uanede udviklingsmuligheder Hjernen udvikler sig i kraft af det sociale samspil i de afgørende relationer. Passivitet er kvælende for udvikling. Spejlnervecellerne er afgørende for vores tro på de uanede muligheder.

11 Jo mere tryg man kan føle sig i mødet
med det specielle, jo mere almindeligt kan man møde det Viden om det specielle som middel til at turde tro på de inkluderende processer Transkontekstuelle udviklingsprocesser, der kan transformere bekymring og oplevelse af afmagt til opbygning af gensidig tillid og ny læring

12 som vi er i stand til at få øje på: Neurobiologi og tilknytning
Den måde, vi vælger at opdele verden på, skaber samtidig de mulige løsninger, som vi er i stand til at få øje på: Neurobiologi og tilknytning Ressourcer og begrænsninger Bio-psyko-socialt Det perfekte som trænger til at videreudvikles

13 Moderne udviklingspsykologi
Barnet deltager aktivt i konstruktionen af sin verden. Udviklingen er baseret på interaktion og samspil med andre Tidligere tiders faseteorier må dermed afløses af en opmærksomhed på, hvordan barnet får mulighed for at få de afgørende erhvervede livstemaer på plads i dets aktuelle kontekst

14 Problemadfærd som psykisk sygdom handicap kommunikation Invitationer Diagnosen som udvalgt øjebliksbillede

15 Tilstedeværelse i feltet
undersøgelse kigge ved siden af ekspertise og specialviden forandringsarbejde opmærksomhed på mønstre social kontrol ydmyghed tillid til udvikling af kompetencer Viderebearbejdning af Jørn Nielsen / Søren Hertz,1999

16 Den etiske forpligtelse
i forbindelse med enhver udredning: Det problematiske i kontekst af det fantastiske Undersøgelse for ændringspotentialer

17 Skabe kontekster, hvor det er muligt
at få øje på børn og unges invitationer Gøre det tilstrækkeligt stort – på tværs af de afgørende kontekster Være på udkig efter åbninger – undgå at gøre mere af det samme Undgå konfliktoptrapning og forstærket afmagtsfølelse

18 Resilience-forskningen Oplevelse af Sammenhæng Begribelighed
Meningsfuldhed Håndterbarhed Fra ” barnet kan ikke gøre for det” til ”barnet kan gøre noget ved det” – i samspil med de omgivelser, der spejler troen på mulighederne

19 Opgaverne i forhold til udvikling af det uanede
Deltagelse i den bio-psyko-sociale udviklingsproces, ikke kompensation Udgangspunktet er, at barnet yder det bedste, som samtidig trænger til at blive videreudviklet Deltage i udvikling betyder bl.a. at bidrage til udvikling af de bevidste strategier, som barnet og den unge bliver støttet i at få erfaringer med – i de mange kontekster. Enhver støtte må arbejde på at overflødiggøre sig selv

20 Gøre forskellene mindre mellem de forskellige kontekster,
som børn og unge vokser op i: Kompensation/ forventninger om fællesskab Samarbejde om udvikling af uanede muligheder

21 Invitationer, der kommer ud af:
ADHD som komplementaritet Fremtrædelsesform: Impulsivitet, uopmærksomhed, hyperaktivitet, udfordrende adfærd Invitationer, der kommer ud af: Tvivl på egne muligheder begrænsede erfaringer med at bede om hjælp have tillid til andre

22 Skabe tydelige rammer båret af troen på mulighederne
ADHD – fokuspunkter: Se ved siden af og få øje på tvivlen, de gode intentioner og de afgørende værdier Forstå de indlejrede historier som element i at skabe tillid og nye erfaringer Skabe tydelige rammer båret af troen på mulighederne – undgå konfliktoptrapning Skabe tillid til de processer, der rækker ud over den enkelte kontekst, ind i de mange. Deltage i udvikling frem for kompensation

23 Ritualiseret adfærd og begrænset kontakt med andre
Autisme spektrum som komplementaritet Ritualiseret adfærd og begrænset kontakt med andre Vanskeligheder med problemløsning Tvivl på egne muligheder i det sociale samspil med andre

24 Recovery-forskningen
Betydningen af det stedfortrædende håb Det, der rækker ud over, hvad brugeren havde forventet Oplevelse af at blive set på som mere end sygdommen Oplevelse af gensidighed – ægte nysgerrighed Oplevelsen af ikke at få tiden ophævet Behandling må ikke reduceres til ord, men følges op af handlinger, der er med til at gøre en forskel

25 Børn med ”særlige behov” til ”særlige invitationer”
skabe kontekster, hvor det er muligt at få øje på invitationerne Det er selve det komplementære billede, der inviterer os Det komplementære folder sig ud lige foran øjnene på os

26 Deltagelse i udvikling af det uanede
det fælles: overskridende læring problemadfærd som fremtrædelsesform udvikling af uanede muligheder trans- kontekstuelle lærings- processer problemadfærd som invitation bio-psyko-social perfektion på vegne af gruppen af børn og unge individuelle lærings- på egne vegne den enkelte: vejen til at føle sig velkommen Søren Hertz / Jørn Nielsen, juni 2009

27


Download ppt "”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google