Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelse og relationer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelse og relationer."— Præsentationens transcript:

1 Ledelse og relationer

2 Præstationsledelse og relationsledelse - to former for relationer
Man søger efter fælles mening

3 Relation Ved en relation i en organisation forstås:
dels en formelt etableret arbejdsgang, hvor parterne har et kommando- og ansvarsforhold til hinanden, Formelle – kommando/ansvarslinie, kan ses af organisationsplanen Bygger på antagelse om, at man kan styre mennesker udefra. dels forbindelser, der opstår som følge af hyppig kommunikation Uformelle/kommunikative relationer, som skabes gennem udveksling af meninger, synspunkter og information Aftaler på tværs af organisationen, koordination, arbejdsfordeling, afløsning, sparring. Kilde: Ledelse i praksis

4 Ledelse udspiller sig i relationer
En organisation er et væv at netværk. Netværk som er i konstant bevægelse, fordi mennesker konstant handler og forhandler – for at skabe mening med det der sker og det de gør. Som leder er man en del af bevægelsen. Hvis man vil have indflydelse – det være sig også indflydelse på egen udvikling - må man være nærværende og i stand til at skabe lejligheder hvor mennesker mødes - for at skabe ny mening sammen.

5 Relationer i ledelse Led dig selv Ledelse op Ledelse på tværs
Ledelse ud Ledelse ned Ledelse på tværs Kilde: DEA: Hvidbog ”Ledelse i øjenhøjde – Mellemlederen i centrum” September 2008

6 Koblinger i og omkring lederen i organisationen
Koblingsmekanismer afgørende for organisationens liv Ledelse drejer sig også om at skabe koblinger Opad Henad Nedad Udad Koblingen til sig selv – f.eks. Work-life balance og autencitet At påtage sig et lederskab betyder et ansvar for at undgå dekoblinger – både i forhold til styring, faglig ledelse, personaleledelse, sig selv etc.

7 Eksempler på forskellige former for krydspres
#1: Opfyldelse af mål, der tilsammen er uforenelige #2: Konflikt mellem forventninger fra topledelsesniveau og medarbejderne #3: Konflikt mellem forventninger fra kunder og organisationens formåen #4: Konflikt mellem mål og tildeling af ressourcer på tværs i organisationen #5: Konflikt mellem familie/fritidsliv og arbejdsliv

8 Vores relationer - måden vi forbinder os til hinanden…
Alting er forbundet til hinanden men med forskellige grader (Cronen) Vi kan ikke ikke-påvirke Alt er kommunikation (Luhmann) Hypotese: Jo bedre afdelingens medlemmer er til at koble sig med hinanden, jo bedre vil afdelingen være til at levere kerneydelser på højt fagligt niveau Kerneopgaver/ydelser Vores følelser forplanter sig til hele organisationen Der er ingen, der står alene, og intet der ikke hænger sammen med noget andet. Det lyder nok banalt, men det er vigtigt at forstå, at det vi som mennesker tænker, siger og gør altid påvirker andre på en eller anden måde. Når man arbejder indenfor omsorg og pædagogik, er det særligt vigtigt at tænke over, hvordan selv den mindste misstemning forplanter sig til borgeren. I den forbindelse taler man om parallelle processer. Hvis du et øjeblik tænker på, at du går ind ad døren på dit arbejde. Du mærker efter, hvordan du har det - og alt efter, hvad der er sket i dit private liv, lige inden du kom, vil du enten føle dig glad og i balance, neutral eller måske deprimeret og ked af det. Med andre ord - du har dig selv og dit eget liv med på arbejde, og det har dine kollegaer og din leder også. Dertil kommer, at de borgere, du skal støtte, også har deres følelser og historie med. Vi ved også, at hvis der fx er nedskæringer i farvandet, så kan det danne ringe af usikkerhed, vrede ængstelse osv. En bølgebevægelse, der kan smitte af fra lederen, til medarbejderen og til borgeren. Relationsøvelse: deltagerne ud på gulvet. Opsamling: fx gå gennem afd. uden af sige godmorgen er også kommunikation. Samarbejde handler om fokus på kerneydelsen og at kunne forbinde sig, hverken mere eller mindre godt med hinanden. Vi er forpligtet til at forbinde os med hinanden og kommunikere uanset om man kan lide hinanden - kerneydelsen 2. Relationsforståelse: Tegn på flip de relationer som afd. indgår i for at synliggøre at de ikke blot er dem selv.

9 Øvelse: Mine relationer på arbejdspladsen
Rammen: Opgaven løses i par (en leder og en interviewer) – der byttes roller halvvejs Opgaven: Tegn et overblik over de formelle og kommunikative relationer som du indgår i. Hvilke mønstre af formelle og kommunikative relationer får du øje på? Hvilke af relationerne kan/bør udvikles? Hvor kan de to former for relationer understøtte hinanden? Hvor ser du udfordringer i samspillet mellem de to forskellige relationsformer?

10 Hjælpespørgsmål til sparringspartner
Organisation og relationer Hvordan vi du beskrive din organisation og de relationer du indgår i? Hvor er du placeret i organisationen? Hvordan er hierarkiet? Opgaver/projekter/… Hvad er din funktion i organisation? Hvem arbejder du direkte sammen med? Hvem andre er involveret i dine opgaver/projekter/…? Hvem kommunikerer du med til daglig? Best practice – beskriv den seneste situation Hvad lykkedes særlig godt i de relationer du indgår i? - I forhold til opgaven/projektet.. - I forhold til opbygning og fastholdelse af sociale relationer

11 Kommunikationsformer i relationerne

12 Den liniære og rationelle kommunikation
Præstationsledelse Resultat Formelle relationer Kommandoveje

13 Kommunikationsmodellen
Afsender er i fokus? Det handler om at overlevere et fejlfrit budskab Støj i kommunikationsprocessen omfatter alle de signaler, der ikke er udgået fra afsenderen, eller den støj, der gør afkodning vanskelig Processen opfattes som en mekanisk ydrestyring, der kan justeres Kommunikationens effektivitet aflæses i modtagerens reaktion – reagerer han som det var tænkt?

14 – det cirkulære og aktørorienteret perspektiv
Receptionsmodellen – det cirkulære og aktørorienteret perspektiv Relationsledelse Formål Kommunikative relationer Dialog

15 Receptionsmodellen Perspektivet er ændret fra afsender til modtager
Fokus på, hvordan budskabet afkodes og fortolkes hos modtageren (modtager er et lukket system) Cirkulær proces, idet budskabet ikke blot er noget skal pakkes ud Modtager skal foretage en refleksion for at danne sin egen forståelse samt en selektionsproces Her er forståelsen af budskabet subjektivt

16 Øvelse Liniær og cirkulær kommunikation Karl Tomm´s Spørgsmålstyper

17 Det indre landkort - hvad sker der i tankeboblerne?
Præmis: Som leder skal du være meget bevidst om at tilpasse din ledelsesmæssige kommunikation til hver enkelt medarbejder

18 Det saglige indhold

19 Krav til leder for at anvende receptionsmodel i praksis
Du skal som leder sætte fokus på din egen kommunikationsmæssige selvforståelse og indlevelsesevne Det er ikke sådan ligetil og mange faktorer spiller en rolle Stiller krav om selvindsigt

20

21

22 Kommunikationsøvelse

23


Download ppt "Ledelse og relationer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google