Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014"— Præsentationens transcript:

1 Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Skolebestyrelsen på Ishøj Skole Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014 26. april 2011 – version 01 Text

2 De enkelte elementer i strategien for Ishøj Skole mod 2014
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte elementer i strategien for Ishøj Skole mod 2014 Ishøj kommunes børn- og ungepolitik Anerkendelse Inklusion og fællesskab Kreativitet Demokrati og medbestemmelse Samarbejde og synergi 1 SWOT – styrker, svagheder, muligheder og trusler 2 Fælles målbillede for 2014 – Hvilken skole vil vi aflevere til den næste skolebestyrelse? Centrale profilelementer for 2014 Ishøj Skoles værdigrundlag Tryghed Fællesskab Læring Ansvarsbevidsthed 3 Strategiske fyrtårne for 2014 4 Strategiske målsætninger for 2014 5 Prioriterede indsatser for det 1. halvår 2011

3 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling
SWOT for Ishøj Skole Vores styrker og svagheder samt muligheder og trusler Styrker De ydre fysiske rammer Styr på butikken Høj faglighed og nytænkning Stor ansvarlighed og medarbejderskab – engagement i hele værdikæden Godt arbejdsmiljø – trivsel Lille skole – nærhed Resultater – 100% elever videre på ungdomsuddannelser Svagheder Manglende faglig sparring "Snak over hækken" De fysiske lokaleforhold Fordelt på fire matrikler Muligheder Ishøj Skole som "kulturhus" "Det hele barn" (tværfagligt samarbejde Indskolingshus (bh.kl.-3. kl.) Skabe en stærk profil Presseudvalg Udvikle det frie skolevalg mere aktivt (veksle) Mere synlig dagsordensættende Udnytte eksisterende ekstern ressourcer (forældrebank osv.) Trusler Lukning eller sammenlægning af skoler i Ishøj kommune Markant ændring af de økonomiske rammevilkår Ændret kommunal skolestruktur i bred forstand Resignation og "faneflugt" (elever og lærere) Forkert verdensbillede i visse dele af byrådet

4 110303-Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling
De enkelte elementer i den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014 Fælles målbillede for 2014 Fortsat høj faglighed A Ishøj Skole som kulturhus B Den sammenhængende skole – det hele barn C Høj trivsel og arbejdsglæde blandt elever og medarbejdere D Prioriterede indsatser Strategiske fyrtårne for 2014 Synlighed og attraktivitet E SWOT Strategiske målsætninger for 2014 2011 2012 2013 2014

5 De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn A: Fortsat høj faglighed B Centrale nøgleelementer: Kreativitet Mange undervisningsformer – fx Bifrostuge Sprog – fx engelsk Øget fokus på naturvidenskab Lære at navigere i forskellige rammer – fx udnytte mulighederne ved inklusion bedre Udkast til mål Høj faglighed – over landsgennemsnit i alle afgangsprøver Høj faglighed – over landsgennemsnittet i alle nationale tests Høj faglighed – kommunens bedste skole målt på; afgangsprøver, nationale tests Høj faglighed – børn der er klar til uddannelse = alle elever fra Ishøj Skole starter på en ungdomsuddannelse C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Vi ønsker, at alle til stadighed skal være i en proces, der er kendetegnet ved viden- og kompetencetilegnelse. Alle skal i deres dagligdag udfordres positivt på deres faglighed og kreativitet. Der skal arbejdes med flere undervisningsformer målrettet den enkelte elev. Sprog – fx engelsk - og naturvidenskab skal have højere prioritet i den daglige undervisning for at klæde den enkelte elev på til en stadig mere global verden. Eleverne skal opdrages til at indgå som aktive borgere i et demokratisk samfund og allerede fra starten fortrolige med demokratiske omgangs- og arbejdsformer.

6 De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Detaljering af fyrtårn A: Fortsat høj faglighed B Centrale nøgleelementer: Kreativitet Mange undervisningsformer – fx Bifrostuge Sprog – fx engelsk Øget fokus på naturvidenskab Lære at navigere i forskellige rammer – fx udnytte mulighederne ved inklusion bedre Udkast til mål Høj faglighed – over landsgennemsnit i alle afgangsprøver Høj faglighed – over landsgennemsnittet i alle nationale tests Høj faglighed – kommunens bedste skole målt på; afgangsprøver, nationale tests Høj faglighed – børn der er klar til uddannelse = alle elever fra Ishøj Skole starter på en ungdomsuddannelse C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 ’Dobbelt-klik’ på de enkelte nøgleelementer

7 De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn B: Ishøj Skole som kulturhus B Centrale nøgleelementer Involvering af det omkringliggende samfund Inddragelse af forældreforening Udkast til mål …… C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Detaljeres ifa skolebestyrelsesmødet den 15. marts 2011: Arbejdsgruppe: Susanne og Dan Oplæg til næste bestyrelsesmøde den 26. april 2011 Endelig udkast til den 17. maj 2011

8 De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn C: Den sammenhængende skole – det hele barn B Centrale nøgleelementer Fælles fodslag omkring barnet af "dets voksne" SFO 1, 2 og 3 – ønske om mange brugere Indskolingshus – indskoling og SFO i samme hus Fortsat tryghed for barnet Inklusion Udkast til mål Eleven har samme kontaktperson i hele indskolingen – både skole og SFO Åbent hus Xx % aktive brugere i henholdvis SFO 1, 2 og 3 Forældre og skole/ SFO skal ville rummelighed C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Skole /SFO og hjem skal samarbejde om at give eleverne de bedste betingelser for at kunne udvikle sig til hele mennesker, der kan indgå i det danske samfund som aktive borgere. Vi vil sammen skabe sammenhæng omkring det enkelte barn, således at barnet oplever en tryg hverdag. Samtidig ønsker vi, at alle ved Ishøj Skole og SFO skal kunne begå sig i fællesskabet og derfor skal hensyn og omsorg for andre, accept og glæde være centrale elementer i hverdagen.

9 De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Detaljering af fyrtårn C: Den sammenhængende skole – det hele barn B Centrale nøgleelementer Fælles fodslag omkring barnet af "dets voksne" SFO 1, 2 og 3 – ønske om mange brugere Indskolingshus – indskoling og SFO i samme hus Fortsat tryghed for barnet Inklusion Udkast til mål Eleven har samme kontaktperson i hele indskolingen – både skole og SFO Åbent hus Xx % aktive brugere i henholdvis SFO 1, 2 og 3 Forældre og skole/ SFO skal ville rummelighed C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 ’Dobbelt-klik’ på de enkelte nøgleelementer

10 De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn C: Den sammenhængende skole – det hele barn B Centrale nøgleelementer Fælles fodslag omkring barnet af "dets voksne" SFO 1, 2 og 3 – ønske om mange brugere Indskolingshus – indskoling og SFO i samme hus Fortsat tryghed for barnet Inklusion Udkast til mål Eleven har samme kontaktperson i hele indskolingen – både skole og SFO Åbent hus Xx % aktive brugere i henholdvis SFO 1, 2 og 3 Forældre og skole/ SFO skal ville rummelighed C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Skole /SFO og hjem skal samarbejde om at give eleverne de bedste betingelser for at kunne udvikle sig til hele mennesker, der kan indgå i det danske samfund som aktive borgere. Vi vil sammen skabe sammenhæng omkring det enkelte barn, således at barnet oplever en tryg hverdag. Samtidig ønsker vi, at alle ved Ishøj Skole og SFO skal kunne begå sig i fællesskabet og derfor skal hensyn og omsorg for andre, accept og glæde være centrale elementer i hverdagen.

11 De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn D: Høj trivsel og arbejdsglæde blandt elever og medarbejdere B Centrale nøgleelementer Inddragelse af elevråd Fortsat medejerskab Høj involveringsgrad Stort engagement Stor indflydelse på egen dagligdag Trivselsuge Udkast til mål Landets gladeste elever og medarbejdere Lavt sygefravær Stor lyst til at arbejde Høj score på APV C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Detaljeres ifa skolebestyrelsesmødet den 15. marts: Arbejdsgruppe : Claus, Merete og Birgitte Oplæg til næste bestyrelsesmøde den 26. april 2011 Endelig udkast til den 17. maj 2011

12 De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015
Skolebestyrelsesseminar–Ishøj Skole opsamling De enkelte strategiske fyrtårne mod 2015 Strategikort mod 2014 A Fyrtårn E: Synlighed og attraktivitet B Centrale nøgleelementer X Udkast til mål Landets mest engagerede forældrekreds Forældrebank kortlagt og aktiveret C D E SWOT 2011 2012 2013 2014 Detaljeres ifm skolebestyrelsesmødet den 17. maj


Download ppt "Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google