Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen."— Præsentationens transcript:

1 Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen

2 Aktionslæringsforløb
I et aktionslæringsforløb samarbejder lærere og læsevejledere om at udvikle den daglige praksis i klasseværelset. På baggrund af en udvalgt problemstilling iværksætter lærerne med støtte fra vejlederen små konkrete eksperimenter i undervisningen. På baggrund af læsevejlederens observationer fortolkes og analyseres eksperimenterne efterfølgende i en fælles didaktisk samtale.

3 Problemstilling I forbindelse med deres grundforløbsprøve skal eleverne ved MTM lave en instruktionsvideo. De har svært ved at skrive drejebog til videoen. Hvordan kan læsevejleder/faglæreren stilladsere eleverne og klæde dem sprogligt på til opgaven ?

4 Eksperimentet: læsevejlederen som medpraktiker
Faglæreren er usikker på, hvordan hun kan arbejde med sprog i sin faglige undervisning Det aftales derfor, at læsevejlederen giver et eksempel på ,hvordan opgaven kan gribes an, og faglæreren får således rollen som observatør

5 Konkrete aktioner i undervisningen
læsevejlederen introducerer eleverne til den instruerende teksttypes karakteristika Sammen med læsevejlederen laver eleverne en sproglig analyse af en instruktionsvideo Sammen med læsevejlederen reflekterer eleverne over sproget i deres egne instruktionsvideoer og de skriver drejebog Faglæreren observerer undervisningen. Observationerne fortolkes og analyseres efterfølgende i en fælles didaktisk samtale

6 Forløbet :Hvad skal jeg sige og hvordan?
Teksttype Formål Kendetegn Sprog En instruktionsvideo At instruere i hvordan man gør/udfører noget En eller flere overskrifter En intro Beskrivelse trin for trin I den her video………… Rækkefølgeord: først, så, bagefter, til sidst Handleudsagnsord i nutid eller bydemåde: man tager, man presser, man folder Personlige stedord: Man………………….. Du ………………………… Jeg………………………… Vi ………………………………

7 Sproglig analyse af en instruktionsvideo Lytteopgaver
I instruktionsvideoen : Boeuf Bourginon Lyt efter brug af : Køkkenudsagnsord Personlige stedord Rækkefølgeord

8 Lytteark: Hvilke personlige stedord bruges i instruktionsvideoen?
Personlig stedord Sæt kryds Fokus på Jeg Afsender/den der taler Du Modtager/den der tales til Man Modtager/den der tales til-mere neutralt end Du Vi Afsender og modtager-man gør noget sammen

9 Så skrives der drejebog
Nu skal du skrive drejebogen til din egen instruktionsvideo : Før du starter på at skrive, kan du tænke over Hvilke køkkenudsagnsord skal / vil du bruge i din instruktionsvideo? Vil du bruge køkkenudsagnsordene i nutid eller i bydemåde? Hvilke personlige stedord vil du bruge i din instruktionsvideo? (Hvis du bruger bydemåde, skal du ikke bruge personligt stedord) Vil du have fokus på den der taler (jeg), den der tales til(du-man) eller på at I gør noget sammen(vi) Hvilke rækkefølgeord vil du bruge i din video

10 Hvad siger eleverne om forløbet?
Eleverne giver udtryk for At de har forstået, hvad en drejebog er At de gennem dialog/brainstorm på klassen har fået værktøjer/redskaber/(fag)ord/(fag) udtryk til at skrive drejebog At de har fået en effektiv måde at beskrive noget på og at deres beskrivelser er mere professionelle At grammatik får en konkret anvendelse

11 Faglærerens observationer
Registrering (ingen fortolkninger) Hvad sker der i timen? Hvordan aktiverer/skærper læsevejlederen elevernes opmærksomhed på det sprog der bruges i en instruktionsvideo?(Herunder læsevejlederens samtaler med eleverne) Hvordan medvirker elevernes opmærksomhed på sproget i en instruktionsvideo til den efterfølgende opgaveløsning Fortælling Faglærerens egne kommentarer og refleksion undervejs

12 Den didaktiske samtale
Samtalens karakter : Faglæreren fortæller, hvad hun har oplevet/observeret (10 min) Læsevejlederen fortæller, hvad hun har oplevet/observeret (10 min) Faglærer og læsevejleder evaluerer på, om eksperimenterne førte til målet og hvorfor/hvorfor ikke (20 min) Faglærer og læsevejleder evaluerer forløbet (10 min) Faglærer og læsevejleder overvejer et nyt aktionslæringsforløb (10 min)

13 Hvad skal vi med den didaktiske samtale?
Udvikle undervisningspraksis Gøre tavs viden eksplicit Videndele

14 Sådan laver man en mayo


Download ppt "Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google