Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

konkurrencesituation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "konkurrencesituation"— Præsentationens transcript:

1 konkurrencesituation
afsætning

2 Rollerne på markedet Markedsleder – Den største på markedet
Markedsudfordrer – Den næststørste på markedet Markedsfølger – Har samme størrelse som mange andre virksomheder Markedsniche – Er næsten alene på en lille og speciel del af markedet Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 Markedsleder Er den største virksomhed inden for sit område
Bruger mange penge på markedsføring Er kendt af alle – fx Carlsberg (i Danmark), IKEA (i Skandinavien), NIKE (i verden) Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 Markedsudfordrer Er næststørst, men vil gerne være størst
Prøver at komme med bedre produkter for at stjæle kunder Fører evt. en mere voldsom reklamekampagne Fx Royal Unibrew (i Danmark), ILVA (i Skandinavien), ADIDAS (i verden) Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 markedsfølger Holder skarpt øje med markedslederen
Efterligner hvad markedslederen gør Fx JYSK (i Danmark), COOP (i Skandinavien), PUMA (i verden) Afsætning, EUD/EUX, F-C

6 markedsniche Sælger produkter, som næsten ingen andre sælger
Kan fx have specialiseret sig igen for et bestemt fagområde Har ikke meget konkurrence Fx B&O (har specialiseret sig inden for ”TV, lyd og design”, Cobham Satcom (radio- og satellitkommunikation) Afsætning, EUD/EUX, F-C

7 positionskort Afsætning, EUD/EUX, F-C

8 Konkurrentanalysens spørgsmål (1/2)
Det er godt at få svar på disse spørgsmål for at forbedre din virksomhed. Hvem sælger det samme produkt som dig? Undersøg, hvor store dine konkurrenter er – hvor stor markedsandel har de? Hvilke produkter tilbyder konkurrenterne? Kan du lave dine anderledes? Hvilke priser har dine konkurrenter? Kan du lave dine billigere – eller bedre og sælge dem til højere pris? Hvilken målgruppe henvender dine konkurrenter sig til? Afsætning, EUD/EUX, F-C

9 Konkurrentanalysens spørgsmål (2/2)
Find konkurrenters stærke og svage sider – fx er de hurtige til at reagere på nye trends? Hvilke mål har konkurrenterne? – vil de fx udvikle nye produkter og tage kunder fra dig? Hvordan er konkurrenternes reklamer? – hvordan markedsfører de sig? Hvor mange ansatte har konkurrenterne? Og hvilken uddannelse har de? Hvordan reagerer konkurrenterne på dine tiltag? Finder der ”gode” konkurrenter, du evt. kan samarbejde med? Afsætning, EUD/EUX, F-C

10 Konkurrentanalyse Oplysninger om konkurrenter som virksomheden er i snæver konkurrence med Konkurrents navn Hvad er konkurrentens navn, størrelse og position? Er konkurrenten meget snæver (tæt)? Målsætning Hvad er konkurrentens mål med markedsføring, profil, overskud, markedsandel osv.? Markedsføring Hvordan markedsfører konkurrenten sig? Hvad er konkurrentens vigtigste handlingsparametre? Pris, kvalitet, sortiment osv.? Stærke og svage sider Hvordan opleves konkurrentens stærke og svage sider? Hvad er de gode til, og hvad kunne gøres bedre? Hvordan er deres SWOT? Afsætning, EUD/EUX, F-C

11 skydeskivemodellen Afsætning, EUD/EUX, F-C

12 markedsafgrænsning Handler om, at virksomheden afgrænser det marked, den befinder sig på Laves efter en markedsanalyse Kan fx være inden for produktet/serviceydelsen, udbyderne, efterspørgerne eller et geografisk afgrænset område Er vigtig, da det koster tid og penge at være på flere markeder samtidig Eksempler på fejlslagne markedsudvidelser er: Irma, der indtil 2008 kun havde supermarkeder på Sjælland – de måtte i 2013 lukke deres supermarkeder i Jylland og på Fyn JYSKs indtagelse af det amerikanske marked Afsætning, EUD/EUX, F-C

13 Porters Five Forces Afsætning, EUD/EUX, F-C

14 Forhandlingsstyrke på et marked
Forhold, der påvirker kundernes og leverandørernes forhandlingsstyrke. Antallet af kunder/leverandører Kundernes/leverandørens størrelse og position på markedet Afsætning, EUD/EUX, F-C

15 Rivalisering mellem eksisterende virksomheder
Vedrører konkurrencesituationen på markedet – påvirkes af antallet af aktører, deres størrelse, er markedet homogent eller heterogent Påvirkes af leverandørernes og købernes forhandlingsstyrke og truslen fra nye substituerende produkter Afsætning, EUD/EUX, F-C

16 Leverandørernes forhandlingsstyrke
En leverandør med monopol har stærk forhandlingsstyrke Hvis der er fuldkommen konkurrence, har leverandøren svag forhandlingsstyrke Afgøres af antal leverandører, deres størrelse og position Afsætning, EUD/EUX, F-C

17 købernes forhandlingsstyrke
En køber på et marked med monopol har svag forhandlingsstyrke Hvis der er fuldkommen konkurrence, har leverandøren stærk forhandlingsstyrke Afgøres af antal leverandører, deres størrelse og position Afsætning, EUD/EUX, F-C

18 Truslen fra nye indtrængere
Vedrører truslen fra nye mulige konkurrenter på markedet De nye mulige konkurrenter henvender sig til samme målgruppe Størrelse på truslen afhænger af konkurrentens kapital og viden Afsætning, EUD/EUX, F-C

19 Truslen fra substituerende produkter
Afhænger af konkurrencesituationen på markedet Produkterne er præget af købernes præferencer og brandloyalitet Truslen afgøres af, i hvor høj grad produkterne kan erstattes af andre typer varer, der dækker samme behov hos køberne Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "konkurrencesituation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google