Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017"— Præsentationens transcript:

1 SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017

2 Fagene i SRP Man skriver opgaven i et studieretningsfag på A-niveau og et andet fag på mindst B-niveau. Studieretningsfaget på A-niveau kan godt være opgraderet fra B- til A-niveau. Fag på mindst B-niveau: - Et obligatorisk fag (dansk, historie, 2. fremmedsprog), - Et valgfag på B-niveau (fx idræt, religion, psykologi) - Et andet studieretningsfag Man skriver ALTID i faget på det højeste niveau, man har/har haft faget i.

3 At skrive i ét fag eller tre fag
Det er mest normalt, at man skriver i to fag. Skolens leder kan give tilladelse til, at man skriver opgaven i ét fag. Faget skal i givet fald være et studieretningsfag på A-niveau. Et tredje fag kan inddrages i opgaven. Faget kan være på c-niveau. Ønsker man at skrive i et eller tre fag, skal man henvende sig og høre om ansøgningsproceduren.

4 Afsluttede fag Man må godt skrive i fag, der er afsluttet efter 2.g.

5 Målet med opgaven Demonstrere evne til faglig fordybelse
Demonstrere evne til at sætte sig ind i nye faglige områder Demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder Udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale Besvare en stillet opgave fyldestgørende Anvende relevant fagsprog Opfylde formaliakrav (noter, litteraturliste mv)

6 Inspiration fra undervisningen
Man må ikke ‘genbruge’ stof, der er brugt i undervisningen – fx gennemgåede tekster, gennemførte forsøg eller afsnit fra tidligere bedømte opgaver. SRP’en må dog gerne udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de/det valgte fag.

7 Opgaveformuleringen Opgaveformuleringen udarbejdes af elevens vejledere Den skal: Rumme såvel fagspecifikke som tværfaglige krav Være konkret og afgrænset og præcist angive, hvad der kræves af eleven. Angive omfanget af opgaven – normalt sider Være udformet, så eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse Tage hensyn til de overvejelser, eleven har gjort sig om opgaven inden skriveperioden – dvs. BRUG vejledningen Der skal indgå ukendte bilag og nye aspekter i problemformuleringen.

8 Sprog Opgaven skrives på dansk, men skolen kan godkende, at den helt eller delvist udarbejdes på det fremmedsprog, der indgår. Kravene til den sproglige udformning er de samme, som hvis opgaven var skrevet på dansk. Den sproglige udformning indgår i bedømmelsen af alle opgaver uanset valg af fag.

9 Bedømmelse og fremmedsprog
SRP i fremmedsprog: en del af de anvendte kilder skal være på det/de fremmede sprog Dvs. EN: citaterne fra teksten skal være på engelsk. Hvis der ikke anvendes kildemateriale på det pågældende fremmedsprog, er der tale om en utilfredsstillende besvarelse.

10 Bedømmelse og eksperimentelt arbejde
Hvis der indgår eksperimentelt arbejde i dit SRP, skal du huske at bruge det i besvarelsen af opgaven. Hvis du ikke anvender det eksperimentelle arbejde i besvarelsen, vil det påvirke bedømmelsen.

11 Resumé på engelsk Opgaven skal indeholde et resumé på engelsk på linjer. Resuméet bør i koncentreret og sammenhængende form præsentere opgavens vigtigste elementer. Det skal kunne forstås uafhængigt af selve opgaven Sproget må ikke være meningsforstyrrende. Bør indeholde: Opgaveformuleringens indhold De væsentligste resultater og konklusioner. Resuméet anbringes lige efter titelsiden eller indholdsfortegnelse.

12 Bedømmelsen Der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse. Man vurderer, i hvilket omfang eleven har besvaret den stillede opgave. Karakteren vægter 2 på eksamensbeviset.

13 Tidsplan hvad sker der? Hvornår?
Uge 37: Hør dine faglærere om mulige SRP emner. Uge 37 i hultime: Google-portefølje : Valg af fag og område i Lectio kl Uge 40: Vejleder tildeles i Lectio Uge 41: Forberedelse til vejledning 1 i hultimen + Vejledning 1 Uge 45: Vejledning 2 Uge 47: Vejledning : Udlevering af opgaveformulering kl : Aflevering af SRP i netprøver kl

14 Valg af fag i Lectio

15 Valg af fag i Lectio

16 Valg af studieretningsfag
3a: EN eller SP/TY 3s: EN eller SA/MA 3x: BT/BI eller MA 3y, z: MA eller FY eller KE 3b, k,m: SA eller EN/MA – OBS: kan give tekniske problemer med EN i Lectio. Kontakt SM.

17 Vejledning Brug vejledningen Vær forberedt Undersøg på forhånd mulige materialer Del dine overvejelser fra nu af med dine vejledere i din google-portefølje Husk at selv meget gode idéer kan glemmes – så skriv dem ned!

18 Hvem kan hjælpe dig? Faglærere - idégenerering Vejledere – må gerne vejlede i skrivefasen – men ikke bedømme din opgave Læsevejledere – kan hjælpe med formuleringer mv Bibliotekar- kan hjælpe med litteratursøgning

19 Held og lykke! God fornøjelse! HUSK: OPGAVEN SKAL SKRIVES AF DIG!


Download ppt "SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google