Download præsentationen
Offentliggjort afEgil Johannsen Redigeret for ca. et år siden
1
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
2
Samples Lyd er vibrationer i luften og lyden skal digitaliseres, før den kan høres på en computer. Digitalisering foregår i praksis vha. en mikrofon, og en mixerpult. Mixerpulten måler signastyrken af lyd, i meget små tids-skridt. Det kaldes et sample. Pap-version: ét sample er lyd i et øjeblik Antal samples i ét sekund kaldes sampling frekvensen Fluktuationer i lufttryk Digitalisering Samle og sampling frekvens Fluktuationer i lufttryk Digitalisering Samle og sampling frekvens
3
Samples Ved lyd anvendes normalt en sampling frekvens på 44.1 kHz ( samples i sekundet) Spg: Vil I mene, at der kan være flere eller færre samples i et sekund? Opgave: Ved hjælp af internettet, skal Du finde ud af hvorfor der anvendes 44.1 kHz som sampling frekvens. Det er for at kunne optage på en cd rom. Derfor er det stadig det sammen selv om vi kunne gøre det anderleds. 44,1 kHz = samples
4
Samples Visualisering af samples: hvis det hele er på 1 sek., så der det hele på 13 samples da der er 13 prikker.
5
Samples - Opgave Opgave: Løs 2.02a ”Lyd-data opgaven” Opgave
6
Lyd og lydstyrke Hvert sample repræsenterer tal, typisk et 16 bit binært tal Tallet er den lyd der er gemt, en høj eller lav lyd. 16 bit: – 16 binære tal ved siden af hinanden = 𝐹𝐹𝐹𝐹 som et hexadecimaltal Det er muligt at få tal mellem 0 og , ved anvendelsen Samples binært Samples binært
7
Lyd og lydstyrke Det er muligt at få tal mellem 0 og , ved anvendelsen, fordelt på: Dybe toner svarer til værdierne mellem 0 til Hvor 0 svarer til en kraftig lyd og til en lav lyd. Høje toner svarer til værdierne mellem til Hvor svarer til en lav lyd og til en kraftig lyd. Samples binært Samples binært
8
Lyd og lydstyrke - Anvendelse
Vi skal starte på manipulation af lyd data Åben Audacity Åben heri en lydfil, som du har liggende på pc’en Zoom ind så langt du kan ved hjælp af Du skal nu forstærke lyden, altså øge lydniveauet Marker et vilkårligt område, hvor lyden er lav Du vælge ”Effekt” og derefter ”Forstærk…” Programmet vil vise begrænsninger i forhold til at ændre lydniveauet (OK bliver grå) Manipulations opgave Manipulations opgave
9
Teori Ved at ændre lydniveauet, multipliceres hver sample med en faktor, som brugeren bestemmer. Hvis tallet er mindre end 1, falder lydniveauet falde Hvis tallet er 1, sker intet Hvis tallet er større end 1, stiger lydniveauet Lydniveau Lydniveau
10
Teori – low pasS filter Det er også muligt at dæmpe diskanten, svarende til de høje frekvenser Det gøres, hvis en lydfil har for høje toner, mens resten af lyden har et fint lydniveau Den oprindelige sample erstattes med en gennemsnit af sine nabo-værdier (Antal naboer kan variere) 𝑆 𝑖 = 𝑆 𝑖−1 + 𝑆 𝑖 + 𝑆 𝑖+1 3 Metoden kaldes low pass filter, kun de lave frekvenser forbliver nogenlunde det samme Diskant Lav-pas filtrering Diskant Lav-pas filtrering
11
Teori - Anvendelse Rød farve: Tilstedeværelse af lyd. Jo mere rød farve, jo mere lyd. Blå farve: Meget lidt tilstedeværelse af lyd (baggrundslyd) Grå farve: Ingen lyd Hvid farve: bas
12
Teori - Anvendelse Low pass filter i Audacity: Åben en lydfil i Audacity og ændre visningen til ”Spektrogram”
13
Teori - Anvendelse Træk lydsporet for at aflæse frekvensen nemmere:
14
Teori - Anvendelse Brug effekten ”Low Pass Filter…”, som findes under ”Effekt”
15
Teori - anvendelse Vælg en cutoff frequency mellem 500 til 1000
Hver sample får så fratrukket det antal frekvens fra lyden Tryk herefter OK
16
Teori – Opgave Anvend low pass filter på jeres lydfil, sammenlign med den tidligere lydfil. Kan du høre forskel? Hvad minder lyden om? Opgave
17
Teori – Opgave 2 Anvend high pass filter på jeres lydfil, sammenlign med den tidligere lydfil. Kan du høre forskel? Hvad minder lyden om? Hvad tror du der sker teoretisk set? Prøv at se på lyden ved hjælp af spektrogram. Opgave
18
Tutorials Audacity - Introduktion fra start til slut. Hvad er lyd og ordforklaring. Tutorial
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.