Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jan Christiansen Nyborg Gymnasium

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jan Christiansen Nyborg Gymnasium"— Præsentationens transcript:

1 Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Interaktionsdesign Jan Christiansen Nyborg Gymnasium

2 Hvordan - Hvorfor - Hvorledes
Interaktionsdesign er en vigtig aktivitet i udviklingen af et interaktivt IT-system. Et IT system er interaktivt, når det modtager input fra en bruger og leverer output tilbage til en bruger. Succes er når input og output svarer til brugerens forventninger.

3 Stakeholder analyse – hvad er det?
En stakeholder er en person, der har interesse i et IT-systemet eller brugen af det. Ved at inddele brugerne i kategorier kan man danne sig et overblik og derved få en ide om design og brugervenlighed. Man må antage at ALLE kunne bruge en pengeautomat men KUN piloter kan overskue et cockpit i en flyvemaskine

4 Typer af Stakeholders Primære: personer, der direkte bruger systemet
Eksempel: ansatte i flyselskabets bookingafdeling, ansatte i rejsebureauer Sekundære: personer, der ikke bruger systemet, men som direkte påvirkes/ berøres af brugen Eksempel: kunder (bestiller billetter), flyselskabets ledelse (får information om salget) Tertiære: personer, der indirekte påvirker eller påvirkes af brugen af systemet Eksempel: konkurrenter, luftfartsmyndigheder, kunders rejsepartnere, flyselskabets aktionærer

5 Identificere krav og bruger
Dette beskrives som en iterativ proces

6 Byg interaktiv version
Den interaktive version kan bygges på mange måder. Det mest almindelige er at lave en form for prototype, som har nogle af det færdige systems egenskaber. Der kan skelnes mellem tre typer: Papirprototype Fysisk prototype Kørende prototype

7 Prototyper

8 Evaluering af design - Usability
Resultatet er en vurdering af designets usability, typisk udtrykt som en overordnet vurdering og en liste med usability-problemer, som er identificeret ved brugen af den interaktive version. Der tales nogle gang om ”walk up and use” som ideal for et system med høj brugbarhed. Let at lære - Let at huske - Effektivt at bruge Forståeligt - Tilfredsstillende at bruge Det handler at dette lykkes med produktet

9 Øvelse Overvej hvilke usability-problemer der kan opstå i dette type brugerinterface og hvad konsekvenserne vil være.

10 Test af systemet Nr. 1 Det kan testes på mange måder men her to testmetoder/faser som er klassiske Systemtest skal sikre os, at systemets funktionalitet fungerer efter hensigten. Hvis systemet eksempelvis skal hente nogle data eller skal foretage nogle beregninger, skal dette foregå korrekt. Systemtesten foregår typisk ved, at testpersonerne gennemfører en hel del realistiske anvendelsessituationer En testmetode, hvor systemets funktionalitet gennemgås for fejl. En systemtest foretages af personer med et indgående teknisk kendskab til systemet.

11 Test af systemet Nr. 2 Brugervenlighedstest
En brugervenlighedstest skal vise os, i hvor høj grad vores system lever op til brugernes krav om at få et tilfredsstillende og effektivt IT-system. Det er eksempelvis opbygningen af brugergrænsefladen, der testes: Er sprogbrugen forståelig? Er indholdet på siden som forventet? Er der en logisk navigation mellem de enkelte sider i systemet? Kan brugeren selv løse konkrete opgaver i systemet uden at lave fejl eller skulle have hjælp?

12 Brugervenligheds test inddeles i 2: Kvantitativ og kvalitativ metode.
De kvantitative metoder kan være: Indsamling af spørgeskemaer Statistiske analyser De kvalitative metoder kan være: Observation af brugernes anvendelse af systemet Interview af de enkelte brugere Fokusgruppeinterview af flere brugere

13 Opgave; Brugervenlighedstest
Find et program, en webside eller en app. du bruger ofte Fortag en brugervenligheds test Diskutere med sidemanden dit/jeres resultat - var i enige ?

14 App´s til din telefon – 2 typer findes der
App er en forkortelse af applikation, som bare betyder et program. Men begrebet app's er først blevet selvstændigt alment begreb efter at smartphones kom på markedet. Nævn; 3 apps, du synes er sjove, funktionel og træls

15 Type 1 af App´s Native apps er bygget til – og downloades og installeres på – en bestemt platform, fx: iPhone / iPad (hvor de hentes/købes via Apples App-Store) Android (hvor de hentes/købes via Google Play) Windows phone (hvor de hentes/købes i Windows Store)

16 Type 2 af App´s Web apps er standardbaserede løsninger bygget i fx HTML5 og passer derfor til stort set enhver platform, herunder mobile. App'en åbnes via den mobile enheds browser og behøver således ikke at blive downloaded og installeret først.

17 Særlige udfordringer mht. apps
Design af apps – i særdeleshed til smartphones – er en udfordring. Skærmene er små, der er ingen mus, og tastaturet er stærkt begrænset. Med touchskærmene er interaktionsmulighederne til gengæld blevet mange flere og mere intuitive – fx berøring, zoom med 2 fingre, swipe, ryste, tilte, gestikulere, kamera- og tale-input – ofte kombineret med registrering af GPS- position og/eller andre input.


Download ppt "Jan Christiansen Nyborg Gymnasium"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google