Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Målgrupper og segmentering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Målgrupper og segmentering"— Præsentationens transcript:

1 Målgrupper og segmentering
afsætning

2 målgruppe En virksomhed kan anvende segmentering til at finde frem til mulige målgrupper. Målgruppe: Er en gruppe af virksomhedens potentielle kunder, der har samme behov og ønsker til virksomhedens varer En virksomhed har flere kundegrupper med forskellige behov, der køber virksomhedens varer, men virksomhedens målgruppe er den kundegruppe, som virksomheden sælger mest til Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 målgruppemodellen Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 konsumentenhed Konsumentenheden er den person, som teknisk, fysisk eller økonomisk kan bruge produktet eller serviceydelsen. Teknisk mulighed for at anvende produktet: Kræver, at du som forbruger har de: lovpligtige tilladelser rette kompetencer eller det nødvendige udstyr Fysisk mulighed for at anvende produktet: Her spiller blandt andre følgende forhold ind: Alder Køn Størrelse i forhold til om du fysisk kan bruge produktet Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 Eksempel på konsumentenhed
Du skal have penge til rådighed for økonomisk at anvende et produkt. Eksempel på konsumentenhed i forhold til biler: Teknisk – Føreren skal være over 18 år og have kørekort Fysisk – Personer med visse handicaps kan eller må ikke køre bilen Økonomisk – Du vil som oftest selv skulle finansiere bilen Konsumentenhed – Alle over 18 år uden visse handicaps der forhindrer bilkørsel Afsætning, EUD/EUX, F-C

6 segmentering Segmentering er den proces, virksomheden gennemfører for at identificere deres målgruppe. Konsumenterne inddeles fx efter følgende kriterier: Geografi Demografi Livsstil Adfærd Afsætning, EUD/EUX, F-C

7 Segmenteringsforhold
Geografi Demografi Livsstil Adfærd Land Landsdel Region Kommune By Bysamfund Køn Alder Indkomst Beskæftigelse Gift/single Uddannelse Boligform Personlighed Holdninger Fritidsinteresser Præferencer Kultur Referencegrupper Religion Købsadfærd Købemotiver Forbrugeradfærd Behov Afsætning, EUD/EUX, F-C

8 Smuk-modellen En virksomhed kan bruge SMUK-modellen til at finde det segment, de skal vælge til målgruppe: Afsætning, EUD/EUX, F-C

9 Elementer i smuk-modellen
Størrelse: Virksomheden skal vurdere, hvor mange kunder der ca. er i det segment, de overvejer at gøre til deres målgruppe. Mulighed: Virksomheden skal undersøge muligheden for at markedsføre sig over for segmentet. Udgifter: Skal virksomheden bruge for mange penge på at reklamere? Konkurrenter: Er der for mange konkurrenter og dermed for få kunder til, at virksomheden kan tjene nok penge? Afsætning, EUD/EUX, F-C

10 Operationel målgruppe
Når virksomheden har fundet svar på de 4 forhold i SMUK-modellen, kan den bestemme den operationelle målgruppe. Formålet er at sammensætte den rette markedsføring til målgruppen En virksomhed kan sagtens satse på flere målgrupper på samme tid Virksomheder med et stort sortiment tiltrækker flere målgrupper Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "Målgrupper og segmentering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google