Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patienternes Kræftsygehus

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patienternes Kræftsygehus"— Præsentationens transcript:

1 Patienternes Kræftsygehus
Introduktion Plejepersonale og sekretærer Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus - en del af Sygehus Lillebælt Patienternes Kræftsygehus Opdateret januar 2017

2 Placering i det danske sundhedsvæsen
Omorganisering til primært kræftspeciale 2009 al tyktarms- og endetarmskirurgi samles i Vejle 1/12-16 alt akut til Kolding Sygehus, undtaget visse områder relateret til kræft fortsat benign kirurgi i mindre omfang Sektioner Organkirurgi Mammakirurgi Plastikkirurgi

3 Organisationsdiagram Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus
Afdelingsledelsen Ledende overlæge Hans Rahr, tlf Oversygeplejerske Helle Gangelhof, Forskningsenhed Klinisk forskningslektor Jørn Bo Thomsen Klinisk forskningslektor Hans B. Rahr Post doc Marianne Lautrup Forskningsassistent Susanne vid Streym Forskningssekretær Caroline Fosgerau Klinisk sygeplejespecialist Conny Joan Jakobsen Ledende lægesekretær Sandra Grib Christiansen Klinisk sygeplejespecialist Anne Fjord Kvalitetskoordinator Henriette Veje Screeningssekretariatet Ellen Støjberg Henriksen Jens Christian Riis Jørgensen A550 Operationsafsnit Afd.sygeplejerske Bente Grauengaard A160 / A260 Sengeafsnit Afd. sygeplejerske Gitte Ostenfeld Gee Souschef Sophie Kyndi Laursen, B150 Organ-, Plastik- og Mamma Ambulatorium Afd.sygeplejerske Kirsten Madsen B130 Endoskopisk Afsnit Afd.sygeplejerske Poul Clausen B130 Dagkirurgisk afsnit Afd.sygeplejerske Bente Grauengaard

4 Ledelses- og værdi-ikon, SLB
Rundt om trekanten Direktionen udtaler: ”Trekanten indeholder SLB’s værdier, visioner og byggesten. Som stiliseret billede giver den både retning og fundament til vores arbejde - den viser det vi kan, det vi vil og det vi bør. Øverst i trekanten har vi patienten, for det er med patienten i fokus, vi udvikler og målretter vores kerneopgave”. Kilde: Intranettet, SLB

5 Patientbehandling Fokus på
Kolorectal cancer Brystkræft, inkl. rekonstruktion og onko-plastik Hud og modermærkekræft, samt rekonstruktiv brystkirurgi Palliation, terminale forløb Screening for tarmkræft Visionen: DEN GODE KRÆFTAFDELING = strategien ”Patienternes kræftsygehus” Behandlingskvalitet Patientforløb, logistik Forskning og udvikling Uddannelse Patient-pårørendestøtte Personligt engagement, kontaktperson, behandlingsansvarlig læge

6 En arbejdsplads Høj grad af afhængighed af hinanden
Mange funktioner kræver samarbejde (mono- og tværfagligt) Arbejdstilrettelæggelse kritisk Arbejdsplan udkommer en måned før ikrafttræden Ferieplanlægning i hht. nedlukkeplan NB: Spilleregler for ønsker, bytning, ferieønsker etc. Fleksibilitet en nødvendighed Sygefraværspolitik Det Sociale Kapitel (MUS) + Kompetenceuddannelsesplaner Tjek tjenestelisterne (Modul Tjenestetid) og ret afvigelser

7 Kilder til uddannelse og læring
Uddannelsesansvarlige medarbejdere Interne konferencer, tværfaglige konferencer Kurser og videreuddannelse ( budget: kr årligt) Møder Faglig sparring Undervisning, formaliseret, bedside, temadage UTH, audits, - den lærende kultur Kliniske sygeplejespecialister Kvalitetsteam, kvalitetskoordinator Patientsikkert Sygehus (PDSA)

8 Et kollegialt fællesskab
Vejle Sygehus og SLB har et godt samarbejdsklima Tværfagligt Mellem ansatte i egen afdeling Mellem afdelinger På tværs af matrikler Godt samarbejdsklima gavner Patienterne Os selv! God dialog leder og medarbejder imellem MTU

9 Indeholder 3 strategiske temaer
Tre strategiplaner Strategi for udvikling af Sygeplejen Indeholder 3 strategiske temaer Patientsikkert Sygehus Tema 1: Patientcentreret sygepleje Tema 2: Faglig og professionel sygepleje Tema 3: Uddannelse, udvikling og forskning

10  Strategiplaner … fortsat Patientsikkert Sygehus Mål: Delmål:
PSS omhandler implementering af 12 pakker, der hver indeholder en række elementer som udtryk for ”best practice”. Mål: 15% reduktion i 30 dages mortalitet 30% reduktion af utilsigtede skader Delmål: 30% reduktion i uventet hjertestop 20% reduktion i postoperativ mortalitetsrate 20% reduktion i genindlæggelser hos opererede ptt. Afskaffelse af respiratorrelateret lungeinfektion Afskaffelse af CVK-infektioner Afskaffelse af tryksår Se drejebog på Intranettet: Kvalitetsenheden Februar 2011

11  Strategiplaner …fortsat Patienternes Kræftsygehus
Patientsikkert Sygehus Programplanens indhold: Patientoplevede kvalitet patienten i centrum – øget patient- og pårørendeinvolvering og centrering Faglig kvalitet højeste faglige kvalitet og maksimal patientsikkerhed Organisatorisk kvalitet sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer uden unødige forsinkelser

12 Patient- og Pårørende Råd
Etableringen af Patient- og Pårørende Rådet er en del af programmet ”Vejle Sygehus – Patienternes Kræftsygehus”. Formål: - at sikre en stærkere direkte involvering og dialog med patienter og pårørende i forandringsprocesser og den løbende udvikling af sygehusets aktiviteter inden for kræftområdet. - at bidrage til at sikre, at patienter og pårørende bliver hørt og får medindflydelse.  Patient- og Pårørende Rådet skal være et rummeligt og fordomsfrit forum, hvor der er plads til forskellighed, mangfoldighed og konstruktiv dialog”. Kilde, Intranet, SLB Rådets 16 medlemmer er en blanding af (tidligere) patienter og pårørende samt ledere og medarbejdere fra sygehuset. Læs mere på:

13 Patient- og Pårørende Rådets arbejde
Rådet har f.eks. været med til at udvikle tilbuddene:   Klædt på til kræft - og har aktuelt udgivet et hæfte om komplementær støttende behandling

14 Utilsigtede hændelser
Vi har alle som sundhedspersonale (læger, sygeplejersker, sekretærer etc.) pligt til at rapportere utilsigtede hændelser indenfor 7 dage, hvis vi har været vidne til en utilsigtet hændelse. Dernæst skal hændelsen sagsbehandles indenfor 90 dage. En UTH er, hvis pleje eller behandlingen af en patient ikke gik som forventet, f.eks.: medicineringsfejl brist i kommunikation af behandlingsplan tekniske svigt og IT-svigt forkert håndtering af prøvesvar Patienter og pårørende har også mulighed for at rapportere utilsigtede hændelser, disse er dog ikke underlagt nogen tidsfrist for rapportering, obs folder vedr. dette Du kan indrapportere en UTH via Dansk Patientsikkerheds database på

15 LMU Lokalt MedarbejderUdvalg
Lederrepræsentanter Ledende ovl. Hans B. Rahr, Tlf Formand i LMU Formål med LMU: At skabe en attraktiv arbejdsplads, hvor ansatte har medindflydelse og medbestemmelse. Hvor der aktivt arbejdes med at sikre et sundt og sikkert både psykisk og fysisk arbejdsmiljø. Dette arbejde sikres i et tæt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere i samarbejde med AMIRgruppen og LMU. Oversgpl. Helle Gangelhof, Tlf Led. sekr. Sandra Grib Christiansen Tlf Medarbejderrepræsentanter Joy Thøgersen Næstformand i LMU ENDO Tlf Overlæge Flemming Hansen Dall, Tlf TR Sgpl. Camilla Hauger A260 Tlf Sekretær Birthe Dalgaard Hansen Tlf Sgpl. + tovholder Charlotte Bøgelund OP A550 Tlf Næstformand, LMU Sgpl. Lene Frydensbjerg Poulsen B150  Tlf Suppleanter Mødedatoer januar, april, juni, september Mødehyppighed 4 gange årligt + ad hoc AMIR-erne deltager 2 x årligt på LMU-møder (april + okt.) Overlæge Bodil Majgaard Tlf   Sgpl. Gitte Mathiesen Bang, ENDO B130 Tlf

16 Arbejdsmiljørepræsentanter (AMIR’ere)
Ledelsesrepræsentanter Ledelsesrep. f/ KAMB, ZAMB MAMMA, ENDO, OP, A160 og A260 Afd. sygpl.  Poul Clausen Tlf Ledelsesrep. f/A650 Led. sekretær Sandra Grib Christiansen, Tlf Medarbejderrepræsentanter (AMIR’ere) AMIR i A260 Sgpl. Camilla Hauger Antonsen  Tlf Sidder i LMU AMIR i ENDO Sgpl. Marian Pladsbjerg Knudsen, Tlf AMIR i A160 Sophie Kyndi Mohrsen SSA’er, Tlf   AMIR for K/Z/M-amb B150 Spl. Birgit Thygesen Tlf Tiltrådt: sep. 2016 AMIR i OP A550 + Dagkir. Sgpl. Kate B. Nielsen, Tlf. 5596 AMIR i A650 kontorafsnit Lægerepræsentant Erland Abel rejst Tlf vakant AMIR’ernes opgave:: at varetage sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. AMIR’ene kan til enhver tid bringe problemer omkring arbejdsmiljøet på banen over for ledelsen. Som ansat kan du - via din AMIR - rejse problemer vedr. arbejdsmiljøet overfor afdelingsledelsen.

17 Lokale politikker Indenfor arbejdsmiljø har vi bl.a. udarbejdet nedenstående politikker: Graviditetspolitik Intern mailpolitik Power napping Vold og chokerende hændelser Mobning Politikkerne ligger i Infonet, se kapitel ”Arbejdsmiljø”

18 Sikker brug af IT NYT Kalenderprogrammet i Outlook Express bruges over hele SLB til booking af aftaler, så andre har mulighed for at se, om man er fraværende, etc. Ligeså kan andre booke tid i din kalender. En del information kommer ud pr. . Man har som medarbejder pligt til at tjekke sin dagligt. På intranettet fås information om sygehuset og dets opgaver X-drev (fællesdrev) Intranet Infonet (politikker, ret.linjer, instrukser, handleplaner) Som medarbejder i RSD finder du folderen ”Instrukser for brug af IT”. Her kan du i forhold til IT, se: - hvad du skal, - hvad du kan og - hvad du ikke må

19 Intranet På intra kan du bl.a. finde: Nyheder på SLB Afdelingsprofiler
Telefonlister Web access mail Blanketter (i Serviceguiden) Genveje til web-systemer Etc.

20 Infonet I Infonet ligger: - politikker - kliniske retningslinjer - instrukser - handleplansværktøjet Der kan søges på: - regionalt niveau - SLB niveau - afdelingsniveau

21 Handleplansværktøjet
Handleplansværktøjet ligger som genvej i Infonet

22 SLB’s hjemmeside Sygehus Lillebælts hjemmeside er vores ”ansigt udadtil”. Se hjemmeside på:

23 Velkommen til en spændende afdeling!


Download ppt "Patienternes Kræftsygehus"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google