Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."— Præsentationens transcript:

1 Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

2 Program Velkomst og præsentation Forløb og rammer Forventninger?
Dagens tema: Stress-sårbarhedsmodellen Fælles refleksioner Forslag til hjemmeopgave Tak for i dag Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

3 Præsentation Underviserne: [indsæt navn] Deltagere: Navn Alder
Civilstatus, børn? Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 3

4 Formålet med psykoedukation
Viden om lidelsen emotionelt ustabil personlighedsforstyrrelse (EUPF), symptomer og behandling Kendskab til sammenhængen mellem stress, sårbarhed og symptomer Indsigt i redskaber til at kunne mestre Livet med lidelsen Mulighed for at udveksle erfaringer Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

5 Oversigt over forløbet
6 temaer: INTRO + STRESS OG SÅRBARHED HVAD ER EUPF? ANGST og DEPRESSION REGULERING AF FØLELSER RELATIONER OG KOMMUNIKATION BEHANDLING Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 5 5 5

6 Forløb og rammer Antal sessioner og varighed Faste dagsordens punkter
Lukket gruppe – antal deltagere Tavshedspligt Respektfuld kommunikation Rummelighed At passe på sig selv Hjemmeopgaver [Evt. gruppekontrakt] Bemærk: Under hjemmeopgaver kan det være vigtigt at fortælle, hvordan man har tænkt sig at gøre med hensyn til opfølgning. Se afsnittet om hjemmeopgaver i Manualen Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 6

7 Forventninger Jeres? Form? Indhold? Vores? Fremmøde Aktiv deltagelse
Respekt for hinanden Mv. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 7

8 Stress - Sårbarhed [Indsæt foretrukken model fra værktøjskasse] 8
Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 8

9 Stressfaktorer Tab; herunder dødsfald, skilsmisser og mistet job eller evner Flytning Indgåelse af ægteskab Få børn Opstart af skole, uddannelse, nyt job Konflikter i familien Sygdom i familien Mobning/chikane/terror Jul? …. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 9

10 Sårbarhedsfaktorer Fødselskomplikationer Arvelige faktorer
Belastet opvækst Belastet fysisk helbred Uopfyldte basale behov: sult, tørst, søvn, omsorg. …. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 10

11 Beskyttende faktorer God og tryg opvækst Godt helbred ”Gode gener”
Gode relationer/godt netværk Godt selvværd Tro …. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 11

12 Fælles refleksioner Arv eller miljø – har det nogen betydning?
Hvordan finder man en balance mellem ressourcer og krav fra sig selv og andre? Hvornår er man henholdsvis syg og rask? Refleksion i gruppen, evt. parvis Man kan fx vælge ét af spørgsmålene Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 12

13 Pas på dig selv! Hvad kan du selv gøre? Gode søvnvaner
Få struktur på hverdagen Undlad at træffe store beslutninger, når du har det dårligt Få dagslys, frisk luft og kom ud og rør dig Spis regelmæssigt og varieret Afspændingsøvelser Begræns rygning og indtag af alkohol og andre stoffer Andre erfaringer/forslag? Pas på dig selv! Se evt. værktøjskassen for uddybning af KRAMS-faktorer Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

14 Forslag til hjemmeopgave/-r
Forsøg at kortlægge dine egne styrker og sårbarheder. Brug evt. ”vægten” Hvad øger især mit stressniveau? Registrer hvordan du får dækket dine basale behov, fx søvn og kost Hvad kan jeg med fordel lære at acceptere, og hvad kan jeg realistisk set ændre på? Vær opmærksom på: At man arbejder videre på nogle af disse emner i tema 6 – ”Hvad kan jeg gøre, når jeg har det dårligt”. Vælg eventuelt et/et par af spørgsmålene og klip resten væk Udlever evt. registreringsskema (i værktøjskassen) Udlever evt. ”vægten” (i værktøjskassen) Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse Version oktober 2012 14 14

15 Kommentarer til dagens tema
Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart? Hvad var mindre brugbart? Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 15


Download ppt "Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google