Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mål og perspektiver for naturfagene

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mål og perspektiver for naturfagene"— Præsentationens transcript:

1 Mål og perspektiver for naturfagene
Fællesfaglige fokus områder Energien i praksisfelter Kunsten at kunne spotte og italesætte problemfelter Opbygning af fællesfaglige temaer Vidensdeling og eksterne samarbejdspartnere Den fællesfaglige prøve (oplæg)

2 Alt det fælles Trækker i samme retning: Forenklede Fælles Mål:
Fælles kompetencemål Fælles naturfaglige mål Fællesfaglige fokusområder - i læseplan Fælles prøve i biologi, fysik/kemi og geografi Forsøg med ekstra obligatorisk matematisk/naturfaglig projektopgave

3 Alt det fælles - Fælles Mål
Fællesfaglige forløb Biologi + fysik/kemi + geografi

4 Alt det fælles – fællesfaglige fokusområder
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

5 Hvordan udvikles viden hos eleverne
Gennem engagement og lyst Gennem en kulturel kontekst Kognitiv Affektiv Psykomotorisk Sociokulturel Gennem medindflydelse Ved at kende målene for undervisningen Ved at evaluerer målene Gennem relationer til andre sammenhænge

6 Forundring, fordybelse og formidling
Undersøge lokalt Elevmålinger og observationer hjemme Elever udstationeret på fx Grønland Sammenligne globalt Målinger og resultater sammenholdes med tilsvarende målinger i venskabsby eller udvekslingsland Tværfagligt naturfagssamarbejde Alle naturfag er i spil Virtuel undervisning Kontakt med skolen og lærerne gennem Skype, filmklip og sms. Aff Hjarnø

7 Motivationen i et spændende tema
Det udfordrende i en spændende overskrift. Gode startsteder, referencer og historier fra elever og lærere. Planlægning af teori og praksis. Fagenes synlighed i det flerfaglige samarbejde.

8 Hvorfor fokus på problemstillinger?
Der er gode grunde til at fokusere på naturfaglige problemstillinger: Til prøven opgives et antal fællesfaglige fokusområder Der skal være fællesfaglige fokusområder fra 9. klasse, og der kan suppleres med fællesfaglige fokusområder fra 8. klasse Arbejdet med naturfaglige problemstillinger (og elevens udvikling af naturfaglige kompetencer) binder undervisning og prøve sammen: I undervisningen: Problemstillinger nævnes i læseplanen omkring fællesfaglige fokusområder I fælles prøve-sammenhæng: Eleverne skal formulere naturfaglige problemstillinger, de skal belyse til prøven

9 Frem mod en problemstilling
Stil alle fire typer spørgsmål - som i projekttrappen “Fang” så mange som muligt ind i formuleringen af problemstillingen

10 Videndeling og eksterne samarbejdspartnere
Vandværket (vandets vej) Forsyningen/rensningsanlægget (fra spildevand til drikkevand) Genbrugspladsen (fra yt til nyt) Forbrændingen (biogas og genbrug) Elværket/kraftværket (energiforsyningen og vedvarende energi) Landmanden (fra jord til bord) Skovbrug (træindustrien) Virksomheder ( hverdagsrelationer til et emne) Læringsmiljøer – havnen – kalkværket – sygehuset …

11 Lånt af lærings- konsulenterne

12 Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi
Praktisk-mundtlig prøve Eleverne har mulighed for at gå til prøve i grupper, de trækker et tema, som de udarbejder en selvvalgt problemstilling inden for og forbereder med vejledning fra lærerne prøven i den sidste del af undervisningstiden i 9. klasse Først frivillig – så permanent Skoleåret 2015/2016 fælles prøve et frivilligt alternativ til den praktisk-mundtlige prøve, fysik/kemi har i dag, mens den indføres som permanent prøveform året efter (i skoleåret 2016/2017)

13 Lånt af lærings- konsulenterne

14 Lånt af lærings- konsulenterne

15 Lånt af lærings- konsulenterne

16 Lånt af lærings- konsulenterne

17 Lånt af lærings- konsulenterne

18 Brainstorm: Kød på de 6+ Byg selv flere! Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan Drikkevands-forsyning for fremtidige generationer Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

19 St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018
7. kl. / mål at lære eleverne om den naturvidenskabelige arbejdsmetode og fælles faglige områder i naturfagene, samt grundlæggende fagbegreber for de enkelte fag. Fællesfaglige emner: Biotoper (Drikkevandsforsyningen for fremtidens generationer) Her indgår samarbejde med Stevns Forsyning og Vandværket –Store Vand Vejr og klima Astronomi og liv Robotter

20 St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018
8.kl. / Mål at arbejde kompetenceorienteret med problemfelter, problemformuleringer og arbejdsspørgsmål. Fællesfaglige emner og fokusområder: Sundhed (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Danmark i bund og grund, Kalk og Kemi (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Kulstofkredsløbet, olie og plastik (Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer) Rejsen til en ø (Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan, samt opsamling af drikkevandsforsyning, Vejr og klima fra 7. kl.) Hvad har de gang i derude på landet? (Produktion af bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)

21 St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018
9. kl. / mål fortsat at arbejde problemløsende, med arbejdsspørgsmål og understøttende fagkurser Emner: Ølbrygning og alkoholder (emnet fra foråret fortsættes) Bioteknologi (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Lys, lyd og bølger – kommunikation på jorden og i rummet (Teknologigens betydning for menneskets sundhed og levevilkår) Atomfysik – partikler med fart på (Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Naturfaglig projektopgave planlægges i løbet af året.

22 Forslag til St. Heddinge Skoles naturfagsundervisning 2016 - 2019
Plan for undervisning vandret og lodret Ønske om ændret timefordeling 7. kl. (5) 8.kl. (6) 9.kl. (6) Undervisning bloklægges så alle klasser på en årgang undervises samtidig Det betyder at naturfagslokalerne og natur-teknik er booket 3 hele dage, dog kan alle lokaler bookes de første 2 lektioner, den dag, hvor 7. kl. skal have naturfag. Dette kunne evt. også lade sig gøre for 8. kl. og 9.kl. Science timerne kan evt. parallellægges eller skemalægges sammen med matematik. (Dette gælder kun for c klasserne) Ønsker at science klasserne har samme lærer i naturfag og matematik 7.a 7.b 7.c 8.a 8.b 8.c 9.a 9.b 9.c


Download ppt "Mål og perspektiver for naturfagene"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google