Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Junior PC-kørekort på en specialskole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Junior PC-kørekort på en specialskole"— Præsentationens transcript:

1 Junior PC-kørekort på en specialskole

2 Disposition Hvorfor IT Kompetencer i Junior PC-kørekort Emner i JPCK
Eksempel på trinmål IT- og mediekompetencer i elevplan Områder fra JPCK i elevplanen Elevens kompetencer indenfor JPCK Før JPCK Forslag til materialer Gode steder til inspiration Litteratur + bilag

3 Hvorfor IT Samfundets udvikling Omverdenskrav
Stor mulighed for differentiering Kan kompensere for funktionsnedsættelser Kan øge elevens muligheder for udvikling Kan give kommunikationsmuligheder Det er sjovt 

4 Junior PC kørekort Betjeningskompetencen Forståelseskompetencen
Refleksionskompetencen

5 Emner i JPCK IT- og mediestøttede læreprocesser Informationsindsamling
Produktion og analyse Kommunikation Computere og netværk

6 Computere og netværk trinmål 1
Undervisningen skal led frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til Sikker På vej Kan ikke Ikke relevant Kende de forskellige dele af et skærmbillede Kende navnene på computerpladsens forskellige enheder Begynde og afslutte arbejde på en computer Logge på et lokalt netværk Gemme og hente filer på en computer og på et lokalt netværk Tage enkle forholdsregler vedr. virus i forbindelse med fremmede filer Indtage en god arbejdsstilling ved computeren Bruge begge hænder på tastaturet

7 IT – og mediekompetencer i elevplan
Færdighedsmål til udvikling af IT- og mediekompetencer Dansk: Bruge computeren (scanne, printe og bruge Internet) Billedkunst: Udvælge og bearbejde billedmateriale digitalt Anvendte materialer Dansk: selvstændigt formulere og skrive svar på pc Matematik: opgaver på Matematik: Pc matematik træning 

8 Områder fra JPCK i elevplanen
Computere og netværk: bruge en computer som et personligt arbejdsredskab It - og mediestøttede læreprocesser: bruge digitale undervisningsmaterialer Produktion og analyse: producere og arbejde med tekster på computeren, arbejde med tal på computeren, optage og arbejde med billeder på computeren Informationsindsamling: Bruge Internettet

9 Computere og netværk Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Kende de forskellige dele af et skærmbillede sikker Gå til trin 2: kende de grundlæggende udtryk og begreber i forbindelse med computerarbejde Kende navnene på computerpladsens forskellige enheder Begynde og afslutte arbejde på en computer Sikker Gå til trinmål 2: navigere på computerens harddisk og på et lokalnetværk Logge på et lokalt netværk Gemme og hente filer på en computer og på et lokalt netværk Gå til trinmål 2: kende de mest almindelige filtyper Tage enkle forholdsregler vedr. virus i forbindelse med fremmede filer Kan ikke Bør være med i elevplan Indtage en god arbejdsstilling ved computeren Ikke relevant Eleven sidder bedst muligt, da hun er ’stablet’ op – men der kan undervises omkring at se væk fra skærmen ind imellem og at have en god belysning Bruge begge hænder på tastaturet Eleven benytter skærmtastatur

10 IT- og mediestøttede læreprocesser
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Bruge IT- og medieværktøjer i procesorienterede arbejdsforløb mede hjælp fra læreren Sikker Gå til trin 2: arbejde procesorienteret Bruge en logbog på en computer Ikke relevant Det indgår ikke i klassens arbejde – og læreren er i tvivl om eleven ville kunne have udbytte af det Kende til at gemme IT- og medieprodukter i en digital portfolio Kan ikke Digital portfolio er ikke en del af skolens kultur – i stedet gemmes elevens produkter på papir – men det kunne være et mål for skolens IT-plan at bruge digital portfolio Kende til at offentliggøre produkter fra en portfolio på Internettet Bruge digitale uv. materialer med hjælp fra andre På vej Mål kunne indgå i næste elevplan Kende til at forløb og processer kan simuleres ved hjælp af en computer Bruge enkle computerprog. til spil og simuleringer Måske!! Gå videre til trinmål 2 Kommunikere og samarbejde i elektroniske konferencer

11 Produktion og analyse Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Arbejde med tekst, tegninger, billeder, lyd og tal på computeren Sikker Arbejde med de andre områder indenfor dette emne / trin Formatere tekst og tal På vej Mål kunne indgå i næste elevplan Bruge et digitalt kamera Ikke relevant Fysisk ikke muligt – men webcam? Bruge en digital lydoptager Kan ikke Bruge IT- og medieværktøjer til at skabe og eksperimentere med udtryk Vide at man kan ændre på et produkts udtryk ved hjælp af et programs funktioner Vurdere og tage stilling til et rpodukt ud fra et umiddelbart indtryk Fortsat arbejde med de andre områder indenfor dette trin Produktion og analyse

12 Kommunikation Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Vide at alle kan lave en hjemmeside og få den udgivet Kan ikke Mål kunne indgå i næste elevplan Modtage og sende en Sikker Bruge det i undervisningen Vide at der er flere former for kommunikation på Internettet På vej Bruge grundlægende regler for kommunikation på nettet Vide at man ikke skal afgive personlige oplysninger på nettet Web-etik indgå som en del af uv.

13 Informationsindsamling
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Arbejde med tekst, tegninger, billeder, lyd og tal på computeren Sikker Arbejde med de andre områder indenfor dette emne / trin Formatere tekst og tal På vej Mål kunne indgå i næste elevplan Bruge et digitalt kamera Ikke relevant Fysisk ikke muligt – men måske ville webcam være muligt Bruge en digital lyd-optager Kan ikke Bruge IT- og medieværktøjer til at skabe og eksperimentere med udtryk Vide at man kan ændre på et produkts udtryk ved hjælp af et programs funktioner Vurdere og tage stilling til et produkt ud fra et umiddelbart indtryk Fortsat arbejde med de andre områder indenfor dette trin

14 Før JPCK Kan eleven være alene ved computeren
Kan eleven tænde computeren Kan eleven tænde skærmen Kan eleven tænde højttalerne Kan eleven åbne cd-rom-drev Kan eleven bruge tastatur delvis Kan eleven bruge tastatur helt Kan eleven bruge museknap venstre Etc.

15 Forslag til materialer
Power point MediaMixer Photostory Audacity Digitalt kamera Web-kamera

16 Gode steder til inspiration

17 Litteratur Hjemmeside for JPCK Hjemmeside for UNI-C
Håndbog i pædagogisk it-vejledning af Bent B. Andresen (Kroghs forlag) Junior PC-kørekort på en specialskole? Af Eva Helms (pit-opgave 2.1) IT-plan på Brøndagerskolen – en specialskole for elever med autisme og generelle indlæringsvanskeligheder af Allan Frederiksen (pit – opgave 3)

18 Bilag Det første computerarbejde på Specialcenter Sigrid Undset
Skema til støtte for JPCK på Specialcenter Sigrid Undset


Download ppt "Junior PC-kørekort på en specialskole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google