Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område"— Præsentationens transcript:

1 KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked

2 Husk at læse opgaveformuleringen godt igennem.
Giv en redegørelse for begrebet arbejdsløshed herunder typer af arbejdsløshed og hvorledes man måler arbejdsløshed.  Foretag en analyse af udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark fra 2011 frem til i dag og kom herunder ind på, hvilke mismatch problemer, der p.t. er på det danske arbejdsmarked. Med udgangspunkt i ét eller flere mismatch problemer, bedes du vurdere, hvilke løsninger, der kan være på problemet/problemerne. N.B. Det er et krav, at matematiske metoder anvendes i besvarelsen af analysespørgsmålet, enten i selve synopsen eller ved fremlæggelsen. Husk at læse opgaveformuleringen godt igennem.

3 Hvad går opgaven ud på? Redegørelse: Vise at du forstår relevante fagbegreber, som bruges når man taler arbejdsløshed/ledighed dvs. begreber som bruges, når man måler arbejdsløshed og typer af arbejdsløshed. Analyse: Her skal du ved hjælp af relevante kilder dokumentere udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark (2011 frem til i dag) samtidig med, at du bruge begreberne, som du har redegjort for. Og så skal du også ved hjælp af relevante kilder pege på, hvor der på det danske arbejdsmarked ikke er balance mellem udbud og efterspørgsel af arbejdskraft (= mismatch). Vurdering Du skal her komme med (konkrete og realistiske) forslag til, hvem der vil kunne løse ét eller flere af mismatch problemerne og hvordan.

4 Faglige elementer Typer af arbejdsløshed Arbejdsstyrken
Ledighedsbegreber (fx brutto-, netto- og AKU-ledighed) Evt. den danske model (herunder fx trepartsforhandlinger) (Flaskehalsproblemer og lønpres). Strukturpolitik herunder arbejdsmarkedspolitik (og evt. andre økonomiske politikker) Fra matematik: Regression, prognosemodeller, indeks- eller procentregning eller andet. Argumentation Kildeindsamling og kildeanvendelse Metode: Kvantitativ, kvalitativ og komparativ Generelt: Brug af relevante fagbegreber, når muligt.

5 Redegørelse Giv en redegørelse for begrebet arbejdsløshed herunder typer af arbejdsløshed og hvorledes man måler arbejdsløshed. Hints Forklar de forskellige typer ledighed og hvordan man i praksis måler ledigheden. Du kan fx også vælge at komme ind på, hvorfor lav arbejdsløshed/ledighed er et samfundsøkonomisk mål – her kan du bl.a. komme ind på, hvilke problemer ubalance mellem udbud og efterspørgsmål kan give. (Hold evt. lidt tilbage her til den mundtlige fremlæggelse!) Relevante kilder kan findes her: SamfNU kapitel 5 og ØkonomiNu kapitel 6 og 10. og evt. noter, opgaver eller andet materiale fra undervisningen.

6 Analyse Foretag en analyse af udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark fra 2011 frem til i dag og kom herunder ind på, hvilke mismatch problemer der p.t. er på det danske arbejdsmarked. Hints Brug godt med kilder (primært kvantitative men også kvalitative). Husk tal fortæller ikke noget selv. Du skal sætte ord på, hvad tallene viser og hvad der kan forklare den pågældende udvikling. Husk der kan være en række uddybninger af tallene, som du gemmer til fremlæggelsen (det kan eksempelvis være detaljer omkring, hvem der oftest bliver ramt af arbejdsløshed). Begreberne som du har med i redegørelsen skal anvendes mest mulig i analysen. Husk at mismatch problemer er der, hvor der er ubalance mellem udbud og efterspørgsel. Vær bevist om (evt. på skrift eller mundtligt), hvorfor mismatch problemerne er problematiske. Husk kravet om, at matematiske metoder skal anvendes i besvarelsen af analysespørgsmålet (i selve synopsen eller ved fremlæggelsen). Dvs. bearbejd selv nogle af dataene. Relevante kilder: Bl.a. Danmarks Statistik Se slide 8 og 9.

7 Vurdering Med udgangspunkt i ét eller flere mismatch problemer, bedes du vurdere, hvilke løsninger, der kan være på problemet/problemerne. Hints Vær tydelig mht., hvad det er for ét problem eller problemer, som du kommer med løsningsforslag til. Fokus på, hvem der er de centrale aktører på det danske arbejdsmarked – husk den danske model. Evt. inddrag trepartsforhandlingerne. Inddrag også relevante økonomiske politikker (herunder arbejdsmarkedspolitik fx: Stramnings- , opkvalificeringsstrategi eller lønspredningsstrategi). Underbyg din argumentation med henvisning til, hvad centrale aktører på arbejdsmarkedet mener kan være løsninger. Husk løsningsforslagene skal være konkrete og realitistiske. Relevante kilder fx: ØkonomiNu afsnit 10.1, SamfNU og evt. noter, opgaver eller andet materiale fra undervisningen Se slide 8 og 9.

8 Links til kilder – bemærk links alene gør det ikke ud for korrekte kildehenvisninger
Meget kan findes via Danmark Statistik – - enten under ”Find statistik” eller ”Nyt fra Danmarks Statistik” Tal vedr. beskæftigelsen/arbejdsløsheden hører til under emnet: Arbejde, løn og indkomst. Derudover kan man også prøve med:

9 Links til kilder – bemærk links alene gør det ikke ud for korrekte kildehenvisninger
- her er det særlig kap. 3, der er interessant. Her er det mest kap. 2, som er relevant.

10 Husk

11 Så længe det er individuelle synopser!
Samarbejde Så længe det er individuelle synopser!

12

13 Metode Hvad er metode? Man snakker om tre overordnede felter af metode
De redskaber fra dine fag, som du anvender for at kunne svare på din opgaveformulering. Man snakker om tre overordnede felter af metode Samfundsvidenskabelig Humanistisk (Naturvidenskabelig)

14 Samfundsfaglig metode – bl.a.
Kvalitative data Tekster, ekspertudtalelser, avisartikler interviews m.fl. Kvantitative data Tal, tabeller, grafer fx fra Danmarks statistik m.fl. Komparative metode Sammenligning

15 Kildekritik Forhold dig for eksempel til, hvornår kilden er fra, hvordan kilden evt. har målt/beregnet, hvordan kilden formidler sit budskab, og hvem der er afsender – og om denne evt. er et formål samt om det evt. kan påvirke kildens troværdighed. Hvis en kilde har en tendens, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bruge den. Nogle gange er det netop nødvendigt at bruge den FORDI den har denne tendens. Men du skal være bevidst om tendensen – og gøre opmærksom på, at du er bevidst om denne.

16 God arbejdslyst!


Download ppt "KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google