Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010."— Præsentationens transcript:

1 Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010

2 Vejles seniorservice i tal 4 områder 17 plejecentre ( ca. 817 beboere) 790 ældreboliger 3357 borgere modtager hjælp via hjemmeplejen Ca. 1300 ansatte i driften

3 Projekt ”forflytning og vending” Et ABT-projekt i samarbejde med Århus, Odense og Slagelse samt Servicestyrelsen (projektejer). Formål: At dokumentere hvilke effekter indførelsen bestemte typer af velfærdsteknologi har for tidsforbruget. Mål: at gå fra to medarbejder til en medarbejder i forflytnings- eller vendingssituationen.

4 Reaktioner fra medarbejderne Optimisterne Holdning: Hvordan kan vi få det til at virke bedst muligt? Skeptikerne Holdning: Hvad er der nu i vejen med det vi gør i dag? Pessimisterne: Holdning: Hvordan kan man være det bekendt?

5 Hvem er mennesket bag holdningen? Der er ikke en entydig kategori Det handler ikke om: –Alder –Køn –Erfaring –Uddannelsesbaggrund –Uddannelsesniveau Det handler om indstilling.

6 Det handler om indstillingen til nyt stof To hovedspor. Nyt er godt og en positiv udfordring: (optimisten). Nyt er ikke nødvendigvist bedre (skeptikeren og pessimisten)

7 Få det bedste med fra alle Hver holdning skal tages seriøs da de kan sikre succesen.  Optimisten holder gejsten oppe  Skeptikeren holder fokus  Pessimisten udfordrer etikken

8 Hvordan kan få alle medarbejdere med på ideen? Tydelig kommunikation om mål og redskaber. Redskaber: fokus på inddragelse samt faglighed og kompetenceudvikling af medarbejderen.

9 Hvordan klæder vi medarbejderne på - nye fagligheder? Udbyg kurserne om forflytningsteknik. Udfordre ”teknik-angtsten” Lær medarbejderne at kommunikere om teknologien og egne handlinger.

10 Teknologien er her for at blive.

11 Etik At kunne identificere og forholde sig til etiske dilemmaer. - Understøt rammer og metoder til aktivt at kunne italesætte etiske spørgsmål.

12 Kommunikation at kunne formidle og vejlede kollegaer og borgere om velfærdsteknologi

13 Innovation Sig i kor – ”vi er alle individualiser der gør en forskel!” (Storm. P)

14 Innovation Udvikling kommer fra dem der stopper op, tør drømme højt og går efter bolden.

15 Opsamling Fremtidens undervisning i forhold til brug af velfærdsteknologi og innovation må gerne:  Resultere i flere der tør det ukendte.  Får medarbejderen til at se mulighederne.  Styrke kommunikationsevnen.  Aktivt italesætte etikken.  Styrke en innovativ tankegang.

16 Spørgsmål?

17 Tak for opmærksomheden.


Download ppt "Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google