Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAlfred Danielsen Redigeret for ca. et år siden
1
Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010
2
Vejles seniorservice i tal 4 områder 17 plejecentre ( ca. 817 beboere) 790 ældreboliger 3357 borgere modtager hjælp via hjemmeplejen Ca. 1300 ansatte i driften
3
Projekt ”forflytning og vending” Et ABT-projekt i samarbejde med Århus, Odense og Slagelse samt Servicestyrelsen (projektejer). Formål: At dokumentere hvilke effekter indførelsen bestemte typer af velfærdsteknologi har for tidsforbruget. Mål: at gå fra to medarbejder til en medarbejder i forflytnings- eller vendingssituationen.
4
Reaktioner fra medarbejderne Optimisterne Holdning: Hvordan kan vi få det til at virke bedst muligt? Skeptikerne Holdning: Hvad er der nu i vejen med det vi gør i dag? Pessimisterne: Holdning: Hvordan kan man være det bekendt?
5
Hvem er mennesket bag holdningen? Der er ikke en entydig kategori Det handler ikke om: –Alder –Køn –Erfaring –Uddannelsesbaggrund –Uddannelsesniveau Det handler om indstilling.
6
Det handler om indstillingen til nyt stof To hovedspor. Nyt er godt og en positiv udfordring: (optimisten). Nyt er ikke nødvendigvist bedre (skeptikeren og pessimisten)
7
Få det bedste med fra alle Hver holdning skal tages seriøs da de kan sikre succesen. Optimisten holder gejsten oppe Skeptikeren holder fokus Pessimisten udfordrer etikken
8
Hvordan kan få alle medarbejdere med på ideen? Tydelig kommunikation om mål og redskaber. Redskaber: fokus på inddragelse samt faglighed og kompetenceudvikling af medarbejderen.
9
Hvordan klæder vi medarbejderne på - nye fagligheder? Udbyg kurserne om forflytningsteknik. Udfordre ”teknik-angtsten” Lær medarbejderne at kommunikere om teknologien og egne handlinger.
10
Teknologien er her for at blive.
11
Etik At kunne identificere og forholde sig til etiske dilemmaer. - Understøt rammer og metoder til aktivt at kunne italesætte etiske spørgsmål.
12
Kommunikation at kunne formidle og vejlede kollegaer og borgere om velfærdsteknologi
13
Innovation Sig i kor – ”vi er alle individualiser der gør en forskel!” (Storm. P)
14
Innovation Udvikling kommer fra dem der stopper op, tør drømme højt og går efter bolden.
15
Opsamling Fremtidens undervisning i forhold til brug af velfærdsteknologi og innovation må gerne: Resultere i flere der tør det ukendte. Får medarbejderen til at se mulighederne. Styrke kommunikationsevnen. Aktivt italesætte etikken. Styrke en innovativ tankegang.
16
Spørgsmål?
17
Tak for opmærksomheden.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.