Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarianne Axelsen Redigeret for ca. et år siden
2
A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug af rammerne Organisering i det daglige arbejde Roller i samspil med børnene Kultur i institutionen
3
Det kan være svært at passe på sig selv i en travl hverdag. Hvis man vil undgå at blive slidt ned og få skader, må man kigge på ”plejer” og gøre op med sine vaner…..
4
HENSIGTSMÆSSIGE MÅDER AT BRUGE SIG SELV PÅ… Øge bevidstheden om, hvorfor I gør som I gør og hele tiden have en pædagogisk overlægger…
5
ER DET HER ET N Ø DVENDIGT L Ø FT? I kan ikke undgå fx at løfte, men I kan undgå unødvendige løft
6
ERGONOMIPYRAMIDEN Brug mest fra bunden og mindst fra toppen
7
SLID AF RYG Gentagne løft Tunge løft Bananstilling (foroverbøjninger) Vrid Pludselige, uforudsete belastninger Naturlige aldersforandringer
8
R YGSØJLEN … Fleksibel Knogler Diskusskiver Ledbånd Krumninger Nerver
9
RÆKKEAFSTAND
10
MUSKLER Opbygning Statisk-dynamisk muskelarbejde Muskelspændinger af psykiske belastninger Kulde/træk Konstant højt arbejdstempo respiration
11
HJÆLPEMIDLER Hvilke hjælpemidler har vi Hvordan anvendes de Afprøve vedligeholdelse
12
H VILKEN BETYDNING HAR DET FOR ET BARN AT VÆRE SELVHJULPEN ?
13
S ANSEMOTORISK UDVIKLING OG SELVHJULPENHED Tæt samspil mellem sanser, hjerne og bevægelse. Gennem sanseindtryk og bearbejdning,får børn erfaring med hvordan de skal bevæge sig
14
SELVHJULPENHED OG SANSEMOTORISK UDVIKLING KRONEN: kognitive funktioner såsom hukommelse, koncentration og opmærksomhed ….. STAMMEN:De 18 grundbevægelser: Grundlege: indre drevet, fælles for alle børn RØDDERNE: Et fundament og en forudsætning for en sund og positiv udvikling. Stimulering og integrering af de primære sanser. (inspireret af A. Brodersen)
15
BØRNS…. Naturlige behov for fysisk aktivitet er størst, når de er mindst Mange børn koncentrerer sig bedst, mens de bevæger sig
16
P Å EN SKALA FRA 1-10, I HVOR HØJ GRAD PRIORITERER VI SÅ AT TÆNKE BØRNS SANSEMOTORISKE UDVIKLING IND I ALLE STJERNESTUNDERNE I HVERDAGEN ?
17
STJERNESTUNDER Garderobe (tøj af/på) Pusle Måltider Barnevogn Klapvogn Legeplads Omsorg/trøst Oprydning Småløft På tur
18
I NDLÆRT HJÆLPELØSHED …forældre og pædagoger ”snyder” børn for motorisk læring ved at sætte hjælperrefleksen på autopilot... ref. Lise Ahlman, Psykolog
19
S TYR DIN HJÆLPERREFLEKS … Hver gang du hjælper et barn, med noget som det godt kan selv, fratager du barnet mulighed for input og erfaring….
20
Stimulerende ”underhjælp ” Hjælp til selvhjælp Omsorgsfuld hjælp Overhjælp Omklamring/umyndiggørelse Magtanvendelse For lidt hjælp = svigt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.