Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

EFTERÅR 2016 V/ LEKTOR GINA LYDERSEN PRAKTIKINTRO TIL 1. GANGS VEJLEDERE 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "EFTERÅR 2016 V/ LEKTOR GINA LYDERSEN PRAKTIKINTRO TIL 1. GANGS VEJLEDERE 1."— Præsentationens transcript:

1 EFTERÅR 2016 V/ LEKTOR GINA LYDERSEN PRAKTIKINTRO TIL 1. GANGS VEJLEDERE 1

2 PROGRAM Dagens temaer Formålet med praktikken (læringsmålene) Praktikvejleder - min nye rolle/funktion -Erfaringsudveksling -Tilrettelæggelse af praktikforløbet -Hvad skal jeg være opmærksom på Obligatoriske elementer i praktikken (stud. Opgaver) 2

3 PRÆSENTATION V/BORDENE Hvilke tanker gør I Jer om Jeres rolle/funktion som som praktikvejleder? Forventninger -Udfordringer -Organisering (skriv 3-5 stikord) Hvilke tanker gør I Jer om de studerende? -Forventninger -Udfordringer (skriv 3-5 stikord) Hvad mangler I viden om? 3

4 MÅLET MED PRAKTIKKEN Studieordningen: praktikken skal i samspil med uddannelsens teoretiske dele styrke den studerendes læring og bidrage til opfyldelse af uddannelsens mål for læringsudbytte Praktikken skal give den studerende mulighed for at arbejde med faglig relevante problemstillinger og opnå kendskab til relevante erhvervsfunktioner De studerende skal tilegne sig kompetencer til at kunne agere inden for et fag Kompetencer handler om at omsætte sin viden og færdigheder i en praksis Kompetencer er opnås gennem handling 4

5 VIDEN OM De politiske, retlige, økonomiske og organisatoriske rammer for praktikinstitutionen Sociale problemer og de livsbetingelser der knytter sig til målgruppen Praktikinstitutionens værdier grundlag Praktikinstitutionens indsatser, metoder og redskaber Tværprofessionelle samspil som det udspiller sig i praktikinstitutionen

6 FÆRDIGHEDER Kommunikere professionelt herunder tilrettelægge, gennemføre og evaluere samtaler Gennemføre en helhedsorienteret undersøgelse af en konkret social problemstilling og på den baggrund udarbejde en socialfaglig vurdering Avende juridisk metode ift. en konkrete problemstillinger Etablere relationer og indgå i samarbejdsprocesser med borgere og samarbejdspartere Formidle faglige problemstillinger og løsninger såvel mundtlig som skriftlig til samarbejdsparter og borgere Indgå i drøftelser af praktikinstitutionens opfølgninger og evalueringer med henblik på kvalificering og udvikling af arbejdet

7 KOMPETENCER Selvstændig opgaveløsning inden for praktikinstitutionens rammer med anvendelse af relevante metoder og redskaber Etablere kontakt og indgå i relationer med borgere samt arbejde metodisk og systematisk inden for praktikinstitutionens rammer Reflektere og arbejde på grundlag af praktikinstitutionens værdigrundlag Identificere egne faglige og personlige forudsætninger og egen læringsbehov i tilknytning til professionen

8 PROGRESSION: VIDEN, FÆRDIGHEDER, KOMPETENCER Viden ; praksis viden, teoretisk viden – viden inden for et fag eller inden for et erhverv. En forståelse af hvordan man kan sætte sin viden ind i en sammenhæng (børns udvikling, misbrugerprofiler, arbejdsløse, hjemløse, organisationstyper) Færdigheder ; angiver hvad en person kan udføre – konkrete færdigheder i den praktiske udførelsessituation ( udarbejde § 50 undersøgelse, handleplaner, VUM- metoder, borgersamtaler osv.) Kompetencer ; handler om ansvar og selvstændighed – at omsætte viden og færdigheder i forskellige/komplekse arbejdssituationer 8

9 UDDRAG FRA DIMITTEND PROFIL (UDDANNELSE OG PRAKSIS) Dimittenden skal besidde kompetencer til at varetage opgaver inden for socialrådgivning og socialt arbejde Dimittenden skal besidder generelle socialfaglige kompetencer til selvstændigt og i samarbejde med andre professioner at bidrage til at forebygge, behandle, reducere, eller løse sociale problemer Dimittenden skal være kvalificeret til at indgå i socialt arbejde på individ-, gruppe- og samfundsniveau i regi af kommuner, regioner og stat samt det private og frivillige område. 9

10 3 LOGIKKER I SPIL Den studerenes egen læringsforløb (bedømmelseskriterier, læringsmål, personlige/faglige forudsætninger) Praktikinstitutionens logik( organisatoriske-, juridiske- og økonomiske rammer, socialfaglighed) Uddannelsens logik; samspil mellem teori – at kunne koble teori til praksis (bedømmelseskriterier og læringsmål, eksamination) 10

11 FORHOLDET MELLEM TEORI/UDDANNELSE OG PRAKSIS/FAGPROFESSIONEL Læreprocesser på uddannelsesstedet og lærerprocesser i praksis rummer forskellige logikker og kvaliteter Vi er indbyrdes afhængige af hinanden Vi er afgrænset hinanden At bevæge sig i mellemrummet` 11

12 OBSERVERENDE, DELTAGENDE TIL SELVSTÆNDIG UDØVENDE (PROGRESSION) De studerende observerer ; borgersamtaler, telefonsamtaler, sagsmøder, læse journaler/ankeafgørelse/interne arbejdspapirer/organisationsbeskrivelser - og observerer helt ”almindelige” daglige arbejdsgange(viden om) Den studerende bliver gradvist mere deltagende ; ex. referat af møder, skriver journal, formulere breve, varetager egne samtaler evt. med Jer som observatører (færdigheder i) Den studerende er selvstændig udøvende ; har egne sager, egne samtaler, udarbejder handleplaner, § 50 undersøgelser, mødeleder, varetage en koordinerende rolle/funktion (kompetencer til) 12

13 LÆRING OG LÆRERPROCESSER – MIN ROLLE SOM VEJLEDER Knud Illeris: der er fælles konsensus om at: ”læring finder sted i mødet mellem nye impulser og den viden, kunnen eller forforståelse, der er etableret i forvejen” Læring er derfor både et individuelt- og et socialt anliggende Vi er alle forskellige! Der vil derfor være forskel på studerendes måde at lære på, ligesom der vil være forskel på den måde hvorpå I ”lærer” de studerende at udøve professionen 13

14 DRØFTELSE MED SIDEMAND Hvordan tilegner I Jer bedst viden om og færdigheder i at kunne varetage en ”ny” færdighed/funktion? Ex. -Læse en beskrivelse af funktionen? -Gennem oplæg fra kollega/leder? -observere en kollega? Hvordan forestiller I Jer at I vil lære de studerende færdigheder/funktioner? -Hvad vil I være opmærksom på? -Hvilke udfordringer kan der opstå? -Hvornår vil I vurdere og hvordan vil I bedømme at færdigheden/funktionen `indlært`? 14

15 FROKOST 15

16 HVEM ER DE STUDERENDE? ”kan det passe at man selv skal sidde med borgere?” ”Jeg synes man er meget i tvivl sådan inden man starter, fordi puha….nu skal man ud og har man nu lært det rigtige…. ”Jeg har oplevet nogen fra min klasse som ”overhovedet ikke følte sig parat, de var nærmest paniske” ”Jeg glæder mig helt vildt til at komme ud i virkeligheden og se den praksis vi har talt så meget om” ”Jeg har ventet på dette semester siden jeg startede på uddannelsen” ”jeg synes det er svært det med at koble teori til praksis” 16

17 DET GIVER SOM REGEL ANLEDNING TIL BESTEMTE TYPER AF SPØRGSMÅL Hvilken metode anvender I? Hvilken teori bygger den metode på? Hvilket perspektiv/model arbejder I ud fra? Hvad er metodefrihed? Og kan det virkelige passe? Har du læst modeller i socialt arbejde/perspektiver på sociale problemer? 17

18 MEN…. Den gode læresituation er: Når den studerende selv, selvfølgelige med hjælp fra Jer, kan transfer viden fra uddannelsen til praksis, og se det i sammenhæng med læringsmålene Når den studerende med afsæt i teoretiske begreber kan foretage en analyse af praksis og selv kommer frem til koblingen mellem teori og praksis Når der er en fornuftig progression mellem det observerende-, til det deltagende-, til det selvstændigt udøvende niveau Når den studerende tager ansvar for egen læring 18

19 (PRAKTIK)VEJLEDERFUNKTION Stiller sin viden til rådighed Have forventninger til de studerende Igangsætte læreprocesser ”Fast” vejledningstid Brug den første vejledning til forventningsafstemning, tilrettelæggelse af vejledningsforløb, opstart på praktikplan) 19

20 HVORDAN GRIBER JEG DET AN? 1. Præciserer formålet med det I skal i gang med (tag udgangspunkt i praktikplanen) 2. I beskriver de mål der skal nås, for at opgaven er fuldført (formået) 3. Præciserer deltagernes forudsætninger (hvor i praktikforløbet er vi – hvad er Jeres forventning) 4. Informere den studerende om hvordan I vil evaluere den studerendes arbejde set i forhold til formål og mål 20

21 GIV ALTID FEEDBACK, DET ØGER REFLEKSIONSNIVEAUET Hvad gjorde du/vi? Hvad var grundlaget for at du/vi handlende som vi gjorde? Giv den studerende mulighed for refleksion over egen praksis 21

22 HVAD SKAL DEN STUDERENDE FREMADRETTE VÆRE OBS. PÅ? Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Hvad lærte den studerende? Hvordan den studerende overføre sin erfaring/læring til andre arbejdsfunktioner? 22

23 COMFORT ZONE http://www.kommunikationsforum.dk/log/multimedi a/billeder%20til%20artikler/Comfort%20zone/komfort zone-cirkel.gif http://www.kommunikationsforum.dk/log/multimedi a/billeder%20til%20artikler/Comfort%20zone/komfort zone-cirkel.gif At turde at komme ud af sin comfort zone At skabe `sikkerhed i rummet 23

24 TAG UDGANGSPUNKT I PP NR. 24 Beskriv en funktion/opgave I forventer at sætte den studerende i gang med: I starten af praktikken I midten af praktikken I slutningen af praktikken 24

25 HVORDAN HÅNDTERER JEG VANSKELIGE SITUATIONER? Hvilke dilemmaer/udfordringer kan jeg stå i - og hvordan håndter jeg disse? 25

26 CASE 1 Du har studerende der har været i praktik i 3 uger. Hun er en studerende med mange meninger og holdninger som hun gerne deler ud af. I frokoststuen fortæller hun ofte ting som for de fleste er ret private. Dine kollegaer er begyndt at kommentere den studerendes adfærd over for dig Hvordan vil du tackle dette? 26

27 CASE 2 Du har en studerende som flere gange kommer for sent til møder. Hun/han lader som ingenting og det virker ikke som om den studerende synes det er et problem. Du har derudover en mistanke om at den studerende ikke leverer en 37 timers arbejdsuge Hvordan vil du tackle denne situation? 27

28 HAR I OPLEVET ANDRE DILEMMAER/PROBLEMSTILLINGER? 99,9% af praktikforløbene glider uden problemer Italesæt problemet inden det vokser Kontakt underviserrepræsentant (alle studerende får tildelt en VO1ér) Kig i Jeres stikord fra starten - er der spørgsmål/problemstillinger vi mangler at drøfte? 28

29 OBLIGATORISKE ELEMENTER I PRAKTIKKEN Praktikplan Statusmøde Besøg fra 2. semesters studerende (sidste halvdel af praktikperioden) Dokumentation for gennemført mødepligt Mundtlig eksamen 29

30 PRAKTIKPLANEN (INDHOLD/FORMÅL) At udarbejde en (lærings)plan for praktikforløbet Skal tilgodese læringsmål Skal fungere som et styringsredskab for praktikforløbet Skal indeholde plan over progression i læring; observerende, deltagende, selvstændig udøvende At give underviseren mulighed for at vurdere om rammerne og opgaverne muliggør opfyldelse af læringsmålene At indgå som et centralt element i statusmødet og den mundtlige eksamen 30

31 PRAKTIKPLANEN Udarbejdes i samarbejde med praktikvejleder inden for de første 4 uger Underskrives af den studerende og praktikvejleder og den studerende uploader på Praktikportalen Underviser godkender/ikke godkender praktikplanen og uploader tilbagemelding på praktikportalen (fremgår dato for statusmøde) Praktikplanen og dokumentationen for dens godkendelse indgår i eksaminationsgrundlaget for det mundtlige prøve 31

32 STATUSMØDET Sidste halvdel af praktikforløbet (dato fremgår af mailen med godkendelse af praktikplanen) Afholdes på praktikinstitutionen Deltagelse af praktikvejleder, den studerende og underviserrepræsentant Konsulterende møde med en varighed på ca. 11/2 time (hvilke mål er opfyldt indtil videre, hvordan kan den studerende arbejde med at indfri læringsmålene inden praktikkens afslutning) Der er særligt fokus på læringsmålene inden for færdigheder Den studerende udarbejder en case og på baggrund heraf udarbejdes en dagsorde n der kan danne grundlag for en faglig drøftelse af den studerendes arbejde med læringsmålene

33 CASE INDHOLD – DAGSORDEN INDHOLD Casen må max fylde 2400 anslag og skal indeholde en problemstilling i relation til praktikantens samarbejde/møde med en konkret målgruppe/borger (husk anonymisering) Dagsordenen skal indeholde punkter hvorved den studerende kan demonstrere hvordan denne har arbejdet med læringsmålene inden for færdigheder (se side 18) Den studerende uploader dagsorden og case i Praktikportalen senest 4 hverdage inden statusmødet

34 STATUSMØDET Underviser skriver referat af mødet (En kort status over praktikforløbet med fokus på læringsmålene under færdigheder samt progression) Beslutninger om fremtidige fokus- og arbejdsområder Er der usikkerheder ift. opfyldelse af læringsmål kan der skrives supplerende notater Referatet uploades i Praktikportalen og godkendes af alle parter Referatet indgår i eksaminationsgrundlag for den mundtlige eksamen

35 MUNDTLIGE EKSAMEN Læringsmålene inden for kompetencer er i fokus 45 min. Incl. votering Underviserrepræsentant er eksaminator Ekstern bedømt (7-trinsskala)

36 OPGAVER DER SKAL FORELIGGE INDEN EKSAMEN (KRAV) Case Dagsorden Dokumentation for gennemført mødepligt Den studerende uploader alle dokumenter wiseflow

37 CASE (INDHOLD) Den studerende kan anvende den samme case som til statusmødet (uddybet) Der kan udarbejde en ny Casen skal tage udgangspunkt i en problemstilling i relation til praktikantens samarbejde med praktikinstitutionens målgruppe enkeltpersoner, grupper, lokalsamfund eller samarbejdsparter/organisationer (husk at casen skal danne grundlag for at den studerende kan demonstrere hvordan denne har arbejdet med læringsmålene under kompetencer ) Max. 4800 anslag

38 DAGSORDEN (INDHOLD) Den studerende skal udarbejde en dagsorden Dagsordenen skal fungere som styringsredskab for den mundtlige prøve Dagsordenen skal indeholde punkter der giver anledning til at diskutere casens- og mødeindkaldelsens problemstilling

39 VÆRT FOR STUDERENDE FRA MODUL 2 (1-3) 2 sammenhængende hverdage (liste på studienet) Udarbejde et program for dagene og sendes til de studerende der kommer på besøg (seneste en uge før) Det er de studerendes ansvar - I kan være med på sidelinjen

40 INDHOLD OG FOKUSPUNKTER FOR DAGENE Viden om socialrådgivning og socialrådgiverens rolle/funktion Viden om politiske, organisatoriske og retlige rammer og betydningen for det sociale arbejde Reflekterer over professionens etikgrundlag ud fra en konkret praksis kontekst (eksemplificer) At give de studerende bud på undersøgelsesfelter der kan være relevant for en 1. semesters studerende

41 HVAD KAN I BIDRAGE MED …Måske er det muligt at den besøgende studerende kan overvære en samtale mellem praktikvejleder og borger …Måske kan den/de besøgende studerende få lov til at være med til et teammøde ol. …men det er stadig praktikantens opgave og ansvar! 41

42 OBS! Alle bilag er i Praktikhåndbogen Alle deadlines kan findes forrest i praktikhåndbogen I Praktikhåndbogen findes alle relevante oplysninger (mailadresser o.l.) Praktikhåndbogen er biblen (i hvert fald for de studerende ) 42


Download ppt "EFTERÅR 2016 V/ LEKTOR GINA LYDERSEN PRAKTIKINTRO TIL 1. GANGS VEJLEDERE 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google