Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016."— Præsentationens transcript:

1 Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016

2 Dagsorden  Overordnet om forskningsdesignet  Forandringsteori som udgangspunkt for analysen af indsatsområder og resultater fra baselinemålingen  Fokuspunkter i analysen.

3 To hovedspørgsmål for forskningsprojektet  Hvilke effekter/resultater skaber reformen som helhed?  Hvordan fungerer de enkelte indsatsområder? – Hvilket bidrag til realiseringen af målene yder de enkelte indsatsområder? 3

4 Forskningsprojektet fokuserer på de fire overordnede mål:  Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse  Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse  Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan  Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes. 4

5 Forskningsprojektet fokuserer på flg. indsatsområder: 1.Et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø 2.Enklere struktur og mere overskuelighed 3.Bedre videreuddannelsesmuligheder 4.Fokusering af vejledningsindsatsen 5.Klarere adgangskrav 6.Mere og bedre undervisning 7.Ny erhvervsuddannelse for voksne (EUV) 8.Ny erhvervsrettet 10. klasse 9.Ny Kombineret Ungdomsuddannelse 10.(Fortsat indsats for praktikpladser) 5

6 Mange ting i spil samtidigt … Reform Ny trepartsaftale Udbudsrunde Ny uddannelsesbekendtgørelser (f.eks. SOSU-hjælper og – assistent) 6

7 Følgeforskningsprojektet bygger på en stor selvstændig dataindsamling Survey med elever på grund- og hovedforløb før og efter reformen Survey med lærere på grund- og hovedforløb før og efter reformen Survey med ledere på grund- og hovedforløb før og efter reformen Registerdata på årgange af elever inden reformen og efter reformen Casebesøg på grundforløb og hovedforløb på seks skoler før og efter reformen 7

8 Suppleret med data indsamlet fra andre UU- brugerundersøgelsen om unges uddannelsesvalg i 9./10. klasse før/efter reform Måling af virksomhedernes tillid fra ‘17 Måling af elevtrivsel fra ‘16 8

9 Hvor er vi henne i undersøgelsesforløbet? 9 Grundforløb på erhvervsuddannelserne inden reformen – baselinemåling Sammenfattende analyser af reformen Grundforløb på erhvervsuddannelserne efter reformen Hovedforløb på erhvervsuddannelserne efter reformen Hovedforløb på erhvervsuddannelserne inden reformen – baselinemåling Jan. 2016 - Er udkommet Juni 2016 - Er udkommet Udkommer forår 2017 Udkommer forår 2018 2019/2020

10 Hvilke effekter/resultater skaber reformen som helhed? 10

11 Forskningsproblem: Der eksisterer ikke en samtidig kontrolgruppe 11 Population 2010-2014 Alle elever på EUD Surveyudtræk + registerdata Population 2015-2019 Alle elever på EUD Surveyudtræk + registerdata Kontrolgruppe: Før reformen Indsatsgruppe: Efter reformen

12 Faser i analysen af reformen som helhed 12

13 Analyse af de enkelte indsatsområder – forandringsteori som analytisk udgangspunkt 13

14 Reform-initiativ Centrale delmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reformmål

15 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse

16 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivs-len på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse

17 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivs-len på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan

18 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivs-len på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

19 Reform-initiativ Reformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centrale delmål

20 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Eleverne bliver mere motiverede for at lære

21 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF

22 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket

23 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges

24 Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Reforminitiativ: Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse

25 Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Implementering: Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen

26 Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Resultat: Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen

27 Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Eleverne bliver mere motiverede for at lære

28 Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Reforminitiativ: 1. Der skal etableres et ungespor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse 2. Undervisning på grundforløb skal forankres i holdfællesskaber

29 Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Implementering: 1.Ungespor etableres, og eleverne følger disse 2.Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer i og udenfor undervisningen, der er rettet mod de unge 3.Lærerne etablerer stærke holdfællesskaber på grundforløbshold

30 Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Resultater: 1.Eleverne oplever et attraktivt erhvervsrettet ungdomsuddannelsesmiljø 2.Elevernes interne relationer bliver bedre 3.Elever i 9. og 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt ungdomsuddannelsesmiljø

31 Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Centrale delmål: 1.Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF 2.Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket 3.Grundskoleelevernes motivation for at vælge EUD øges

32 Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ

33 Resultater, der knytter sig til forandringsteorierne  Vejledning i forbindelse med valg af hovedforløb  Overgang til hovedforløb  Voksenspor/ungespor Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

34 Vejledning i forbindelse med hovedforløb ”Da du skulle vælge uddannelse/hovedforløb, talte du så med en vejleder?” Kilde:Baseline, HF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

35 Hvor stor en andel af eleverne var sikre på deres valg af uddannelse inden de begyndte grundforløbet Kilde: Baseline GF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

36 Hvor stor en andel fortsætter ikke på hovedforløb? Kilde: Baseline HF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

37 Oplevelse af voksenuddannelsesmiljø ”Hvor enig eller uenig er du i, at du savner/savnede et mere voksent miljø på skolen?” Kilde: Baseline GF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

38 Oplevelse af ungdomsuddannelsesmiljø ”Hvor enig eller uenig er du i, at der er et godt ungdomsuddannelsesmiljø på skolen?” Kilde:Baseline GF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

39 Kontakt  Niels Matti Søndergaard, niso@kora.dk, tlf. 61 95 86 62niso@kora.dk  Nanna Friche, nafr@kora.dk, tlf. 51 92 12 82nafr@kora.dk  Pernille Hjermov, peh@eva.dk,peh@eva.dk tlf. 9356 4386 39


Download ppt "Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google