Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline."— Præsentationens transcript:

1

2 Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline og brevkasse Personlige samtaler Konfliktmægling Psykologtilbud Mentorordning (Ungdommens Røde Kors) 1208 sager i 2015 Målgruppe: Ingen grundlæggende aldersgrænse (størstedelen 15-25 år) Både piger og drenge / kvinder og mænd

3 Fagpersoner og æresrelaterede konflikter Hvordan spotter vi bedst? Hvordan handler vi mest hensigtsmæssigt?

4 Hvilke dilemmaer/ problematikker er typisk på spil UddannelseReligion FritidslivVenner Kærlighed/ægteskab Seksualitet Kønsroller Frihedsgrader Eksemplar på problemstillinger: Sociale restriktioner Sociale restriktioner Kontrol fra familien Kontrol fra familien Dobbeltliv Dobbeltliv Manglende dialog med familien Manglende dialog med familien Vold fra familien Vold fra familien Tvangsægteskaber Tvangsægteskaber Genopdragelsesrejser Genopdragelsesrejser Mødomsproblematikken Mødomsproblematikken

5 Konflikter som fører til….. Udstødelse Ingen kontakt ”Ny” identitet Frustration Uenighed Muligt kompromis Trusler og sikkerhed

6 Hvornår er der tale om negative forhold? Børns sociale og personlige udvikling Når børn viser tegn på mistrivsel At føle sig hæmmet og begrænset i en urimelig grad FN´s børnekonvention og lovgivning i Danmark Overskridelse af børns rettigheder Den individuelle oplevelse

7 Hvordan spottes æresrelaterede konflikter? Æresrelaterede konflikter er konflikter, der opstår inden for nære, familiære relationer, og hvor konflikten skyldes en opfattelse af, at familiens ære er blevet krænket/eller kan blive krænket. Kønsrettede argumenter – fx ”en god pige” Familiens/kollektivets ansigt ud ad tilKlare forventninger for opførsel Ansvarsfølelse overfor kollektivet Æresrelateret vold Frygt for rygter og sladder

8 Hvornår skal man handle? Det er ønsket fra de unge, at man som fagpersoner er opmærksom og handler! Det er afgørende at: Man sætter sig ind i den givne situation og de givne præmisser Er åben overfor, at tingene er anderledes og ikke nødvendigvis som man selv synes er bedst ALTID inddrager den unge ift. kontakt og oplysninger som gives videre til familie/andre!

9 Særlige opmærksomhedspunkter i kontakten med de unge? Tid – Tillid - Tryghed Husk på at: Det måske er første gang den unge taler med nogen om disse problematikker Skab en tryg ramme – vær opmærksom på den unges angst og frygt Forklar den unge, hvad din tavshedspligt indebærer Giv den unge tid – forhast ikke beslutninger Vær opmærksom på den unges sikkerhed – er der vold eller trusler herom Vær bevidst om din rolle som fagperson – hvad kan du bidrage med Det er de unges ”kamp” og valg og ikke dine personlige holdninger der er vigtige Overvej altid om det er relevant at inddrage andre fagpersoner

10 Hvordan kan man konkret hjælpe? Hjælp med at: Kortlægge konflikten – hvad omhandler konflikten hvorfor søger den unge hjælp nu hvad fylder mest for den unge hvem er parter i konflikten (spørg ind til familiedynamikker – vær nysgerrig og tag ikke noget for givet) Gør det klart at vold, trusler og tvangsægteskaber er ulovlige handlinger og at man kan få hjælp og beskyttelse Klarlæg om den unge har fremlagt sine ønsker for familien – husk ikke at tage muligheden for kommunikation for givet, men afdæk mulighederne Gennemtænk evt. sammen med den unge, hvordan man kunne præsentere dilemmaet mm. Overvej altid sammen med den unge, hvilke repressalier og konsekvenser konkrete handlinger vil have for den unge

11 Husk! Realitetstjek Konsekvenser Evt. alternative måder at ”åbne døre ”

12 Bekymringsbarometer

13 Hvad er situationen Den unge har få spørgsmål Der er ikke nogen konkret konflikt ”Jeg må ikke det samme som mine kammerater, og det synes jeg er svært” ”Jeg har svært ved at leve op til de forventninger som mine forældre har til fremtiden”

14 Hvad er situationen Den unge er i en konkret situation eller har handlet på en måde som familien betragter som æreskrænkende Angst hos den unge for at blive opdaget Symptomer hos den unge på mistrivsel ”Jeg har fået en kæreste som jeg holder hemmelig, fordi mine forældre ikke vil synes om ham og hans familie” ”Jeg er kommet til at have sex med en fyr og nu kan jeg ikke blive gift”

15 Hvad er situationen Den unge er i en konkret situation, der potentielt kan blive farlig eller allerede er det Den unges helbred og sikkerhed er i fare – tydelige tegn på mistrivsel ”Mine forældre har opdaget, at jeg har en kæreste, og nu vil de have at jeg bliver gift med en bekendt” ”Jeg kan ikke længere holde skjult for mine forældre at jeg er homoseksuel og jeg ved ikke hvordan de reagerer”

16 Hent inspiration og viden på hjemmesiden www.etniskung.dk

17 Værktøjskasse for fagfolk ”Den Gode Samtale”

18


Download ppt "Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google