Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThor Christoffer Kristiansen Redigeret for ca. et år siden
1
DEN BESKÆFTIGELSESRETTEDE INDSATS 1 Benchmarking af kommunernes integrationsindsats Iben Bolvig Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning KORA
2
En væsentlig udfordring for det kommunale beskæftigelsessystem Én ud af fire flygtninge opnår en lettere grad af beskæftigelse i deres første tre år i Danmark Én ud af ti flygtninge opnår mindst 13 ugers sammenhængende ordinær beskæftigelse. Halvdelen af familiesammenførte til ikke-flygtninge opnår ordinær beskæftigelse indenfor de første tre år. Integration af flygtninge og familiesammenførte: Nytilkomne 2008-2014, der følges frem til slut 2015.
3
En væsentlig udfordring for det kommunale beskæftigelsessystem 37% flygtninge og familiesammenførte finder beskæftigelse under det 3-årige integrationsprogram Det tager i snit 1 år og 10 mdr. efter ankomst. Men varierer fra 1,3 år i Ishøj til 2,3 år i Frederikssund. Integration af flygtninge og familiesammenførte: Nytilkomne 2008-2014, der følges frem til slut 2015.
4
Hvad bringer flygtninge og indvandrere tættere på job? Internationalt litteraturstudie: Det virker (for nogen): Privat løntilskud Ser lovende ud: Virksomhedspraktik, offentlig løntilskud og vikaransættelse Ser blandet ud: Intensiveret kontaktforløb, sprogkurser og aktiveringskurser Kun ét effektstudie for personer under integrationsprogrammet (positiv effekt af jobtræning)
5
Det går tiden med de første år – nytilkomne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge
6
Det går tiden med de første år – nytilkomne familiesammenførte
7
Nogle kommuner er mere succesfulde end andre Kommunal benchmarking korrigeret for rammevilkår (efter samme princip som de kommunale klyngeinddelinger). De nytilkomnes individuelle forudsætninger som fx helbredstilstand, kompetencer, kultur, arbejdsmarkedserfaring og uddannelse Det lokale jobmarked Benchmarkingen fokuserer på, hvor hurtigt kommunernes flygtninge og familiesammenførte kommer i beskæftigelse Forventet varighed sammenlignes med faktisk varighed
8
8
9
Nogle kommuner er mere succesfulde end andre 9
10
Nytilkomne - Bedste femtedel: 9 pct. hurtigere i beskæftigelse end forventet - Dårligste femtedel: 7 pct. langsommere end forventet 91% af kommune-forskellene forklares af forskelle i rammevilkårene. Dvs. de ukorrigerede forskelle mellem kommunerne ser større ud end de egentlig er.
11
Region Hovedstaden 11
12
De nøjagtige placeringer – men husk lige usikkerheden 12
13
Hvad kan forskellene skyldes? Geografisk ser region Hovedstaden ud til at klare sig bedst men ellers ses ikke noget mønster ift. by/land eller øst/vest. Måske klarer de københavnske forstadskommuner sig godt fordi de har en større andel af indvandrere i forvejen? 13
14
Hvad kan forskellene skyldes? 14 Tydelig sammenhæng: jo større andel af borgere med ikke-vestlig herkomst i kommunen, jo hurtigere får kommunen de nytilkomne i job ift. forventet.
15
Hvad kan forskellene skyldes? Forskelle i den beskæftigelsesrettede indsats? To forskellige mønstre blandt de nytilkomne flygtninge, der finder job: 15 Fra beskæftigelsessystemet :Direkte fra opholdstilladelsen:
16
Hvad kan forskellene skyldes? Der kan ikke spores et mønster i de bedste kommuners brug af den beskæftigelsesrettede indsats. Lige så stor andel af den type nytilkomne, der finder job via beskæftigelsessystemet (14-18%). MEN, andelen, der opnår job/selvforsørgelse ved opholdstilladelsens start er 34% i de kommuner, der klarer sig bedst og under 10% i de øvrige kommuner. Det kunne tyde på, at de kommuner, der klarer sig godt, gør det godt i asylfasen. 16
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.