Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 De ny rådgivningspåbud. 2 Nye rådgivningspåbud I stedet for de nuværende problem- og periodepåbud: Rådgivningspåbud ved komplekse og alvorlige arbejdsmiljøproblemer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 De ny rådgivningspåbud. 2 Nye rådgivningspåbud I stedet for de nuværende problem- og periodepåbud: Rådgivningspåbud ved komplekse og alvorlige arbejdsmiljøproblemer."— Præsentationens transcript:

1 1 De ny rådgivningspåbud

2 2 Nye rådgivningspåbud I stedet for de nuværende problem- og periodepåbud: Rådgivningspåbud ved komplekse og alvorlige arbejdsmiljøproblemer Rådgivningspåbud ved mange arbejdsmiljøproblemer Rådgivningspåbud ved gentagne arbejdsmiljøproblemer Brug af autoriseret rådgiver ved undersøgelsespåbud om psykiske arbejdsmiljøforhold Ny fremadrettet rådgivningspligt (brugspligt)

3 3 Komplekse og alvorlige påbud Nye og udvidede på de prioriterede arbejdsmiljø- problemer Andre end arbejdsgivere, nu også Bygherrerne Formelle overtrædelser, ATEX fx. De kendte problempåbud Rådgivningspåbud om Komplekse og Alvorlige problemer

4 4 Mange-påbud Mange-påbud sikrer at de virksomheder, der har mange overtrædelser (formelle/materielle) får rådgivning Dette gælder uanset, om virksomheden formelt har styr på APV og SIO/SIU

5 5 De gentagne 31. marts 2008 Afgives når der træffes 15 eller flere afgørelser om overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, der er konstateret på 2 eller flere forskellige produktionsenheder under den samme juridiske enhed, og er konstateret inden for en periode af mindst 6 måneders og højst 12 måneders varighed, og samtlige afgørelser ligger inden for ét emne 1. April 2007

6 6 Generelle krav til rådgivningspligt Arbejdsgiverens pligter / rådgiverens opgaver: Aftale efter 6 uger Påtegning af rådgiver af alle tilbagemeldinger til AT Redegørelse til virksomhed Tilbagemelding til AT om, at såvel rådgivningspligten som de underliggende forhold, der førte til rådgivningspåbudet, er efterkommet.

7 7 Rådgivningspligten ved strakspåbud og forbud Rådgivningen skal forebygge, at tilsvarende opstår eller problemet gentager sig ved revision af APV Skal ikke fokusere på at løse det underliggende problem, da dette formentlig (forhåbentligt) allerede er løst Men rådgiveren skal bekræfte, at problemet er løst Altså mere fremadrettet rådgivning. Ikke blot om det problem, der jo allerede er løst, når rådgiveren kommer efter 6 uger.

8 8 Rådgivningspligten ved Komplekse og Alvorlige og ved Mange-påbud Løsning og påtegning af tilbagemelding på konkret problem. Revision af APV for de pågældende problemer med henblik på at få fastlagt arbejdsrutiner, der understøtter, at disse problemer fremover forebygges –Alle elementerne i APV-processen gennemføres –Det indebærer, at SiO inddrages

9 9 Rådgivningspligten ved Gentagne-påbud Fastsættelse af arbejdsgange og rutiner der sikrer, at virksomhedens sikkerhedsorganisation (SiO) fremover tager initiativer, der understøtter at sådanne arbejdsmiljøproblemer løses på tværs i virksomhedens afdelinger. Rådgiveren skal IKKE påtegne tilbagemeldinger vedrørende de minimum 15 underliggende afgørelser, der udløste rådgivningspåbuddet. Efterkommelse: Kortlægning af SiO's arbejde mhp. effektive arbejdsgange og rutiner på tværs i organisationen.

10 10 Rådgivningspligten for bygherren Rådgivningspligt til bygherren starter med, at der konstaters et konkret problem vedr. bygherres pligter på en byggeplads. Rådgivningspåbud ved manglende PSS eller PSS med væsentlige mangler. Rådgivningen går på bistand til at få gennemført initiativer, der sikrer, at den konkrete Plan for sikkerhed og sundhed opfylder lovgivningen, og At bygherren fremover har arbejdsgange, der sikrer, at en fremtidig plan for sikkerhed og sundhed ikke er mangelfuld Kun bygherrer med CVR-nummer er omfattet

11 11 Undersøgelsespåbud om psykisk arbejdsmiljø Rådgiveren skal gennemføre undersøgelsen Undersøgelsen skal være så kvalificeret, at AT kan vurdere, om der er grundlag for at afgive en rapport om psykisk arbejdsmiljø Undersøgelsen er altså rådgiverens redegørelse til virksomheden: dvs. at når der er tale om §21 påbud om psyk, så er den redegørelse rådgiveren normalt laver ved afslutning af et rådgivningsforløb identisk med undersøgelsen af virksomhedens psykiske arbejdsmiljø. Rådgiveren skal altså ikke lave 2 redegørelser.

12 12 Rådgivningspåbud Alvorlige og komplekse

13 13 Ergonomi § 8Ny om ergonomi. Når der træffes tre eller flere afgørelser ved samme tilsynsforløb på samme produktionsenhed om ergonomisk belastning, og som vedrører mindst to forskellige arbejdsmiljøproblemer gives der rådgivningspåbud. Eksempel: der gives 2 påbud om løft og et påbud om arbejdsstillinger. Det medfører et rådgivningspåbud § 9Ændret – Løft af byrder Rådgivningspåbud som før og når løft er –udført af 2 eller flere personer og hvor byrderne vejer mere end 50 kg for 2 personer og 100 kg for 4 personer –og er et led i den sædvanlige arbejdsfunktion –og der samtidigt forekommer en eller flere forværrende faktorer Dvs. ikke længere enkelt løft og ikke daglig løftemængde

14 14 ulykker § 19 Ny om ulykker. Når der træffes tre eller flere afgørelser ved samme tilsynsforløb på samme produktionsenhed om ulykker, og som vedrører mindst to forskellige arbejdsmiljøproblemer gives der rådgivningspåbud. Der kan fx være tale ulykkesrisici i forbindelse med: Maskiner, anlæg og trykbærende udstyr Håndværktøj og håndmaskiner Transport-, løfte- og hejseudstyr Fald til lavere niveau Fald, snublen i samme niveau Interne færdselsveje Nedfald af genstande, sammenstyrtning m. m. Manuel håndtering (ikke ergonomi) Øvrige ulykkesrisici

15 15 Tekniske hjælpemidler. § 26 udvidet. Bestemmelsen gælder for tekniske hjælpemidler, undtaget CE-mærkede maskiner under 5, år som hverken er egenproduktion, eller er ændret af brugeren eller har sikkerhedsforanstaltninger, der er omgået af brugeren. Både sikkerhedsmæssige konstruktions- og ændringsmæssige mangler er indeholdt. Gælder altså nu også maskiner, der ikke er ændret på af brugeren. Årsagen til omgåelse skal konstateres/indeholdes i vurderingen om komplekst eller ikke komplekst problem. Dækker ikke det lovpligtige område, naturgas, m.m.

16 16 Nye og udvidede § 29 Akustik er udvidet til og omfatter nu produktionslokaler,daginstitutioner, skoler og kontorer § 30 Støj er udvidet med spidsværdi på 137 dB(C) § 31 Vibrationer er ny. Der gives rådgivningspåbud hvis arbejdstager udsættes for hånd- og armvibrationsbelastning på over 5 m/s 2 og gælder kun for tekniske hjælpemidler der er taget i brug efter 6. juli 2007 § 32 Spånsiloer er ny. Der gives rådgivningspåbud; når spånsiloer ikke er indrettet således, at farlige maskinbevægelser inde i siloen, fx omrører eller udmadersystem, automatisk stopper, når der åbnes ind til siloen, eller når adgangsvejen til siloen ikke er aflåst, når der ikke foretages tømning eller lignende, eller hvis der er risiko for nedstyrtende spåner på grund af brodannelse i siloen, eller hvis fyldningshøjden overstiger 3 meter, og der ikke er truffet effektive sikkerhedsforanstaltninger.

17 17 § 35 Ny - ATEX rådgivningspåbud -1- Virksomheder er omfattet, hvis de arbejder med: –brændbare gasser –brændbare væsker –brændbart støv/pulver, Der afgives påbud/forbud samt rådgivningspåbud hvis: Kortlægningen og vurderingen af eksplosionsfaren mangler, eller der er væsentlige mangler Zoneklassifikation af eksplosionsfarlige områder mangler Foranstaltningerne mod eksplosionsfaren er mangelfulde: –forebyggelse af farlig eksplosiv atmosfære –forebyggelse af tændkilder –foranstaltninger mod konsekvensen af en evt. eksplosion (foranstaltninger kan være både tekniske og administrative)

18 18 Nye og udvidede indenfor bygge- og anlægsvirksomheder - 1 § 20 Ny om arbejde på ikke bæredygtigt underlag. Der gives rådgivningspåbud ved konstatering af arbejde på ikke bæredygtigt underlag § 21 Ny adgangsveje på B/A-pladser Rådgivning til virksomheder der benytter adgangsvejene Rådgivning til virksomheden der havde ansvaret Rådgivning til bygherre, hvis ansvar for adgangsvejene ikke er beskrevet i plan for sikkerhed og sundhed § 22 Ny montage af betonelementer, hvor der ikke er truffet effektive sikkerhedsforanstaltninger mod ulykker under anhugning, løft, afsætning af elementer, og mod ulykker under sammenstøbning montage og demontage af elementstøtter

19 19 Nye og udvidede indenfor bygge- og anlægsvirksomheder - 2 § 23 Udvidet omfatter nu arbejde hvor der er nedstyrtningsfare og sammenstyrtningsfare ved arbejde på tage og konstruktioner samt i bygninger § 25Ny om stillads, der ikke er opstillet i en standardopstilling efter den pågældende stilladstypes brugsanvisning, og hvor der for den valgte stilladskonstruktion ikke foreligger en konstruktionsberegning § 34Ny om bygherrens pligter. Hvis der konstateres mangler på byggepladsen der skal fremgå af Plan for Sikkerhed og Sundhed gives der rådgivningspåbud til bygherren hvis PSS mangler eller der er væsentlige mangler i PSS

20 20 Smiley

21 21 Ny Smiley-ordning Screenet efter den nye metode og der ikke er problemer, der udløser en rød eller gul smiley Påbud med frist, rapport om psykisk arbejdsmiljø eller strakspåbud. Vises i minimum 6 mdr. Alle rådgivningspåbud og forbud. Vises i min. 6 mdr. Gives til virksomheder efter anmodning, når virksomheden har anerkendt dokumentation for et godt arbejdsmiljø

22 22

23 23 Procesvejledning Udvidet vejledning


Download ppt "1 De ny rådgivningspåbud. 2 Nye rådgivningspåbud I stedet for de nuværende problem- og periodepåbud: Rådgivningspåbud ved komplekse og alvorlige arbejdsmiljøproblemer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google