Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEjnar Jakobsen Redigeret for ca. et år siden
1
Stefan Hermann Rektor Forside Blå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde: Farvetema = TEACH Sundhed, Pleje og Rehabilitering: Farvetema = HEALTH Teknologi, Ernæring og Sundhed: Farvetema = TECH vælges under Design / Farver. Klik på det farvetema du skal bruge i præsentationen Rektorlayouten nås her: Højerklik på sliden, vælg Layout / Metropol Basis / Title slide Basis Blå eller Title slide Basis Grå På den efterfølgende tekstside vælges farve tema under Design / Farver / REKTOR Glasloft og udvikling inden for praksis 1. november 2011 Side 1
2
Stefan Hermann Rektor Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde: Farvetema = TEACH Sundhed, Pleje og Rehabilitering: Farvetema = HEALTH Teknologi, Ernæring og Sundhed: Farvetema = TECH vælges under Design / Farver. Klik på det farvetema du skal bruge i præsentationen Rektorlayouten nås her: Højerklik på sliden, vælg Layout / Metropol Basis / Title slide Basis Blå eller Title slide Basis Grå På den efterfølgende tekstside vælges farve tema under Design / Farver / REKTOR Side 2 Navn Navnesen Titel Afdelning 10 august 2009 1. november 2011
3
Stefan Hermann Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Hvad er en professionsmaster? Professionsrettet videreuddannelsestilbud Forudsætte to års forudgående relevant erhvervserfaring samt en uddannelse på (professions-)bachelorniveau. Mellem 60 og 90 ECTS-points. Varighed 2 år Uddannelsen vil være på niveau 7 (kandidatniveau) i den danske kvalifikationsramme, svarende til masteruddannelser på universiteterne. Praksiselement vil være en integreret del af uddannelsen. Forskningsunderstøttet samtidig med at perspektiv og indhold skal være praksis- og professionsorienteret. Sikres den nødvendige forskningsbasering ikke, vil det efterlade en masteruddannelse, der ikke er på et tilstrækkeligt højt niveau. 1. november 2011 Side 3
4
Stefan Hermann Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Behov for professionsmasteruddannelser Velfærdsløft - øgede kompetencer til at kunne håndtere nye opgaver med stigende krav til specialisering, sammenhæng på tværs og/eller effektivitet og samtidig selvstændigt kunne tænke i nye metoder og nye løsninger. Professionsløft. Målet er, at velfærdsarbejdere har et entreprenant forhold til deres faglighed Karriere og udviklings/specialiseringsveje for fagprofessionelle – nye arbejdsopgaver og ansvarsområder på højere niveau end i dag Fastholde fagprofessionelle i professionen – mange dygtige ambitiøse talenter forlader professionen i dag bl.a. pga. manglende professionsrettede videreuddannelsestilbud på højt niveau 1. november 2011 Side 4
5
Stefan Hermann Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Hvorfor skal professionshøjskolerne udbyde masteruddannelser? Mastertilbuddene af i dag henvender sig i stort omfang til professionsuddannede, når de har forladt ’kerneydelsen’ eller udgør sammen med en række kandidatuddannelser (med visse varianser) en akademiseringsvej ud af professionen Professionsmasteren ’findes’ i dag på fx de kunstneriske uddannelser, Danmarks Journalist- og Mediehøjskole Professionshøjskolerne kender den praktiske virkelighed, vi uddanner til Professionshøjskolernes faglige miljøer er under betydelig forskningsmæssig opkvalificering Målrette uddannelser mod professioner, hvor tilbud ikke findes i dag Løfte fagligheden på grunduddannelser og øvrige efter- og videreuddannelsestilbud gennem øget forskningsbaseret undervisning og opkvalificering af undervisere (fx globaliseringsaftalen med beslutningen om i 2011-2013 at udbyde en række ph.d.- stipendier til opkvalificering af læreruddannelsens undervisere). Tiltrække/fastholde de dygtigste studerende på grunduddannelser, når der er tydeligere karriere- og udviklingsveje Attraktive samarbejdspartnere i forhold til andre nationale/internationale forskningsinstitutioner 1. november 2011 Side 5
6
Stefan Hermann Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Hvor skal Metropol byde ind i forhold til professionsmasteruddannelser? Ud fra en strategiske overvejelser: Hvor har Metropol stærke faglige miljøer i forvejen i kraft af stærke efter- og videreuddannelsestilbud fx i form af diplomuddannelser velfunderede vidensmiljøer fx videnscentre og/eller vigtige strategiske samarbejder/partnerskaber med andre forskningsmiljøer og praksis Samfundsmæssigt behov for professionsløft Interesse fra aftagere, politikere og andre interessenter 1. november 2011 Side 6
7
Stefan Hermann Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Hvor skal Metropol byde ind i forhold til professionsmasteruddannelser? Konkret overvejes professionsmasteruddannelser på disse områder: Tekniske og naturfaglige område (science didaktik og billeddiagnostik) Det sociale område (beskæftigelse og social inklusion) Skoleområdet (skoleledelse) Sundhed og rehabiliteringsområdet (psykiatri, ældre, ekspertsygepleje) 1. november 2011 Side 7
8
Stefan Hermann Mellemslide Bruges når noget nyt starter 1. november 2011 Side 8
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.