Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016."— Præsentationens transcript:

1 Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S pal@a-2.dk Trafikdage Aalborg Universitet 2016

2 Jernbaneudviklingen i Danmark 1930-2000

3 Privatbaner – udvikling siden år 2000 Nordjylland: Overtagelse og integration af regional DSB kørsel. Midtjylland: Sammenlægning af privatbane, DSB og ny letbane. Sjælland: Sammenlægning af to baneselskaber og (nok) overtagelse af yderligere DSB strækning. Vestbanen: Arriva kontrakt og samdrift til Esbjerg. Lemvigbanen: Tørfisk sang.

4 Nøgleelementer for udvikling af (privat)baner Passagergrundlag – der skal være no’en at transportere. God drift – ordentlig frekvens og høj stabilitet Samordnet køreplan – internt i banen Godt samspil med anden kollektiv trafik – kun få bor og arbejder i stationsbygninger. Økonomi til at drive og udvikle banen. God ledelse og gode medarbejdere – både i virksomheden og ejermæssigt.

5 Passagergrundlag – der ska’ være no’en at transportere. Der er generelt positiv udvikling i passagertallene – men meget ujævnt fordelt mellem banerne Stigning % 4 -14 0 30 22

6 God drift – ordentlig frekvens og høj stabilitet Nordjylland og Sjælland har fået nyt materiel og opgradering af infrastruktur Midtjyske Jernbaner er i gang med opgradering, samdrift og nye strækninger Nyt materiel og opgradering af infrastruktur på Vestbanen Lemvigbanen i limbo

7 Samordnet køreplan – internt i banen Hurtigere tog og forbedret infrastruktur med krydsningsspor har generelt øget mulighederne for en mere effektiv banedrift.

8 Godt samspil med anden kollektiv trafik – kun få bor og arbejder i stationsbygninger. Køreplanmæssig samordning med busdriften (korrespondancer og fokus på samspil), bedre samspil til DSB drift har givet mærkbare resultater – fx i Nordsjælland.

9 Økonomi til at drive og udvikle banen. Samlet økonomipakke år 2000 – 2015 er udløbet. Økonomipakken gav råderum til renoveringer og udbygning af infrastruktur, samt til nyt materiel – dels via tilskud, dels via interne rationalisering og forbedringer. Aftalen er ”tørret ud”, men staten fortsætter med at give samme tilskud som tidligere. Det er varslet, at der skal gennemføres et udredningsarbejde om privatbanernes økonomi, men kommissorium er endnu ikke offentliggjort – skal gennemføres frem til sommer 2017.

10 God ledelse og gode medarbejdere – både i virksomheden og ejermæssigt. Banerne ejes af trafikselskaberne (og lidt af private og kommuner). Banerne har egne bestyrelser Banerne drives via driftstilskud / trafikkøb fra regionernes Regional Udviklingskonto Trafikplanlægningen foregår i tæt samspil med Trafikselskabet Nøgletal peger på, at banerne samlet set drives effektivt

11 En privatbane er ikke en privatbane

12 Hver bane er sin egen – så hver bane skal vurderes særskilt - lokal funktion - regional funktion - potentiel / realiserbar passagerudvikling - alternative betjeningsmuligheder - mulig strategisk rolle - hvem vinder – og hvem vil (derfor…) betale ?

13 Who’s next ? What’s next ?

14


Download ppt "Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google