Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP."— Præsentationens transcript:

1 Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP

2

3 Fremadrettet!

4 Tilfredshedsmåling Patientvurdering vs. tilfredshedsmåling Vil man måle patienternes tilfredshed, er det nødvendigt at spørge til de aspekter af praksis, der betinger patienternes tilfredshed Hvad forventer patienterne???

5 Patienternes forventninger i AP Nærvær Respekt for individet Tillid og tryghed Faglighed Kontinuitet og koordination En læge i nærheden

6 Fremadrettet anvendelse Tilfredshedsmåling som grundlag for udvikling af den enkelte læges praksis Målingen er et led i et velbeskrevet projekt Noget der gøres ”af” praksis – ikke ”ved” praksis Måleinstrumentet skal være udfærdiget til formålet Detaljeringsgraden skal være tilstrækkeligt høj Afrapporteringen skal være overskuelig Facilitering af resultaternes anvendelse i praksis

7 Detaljeringsgraden Gennemføres en kvantitativ undersøgelse, fortæller patienternes svar, OM noget skal ændres – spørgsmålene fortæller HVAD, der skal gøres anderledes Uddybende kommentarer fra patienterne – kvalitative besvarelser – uddyber HVAD der kan gøres anderledes

8 Afrapporteringen Hvad skal brugeren bruge? Hvad er brugerens virkelighed? Overskuelighed Meningsfuldhed

9 Resultaterne Illustrere et udviklingspotentiale Resultaterne læses samlet – balancerer hinanden Hvordan anvendes ”høj tilfredshed”? Hvad er det patienterne oplever i min praksis? Hvad er det, jeg/vi gør, der opleves positivt? Er 100% tilfredshed efterstæbelsesværdigt? De usynlige resultater af tilfredshedsmålingen

10 Implementering af resultaterne Lægernes oplevelse af mangel på tid er reel – ikke en undskyldning for manglende motivation Støtte til at holde gnisten i live Anvendelse kræver facilitering Lokal forankring Balance mellem eksperter og ”vore egne”

11 Implementering af resultaterne Forskelligartede aktiviteter til forskellige resultater Læge-patient-forholdet Den patient-oplevede faglighed Ydelsens organisering Fleksibel struktur Individuel tilrettelæggelse Vægt på de aspekter patienterne prioriterer

12 360 0 kvalitetsmåling Haves: Måling af patientoplevet kvalitet Ønskes: Flere perspektiver på kvalitet Retfærdig kvalitetsmåling? Når man savner målinger i andre perspektiver og udelukkende har resultaterne af en patienttilfredshedsundersøgelse???

13 Hvordan foregår det i DanPEP? National forankring – regionalt samarbejde Udgangspunkt i patienternes prioriteringer Frivillig deltagelse Informations- og afleveringsmøder Individuel afrapportering med benchmarking Regionalt tilrettelagte aktiviteter til implementering af resultaterne Erfaringerne samles

14 Tillykke til speciallægerne og god arbejdslyst!


Download ppt "Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google