Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMonika Knudsen Redigeret for ca. et år siden
1
Kognitive strukturerede samtaler
2
Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
3
Hvem er Thilde 23 år Maj – okt 2012: indlagt med alvorlig spiseforstyrrelse – afbrød 1.g Okt 2012: Asperger Syndrom Febr. 2013: indskrevet i Bagland Aug. 2013: flyttede hjemmefra Jan. 2014: Opstart kognitive samtaler Juni 2016: student
4
Thildes forudsætninger Velbegavet Videbegærlig Sort/hvid tænkende Systemorienteret Detaljefokuseret Vanskeligheder i det sociale felt Behov for forudsigelighed og struktur
5
Hvad er opgaven Mentorstøtte til gennemførelse af studentereksamen: Fastholdelse i realistisk niveau ift. skolegang Perspektivere sociale relationer Arbejde med detaljefokusering så hun ikke mister overblikket og spiseforstyrrelsen aktiveres
6
Kognitive samtaler Sammenhængen mellem tanke, følelse, krop og handling Omstrukturering af uhensigtsmæssige tanker for at… …modvirke uhensigtsmæssige handlemønstre At gøre robust
7
Thildes holdning til kognitive samtaler Dyb SKEPSIS! Troede ikke på det Betvivlede at jeg som lærer uddannet kunne hjælpe hende MEN VILLE SÅ GERNE….
9
Opstart af kognitive samtaler Kontrakt: Hvad skal vi tale om Hvorfor Hvordan Hvor længe Skabe en relation
10
Afdækning Hvad fylder Motivation for samtalen Sokratisk udspørgen Aktiv lyttende Spejle
11
Hvad skal vi tale om
12
”Det skal gøre ondt, før det er godt” Tydelighed om realistiske mål Snuble-mål er vigtige Afdækning af mestringsstrategier Vigtigt at jeg tager ansvar for samtalen Vigtigt at jeg fortæller / opsummerer, hvad vi har nået i løbet af samtalen
13
Psykoedukation Viden er guld Viden er magt Viden er selvværdsskabende
14
Sensorisk bearbejdning Eksekutive funktioner Detalje- fokusering Indlevelses- evnen Repetitive adfærdsmønstre Kommunikation Gensidigt socialt samspil Autisme Udfordrende livssituationer, som kræver meget energi og som betyder at man er på mentalt overarbejde – kan påvirke langvarig stress med risiko for at endnu mindre mentalt overskud til at klare udfordrende livssituationer dvs. mindre energi til at klare de ting, der kræver meget energi. Dette kan medfører de eksekutive funktioner, hvilket kan betyde stresssymptomer i form af eks. manglende overblik og udmattelse. Dette medfører: udvikle depression, angst mm Model for udvikling af depression, angst mm Udfordrende og svære livssituationer kan betyde udvikling af eks. angst og depression - når man har autisme er mange livssituationer særligt udfordrende. Og derfor er mennesker med autisme også i risiko for at udvikle eks. angst og depression.
16
Hjemmearbejde Kognitive skemaer Observationer Virkelighedsundersøgelser Tydelige, afgrænsede, konkrete opgaver med et meningsfuldt formål
19
Omstrukturering af tanker Alternative tanker og handlinger Virkelighedsundersøgelse Bevisførelse
20
En illusion? Jeg vil tale med én, der kan se hele mig indefra men med en udenforståendes øjne. Én, der kan sætte ord på og forklare, hvad der sker i mig og binde en rød tråd om det hele
21
Søren Kierkegaard ” At man, når det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er hemmeligheden ved al hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv en indbildning, når han mener at kunne hjælpe en anden. For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min mereforståen ham slet ikke”
22
På vej ”Nu ved jeg, at Bente ville sige til mig…..” Gentagelser, gentagelser, gentagelser
23
I dag De samme forudsætninger, men Forstår at være i proces Nuanceret tænkning Samarbejde og sociale relationer Perspektiverer selv og søger bare bekræftelse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.