Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobilitetskulturer i Europa – en undersøgelse baseret på cluster- analyse af 28 europæiske lande Sonja Haustein, DTU Management Engineering,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobilitetskulturer i Europa – en undersøgelse baseret på cluster- analyse af 28 europæiske lande Sonja Haustein, DTU Management Engineering,"— Præsentationens transcript:

1 Mobilitetskulturer i Europa – en undersøgelse baseret på cluster- analyse af 28 europæiske lande Sonja Haustein, DTU Management Engineering, sonh@dtu.dksonh@dtu.dk Thomas A. S. Nielsen, Vejdirektoratet, tasn@vd.dktasn@vd.dk 1. Trafikdage 2016, Aalborg 22-23 august

2 Motivation På trods af en relativt høj andel af gang- og cykelture i nogle europæiske lande er bilen den dominerende transportform i Europa De kendte problemer knyttet til trafik, såsom luftforurening, støj, trængsel og reduceret livskvalitet, er ikke løst. For at mindske trafikkens miljøbelastning og for at øge gang og cykling kræves målrettede indsatser. Målrettede tiltag kræver en forståelse af de rejsendes motiver og barrierer - herunder viden om forskellighederne imellem de europæiske regioner og deres tilhørende infrastruktur, politikker og mobilitetsmønstre. I denne undersøgelse bruger vi Eurobarometerdata til at analysere forskellene i hverdagsmobilitet og motiver for transportmiddelvalg inden for EU. 2.

3 Hyppigst benyttede transport 2011 3.

4 Cyklister i EU28 4.

5 Ikke-motoriserede i EU28 5.

6 Eurobarometer 82.2 Gennemført i oktober 2014 af TNS-OPINION for EU 27868 respondenter i alderen 15 år og ældre Ca. 1000 respondenter pr. EU land Spørgsmål om: Den hyppigst benyttede transportform Motiver for valget af transportform Holdning til problemer i relation til transport – bl.a. miljø 6.

7 Metode 7. 1) Valg og bearbejdning af variable til cluster- analyse. 2) Clustring af 27868 respondenter til 8 Europæiske ‘mobilitetsgrupper’. 3) Clustring af 28 lande med forskellige andele af de europæiske ‘mobilitetsgrupper’ til 6 ‘landegrupper’ der viser hovedforskelle mellem de forskellige lande i Europa mht. mobilitet.

8 Hvorfor clustring? Vi får en diskret klassificering af individer og lande ud fra deres egenskaber. Vi får grupperet de individer og lande, der ligner hinanden mere end de ligner andre - på en systematisk/optimal måde. Vi får mulighed for at analysere mobiliteten som et ‘sæt’ af adfærd, overvejelser, egenskaber og kontekst – en kultur. Vi får mulighed for at kondensere/aggregere ud fra overvejelser om validitet og anvendelighed. 8.

9 Profil af mobilitetsgrupper (clustercentre) 9. Komfortbilister Travle grønne bilister Prisorienterede OT- brugere Grønne OT-brugere Hverdagscyklister Grønne cyklister Prisorienterede fodgængere Grønne fodgængere Daglig transportform Gang -0,42 2,38 Cykel -0,31 3,21 -0,31 Off. transport (OT) -0,52 1,93 -0,52 Bil 0,890,90-1,09 Motiv Hastighed 0,160,84-0,33-0,22-0,11-0,07-0,49-0,43 Komfort 0,36-0,22-0,38-0,27-0,11-0,23-0,480,06 Pris -0,29-0,140,570,070,280,300,21-0,21 Miljøbevidsthed-0,381,61-0,341,87-0,361,85-0,481,25

10 Mobilitetsgrupper i EU og DK 10.

11 Karakteristik af mobilitetsgrupperne Biler-orienterede segmenter er mere privilegerede i form af ressourcer, herunder it-udstyr og lange rejser; Fodgængere (og delvis brugere af offentlig transport) er mere udsatte, ofte kvinder og har høj alder; OT-brugere bor oftere i større byer og bilister oftere i små byer; Miljøorienterede segmenter er mere privilegerede, mens den mest ‘udsatte’ gruppe er de prisorienterede fodgængere; Grønne cyklister adskiller sig fra andre inden for flere aspekter: de har det højeste uddannelsesniveau, færrest finansielle problemer, har flere aktiviteter på internettet og den højeste tilfredshed med livet. 11.

12 De 6 landegrupper i EU28 12. Omtales som 3 hovedgrupper i det følgende…

13 De blå 13. Gamle industrilande i vest-europa. Høj: Komfortbilister Lav: Cyklister

14 De gule 14. ‘De nye EU lande’ samt Spanien, Portugal og Grækenland. Høj: Pris-orienterede brugere af offentlig transport & Pris-orienterede fodgængere Lav: Grønne cyklister Orange: Ungarn i en særlig position… Høj: Hverdagscyklister

15 De grønne 15. Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Østrig, Holland og Belgien. Høj: Travle grønne bilister, Hverdags cyklister & Grønne cyklister Mørkegrøn: Høj: Grønne bilister, cyklister, offentlig transport brugere og fodgængere

16 Opsamling Clusteranalyse kan være et værdifuldt værktøj til at beskrive og forstå forskellene i rejsemønstre. Fremtidige gentagelser af undersøgelsen bør være af stor værdi for ”monitorering” af ændringer i rejsemønstre inden for EU, bl.a. med hensyn til bevægelser i retning af ”grønnere” rejsemønstre i forskellige europæiske regioner og landegrupper. Men: Eurobarometer datasættet har mange begrænsninger og undersøgelsens indikatorer for motiver og barrierer grove. Man kan fx ikke sige noget om multimodalitet eller motiver for at ikke bruge bestemte transportformer. Et væsentligt bidrag fra de anvendte data og dette papers analyser er dog den Europæiske dækning og sammenligning mellem alle EU28s lande. En sammenligning der ikke tidligere har været mulig på grund af mangel på sammenlignelige data. 16.

17 Referencer European Commission (2011): Flash Eurobarometer 312 (Future of Transport). The GALLUP Organisation, Brussels. GESIS Data Archive, Cologne. ZA5472 Data file Version 1.0.0, doi:10.4232/1.10732 European Commission (2015). Eurobarometer 82.2 (2014). TNS Opinion [Producer]. GESIS Data Archive, Cologne. ZA5931 Data File Version 1.0.0 (doi:10.4232/1.12216). Haustein, S., & Nielsen, T.A.S. (2016). European mobility cultures: A survey-based cluster analysis across 28 European countries. Journal of Transport Geography, 54, 173-180. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2016.05.014 Kontakt meget gerne: Sonja: sonh@dtu.dk eller Thomas: tasn@vd.dk – for at få en kopi af artiklen. 17.


Download ppt "Mobilitetskulturer i Europa – en undersøgelse baseret på cluster- analyse af 28 europæiske lande Sonja Haustein, DTU Management Engineering,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google