Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,"— Præsentationens transcript:

1 Følelser… hvad for noget?

2 Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte, drøfte, øve Og spørg gerne undervejs

3 Den kognitive diamant

4 Følelseskurven

5 Summe med din sidemakker I hvilke situationer er du udfordret af dit barns følelser? Hvordan har du det selv i disse situationer? Eksempler: Krav udløser et udbrud Konflikt omkring at tage afstand fra hinanden. Ulykkelig. Overgangssituationer fra leg til fælles aktivitet. Vrede ked af det

6 Vi er rollemodeller…

7 Hvordan kan forældre hjælpe til selvregulering? Tale om følelser Bruge følelses ord Benævne og beskrive barnets følelser ”Du er glad, frustreret, ked af det, spændt mm… Husk opmærksomhedsprincippet – vigtigt at benævne de positive følelser. Undgå at overtage barnets følelser. Koble en positiv sætning med hjælp eller håb til benævnelsen af en negativ følelse. Støtte barnets forsøg på at regulere sine følelser

8 Hvorfor hjælper det at sætte ord på følelser? Giver barnet bevidsthed om sig selv Kobler sproget til følelsen så barnet får bevidsthed om og ord for sine følelser. Man skal kende sine følelser før man kan regulere dem. Styrker empati. Når man kender følelserne får man nemmere øje på dem hos andre. Anerkendelse af følelser kan mindske konfliktniveauet og hjælpe til accept af grænsesætning

9 Brainstorm: Hvilke følelser kender vi?

10 Brainstorm på følelser… Irriteret, vrede, glæde, hysterisk, stædig, sorg, trist, jalousi, begejstret, genert, overrasket, frustreret, forundret, usikker, bange, selvsikker, stolt, skeptisk, ked af det, forskrækket, nysgerrig, henrykt, drilsk, ensom, fjendtlig, forelsket, chorkeret, lykkelig, taknemmelig, utaknemmelig,

11 Korthus øvelsen Find sammen 2 og 2. Den ene bygger korthus (og viser sine følelser forbundet hermed) Den anden benævner følelserne.

12 Hvad kan udløse vulkanen? Selvstændighedstrang Krav Grænsesætning Skift Mangel på overblik Utryghed Nye ansigter Uretfærdighed

13 Bevar roen…

14 Børnestrategier til at bevare roen Tal om og øv falde-til-ro-strategierne i fredstid. Lav gerne en lille historie ud af det: Tænk stop og gå ind i dit skildpaddeskjold. Duft til blomsten og pust lyset ud Positiv selvtale: ”Jeg kan klare det, jeg kan falde til ro” Brug et følelsestermometer Ros barnets bestræbelser på regulere sin vrede og frustration.

15 Tak for i aften

16 Arbejdsspørgsmål Hvad tager du/i med jer fra i aften? Hvordan kan man håndtere de følelsesmæssigt udfordrende situationer (fra brainstorm)? Er der noget du/i får lyst til at afprøve eller gøre mere af for at støtte dit barns følelsesmæssige udvikling? Har du/i fået nye ideer til hvordan du/i rummer dit barns følelser?


Download ppt "Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google