Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers."— Præsentationens transcript:

1 Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers Samråd, Hotel Mayfair, Helgolandsgade 3, 1653 København V, 2. december 2008 kl. 11.00 – 12.00

2 Udfordringen Hvad er årsagen (årsagerne) til, at evaluering indtager så fremtrædende placeringer i uddannelsesdebatterne, som begrebet har gjort i de sidste forholdsvis mange år? Hvad kan evalueringer bruges og misbruges til? Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

3 Tese: Al den evaluering skyldes: Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

4 Tese: Al den evaluering skyldes: At evaluering er et nyttig og effektivt redskab til styring og (feed-back og udvikling) af offentlige organisationer og driftsområder Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

5 Tese: Al den evaluering skyldes: At evaluering er et nyttig og effektivt redskab til styring og (feed-back og udvikling) af offentlige organisationer og driftsområder At evaluering er et strategisk bekvemt redskab i en politisk kontekst Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

6 Tese: Al den evaluering skyldes: At evaluering er et nyttig og effektivt redskab til styring og (feed-back og udvikling) af offentlige organisationer og driftsområder At evaluering er et strategisk bekvemt redskab i en politisk kontekst At evaluering legitimerer beslutninger og handlinger i demokratiske organisationer Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

7 Definition af evaluering Evaluering for at planlægge og forbedre (Rasborg m.fl. 1977) Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

8 Definition af evaluering Evaluering for at planlægge og forbedre (Rasborg m.fl. 1977) Evaluering er undersøgelse for at planlægge og forbedre Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

9 Definition af evaluering Evaluering for at planlægge og forbedre (Rasborg m.fl. 1977) Evaluering er undersøgelse for at planlægge og forbedre Evaluering er undersøgelse for at planlægge, implementere og forbedre Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

10 Problemer med rationalitet og normativitet Undersøgelsesproblemet Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

11 Problemer med rationalitet og normativitet Undersøgelsesproblemet Planlægningslægningsproblemet Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

12 Problemer med rationalitet og normativitet Undersøgelsesproblemet Planlægningslægningsproblemet Implementeringsproblemet Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

13 Problemer med rationalitet og normativitet Undersøgelsesproblemet Planlægningslægningsproblemet Implementeringsproblemet Forbedringsproblemet Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

14 Kernen i den nyere evalueringsdagsorden Summativ-formativ - fra 1960’erne og 1970’erne og frem Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

15 Kernen i den nyere evalueringsdagsorden Summativ-formativ - fra 1960’erne og 1970’erne og frem Refleksion – fra 1990’erne og frem Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

16 Kernen i den nyere evalueringsdagsorden Summativ-formativ Refleksion Refleksion contra kritik Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

17 En sen-moderne evaluerings- definitionen Evaluering er undersøgelse og refleksion med henblik på planlægning, implementering og forandring Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

18 Perspektiver på evaluering Det rationelle perspektiv – evaluering nytter Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

19 Perspektiver på evaluering Det rationelle perspektiv – evaluering nytter Det politiske perspektiv – evaluering er strategisk Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

20 Perspektiver på evaluering Det rationelle perspektiv – evaluering nytter Det politiske perspektiv – evaluering er strategisk Det kulturelle perspektiv – evaluering er legitimering (meningsskabelse) Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

21 Det kulturelle perspektiv Aktører ses som søgende efter mening, for herved at reducere usikkerhed og kaos. Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

22 Det kulturelle perspektiv Aktører ses som søgende efter mening, for herved at reducere usikkerhed og kaos. Evalueringer ses som rituelle handlinger, der viser os som ansvarlige og fornuftige. Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

23 Det kulturelle perspektiv Aktører ses som søgende efter mening, for herved at reducere usikkerhed og kaos. Evalueringer ses som rituelle handlinger, der viser os som ansvarlige og fornuftige. ”Myter, ritualer, ceremonier og symboler får stor betydning, fordi ” de tillader aktørerne at tolke deres egen adfærd som rationel” (Albæk 40) Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

24 Skole Undervisning Omgivelser Løbende reformkontrol Løbende kvalitetssikring Løbende selvevaluering Torben Spanget Christensen

25 Rationalistisk perspektiv på løbende reformkontrol (nytte) Virker måske ikke efter hensigten Nogle reformelementer er måske direkte uhensigtsmæssige Der vil måske være systemfejl Der vil opstå implementeringsproblemer Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

26 Politisk perspektiv på løbende reformkontrol (strategi) Reformen er et politisk kompromis Reformen er kontroversiel kravet om evaluering holder den politiske proces åben Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

27 Kulturelt perspektiv på løbende reformkontrol (legitimering) Reformen medfører meningstab Løbende reformkontrol kan ses som rituelle handlinger, der skal bidrage til at processen bliver oplevet som ordentlig og respektabel af de involverede Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

28 Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Bek. Om kvalitetsudvikling og resultatvurdering § 1. Stk. 2. Kvalitetssystemet skal omfatte systematiske og regelmæssige selvevalueringer. Selvevaluering forudsættes at foregå løbende, men skal foretages mindst hvert 3. år og skal dække alle de af skolen valgte nøgleområder, jf. dog § 5, stk. 3.

29 Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Bek. Om kvalitetsudvikling og resultatvurdering § 1. Stk. 3. Ved selvevaluering forstås i denne bekendtgørelse: En proces der består i at indsamle information og implementere procedurer, der muliggør kontinuerlige, systematiske og kritiske diskussioner om uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold…….

30 Det rationelle perspektiv på løbende kvalitetssikring (nytte) Der skal vælges nøgleområder Der skal gennemføres en systematisk indsamling af information og der skal implementeres procedurer Der eksisterer en forestilling om en positiv effekt af refleksive processer blandt lærere og elever i forbindelse skoleudvikling Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

31 Det politiske perspektiv på løbende kvalitetssikring (strategi) Selvevalueringsmodellen åbner for deltagelse og forhandling om mål og procedurer, og er i den forstand et forsøg på at inddrage de interne nøgleaktører og forhandlinger Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

32 Det kulturelle perspektiv på løbende kvalitetssikring (legitimering) Forandringer i faglighed (kompetence) Forandringer i pædagogik (coach) Forandringer i organisation (organisationsmedarbejderen) => behov for understøttelse af meningsskabelsen Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

33 Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Praksis som menings- skabelse Fag Mellem videnskabsformidling og kompetencedannelse Pædagogik mellem kateketens og coachens relation til eleverne Reformpres Christensen og Raae, 2008 Organisation mellem de dannedes fællesskab og organisationsmedarbejderen

34 Perspektiver på løbende selvevaluering Det rationalistiske perspektiv (nytte) – En del af studiekompetencen Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

35 Perspektiver på løbende selvevaluering Det rationalistiske perspektiv (nytte) – En del af studiekompetencen Det politiske perspektiv (strategisk) – Et disciplineringsmiddel Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

36 Perspektiver på løbende selvevaluering Det rationalistiske perspektiv (nytte) – En del af studiekompetencen Det politiske perspektiv (strategisk) – Et disciplineringsmiddel Det kulturelle perspektiv (legitimering) – Giver respektabilitet til undervisningen Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

37 Studiekompetence: Analysemodel 1 Lærerne udleverer et tekstmateriale til eleverne om et tema inden for ’det internationale område’ Torben Spanget Christensen

38 IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Studiekompetence: Analysemodel 2 Dialog om problem- formulering og substans ud fra supplerende materiale eleven selv finder Torben Spanget Christensen

39 IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Studiekompetence: Analysemodel 3 Dialog 1 plus dialog 2 om faglige metoder Torben Spanget Christensen

40 IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Studiekompetence: Analysemodel 4 Dialog 1 og 2 plus dialog om studiekompetence Torben Spanget Christensen


Download ppt "Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google