Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi."— Præsentationens transcript:

1 Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi

2 Grundlæggende mål med alle bevægelsesaktiviteter  er at variere, at differentiere, at kommunikere og dette hele tiden i relation til musik eller musikalske elementer. Turde bruge sig selv og bruge bevægelse og dans som et æstetisk udtryksmiddel.

3 Fællesskab  Bevægelse og dans er en vidunderlig hjælp til følelse af fællesskab. Fællesskab i bevægelsen kræver ikke så mange tekniske forudsætninger og færdigheder som f.eks. det fællesskab der ytrer sig ved musikalsk sammenspil.

4 Ny forståelse af børn/brugere  I bevægelsen ser vi pædagoger børn/brugere på en anden måde end når de feks sidder ned. De er mere synlige som hele mennesker. Sikkerhed og usikkerhed, angst og glæde, modstand og parathed meddeler sig igennem deres kropsudtryk og måden at bevæge sig på. Det kan hjælpe os til at forstå den.

5 Samarbejdet på tværs af alder  børn/voksne og små børn/store børn. Man kommer tæt på og kommer i berøring men hinanden på en naturlig måde.

6 Tilegnelse af ny musik  Lyst og evne til at tilegne sig ny musik vokser, når musikken skal gives et kropsligt udtryk.

7 Musiklæring igennem kroppen  Musikoplevelsen bliver meget konkret, musikforståelsen styrkes, og musikudøvelsen stimuleres.

8 Musikkens grundelementer  bliver oplevet meget konkret – tempo, dynamik, betoning, rytme, puls, mm udtrykkes/bevidstgøres ved hjælp af bevægelsen.

9 Anvendt orkestermusik:  Georg Frideric Händel (1685-1759) Watermusic Country Dances 1 and 21:41 Georg Frideric Händel (1685-1759) Watermusic Country Dances 1 and 21:41 Georg Frideric Händel (1685-1759) Watermusic Country Dances 1 and 21:41  H.C. Lumbye (1810-74): Champagne galop 2:15 H.C. Lumbye (1810-74): Champagne galop 2:15 H.C. Lumbye (1810-74): Champagne galop 2:15  Petr Tjaikovskij(1840-1893) : Nøddeknækkeren Danse russe Trépak 1:12 Petr Tjaikovskij(1840-1893) : Nøddeknækkeren Danse russe Trépak 1:12 Petr Tjaikovskij(1840-1893) : Nøddeknækkeren Danse russe Trépak 1:12  Ennio Morricone(1928 - : The Mission Gabriels oboe (til chifon)2:12 Ennio Morricone(1928 - : The Mission Gabriels oboe (til chifon)2:12 Ennio Morricone(1928 - : The Mission Gabriels oboe (til chifon)2:12

10 Opvarmning (musikbaggrund nr 4) med chifon-tørklæder.  Gør som jeg. I er mit spejl.  2 og 2. Føre følge. Og byt.  Gør som mit tørklæde. (Mit tørklæde er din krop.)  2 og 2. Gør som hinandens tørklæde. (musikbaggrund nr 3)

11 Kreativ dans til 1):  Samtale om hvilke associationer musikken giver  Baggrundshistorie om hvordan musikken blev skrevet til King Georges kroning. Musikken blev uropført på festdagen med kongen siddende ved bredden af Themsen mens musikkerne sad i både i både og spillede. Derfor navnet ”Watermusic”.  Fri bevægelse til musikken  Bevidstgørelse af musikkens form  Udfærdigelse af koreografi

12  Litteratur: Lene Kold og Ingrid Oberborbeck. Kreativ bevægelse og dans med børn.  Forlaget Dansk Sang 1989. Musik og bevægelse i emner fra hele verden.  Kreativ opbygning af bevægelses- og danseforløb, der styrker børnenes musikforståelse og stimulerer deres kropslige og følelsesmæssige oplevelse af musikken.


Download ppt "Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google