Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

2012 Akutteam i Helsingør Kommune. Præsentation af Akutteamet  Startede op i 1997  Finansieret 50/50 mellem amt og kommune indtil herefter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "2012 Akutteam i Helsingør Kommune. Præsentation af Akutteamet  Startede op i 1997  Finansieret 50/50 mellem amt og kommune indtil herefter."— Præsentationens transcript:

1 2012 Akutteam i Helsingør Kommune

2 Præsentation af Akutteamet  Startede op i 1997  Finansieret 50/50 mellem amt og kommune indtil 31.12.2006 herefter 100 pct. kommunalt finansieret  Budget for 2012: 5,88 mio. kr. (heraf 1,8 mio. kr. midlertidigt til 2nd opinion)  4 typer af brugere  Akutteamsbrugere (lægehenvisning)  2nd opinion  Hjemtagelsesbrugere  Hjælp til hjemmeplejen

3 Præsentation - fortsat  Organisatorisk placeret i Hjemmeplejen  Hjemmeplejen er integreret med hjemmesygeplejen  Fælles ledelse, enstrenget struktur  12 medarbejdere  9 sygeplejersker  3 social- og sundhedsassistenter  Koordinator til daglig planlægning  Ledelse af hjemmeplejechef og souschef  Samarbejde med hjemmeplejen omkring natdækning  2 natsygeplejersker

4 Akutteamsbrugere  Alternativ til indlæggelse/genindlæggelse  Lægehenvisning  Besøg inden for en time  18 diagnosekategorier  Fra ”Afrusning af misbrugere” til ”Terminale patienter”  Indlæggelse i Akutteam er midlertidig. Sædvanligvis ikke over 5 dage (undt. Terminale)  Vurderingsbesøg for læger  Ikke ”kantet” i forhold til regionale/kommunale opgaver

5 Hvad er særligt ved Akutteamet?  Intensiv og akut pleje udover det beredskab, der normalt tilbydes.  Personalet rekrutteres efter specialistkompetencer, særligt inden for akutsygepleje og terminalpleje.  Situationsbaseret pleje med udgangspunkt i patientens akutte behov frem for standarder og visiterede ydelser.  Besøg tilpasses brugernes individuelle behov  Hjælpen tilpasses de aktuelle behov hos de enkelte patienter

6 Formålet med Akutteamet  Medvirke til at holde borgere hjemme fra sygehusene.  Sikre færrest mulige funktionstab pga. indlæggelser  Begrænse kommunal medfinansiering til sygehusene.  Hurtig udskrivning fra fx skadestue eller AMA med henblik på vurdering i hjemmet - fx. smertebehandling og mobilisering (også kirurgiske patienter)

7 Eksempler på typiske arbejdsopgaver  Akut observation i hjemmet  fx dehydrering, vejrtrækningsproblemer, infektionssygdomme.  Terminalpleje  Afklaring af medicinstatus i samarbejde med de praktiserende læger  IV-medicin og parenteral ernæring  Opstart af hjemmedialysepatienter  Frakturskader og traumer  Stand-by til visse patienttyper  Afrusning af misbrugere  Strukturering i socialt stærkt belastede hjem

8 Patienten  Patienten skal have behov for sygepleje på et relativt højt teknisk kompetenceniveau, som stiller krav som ligger udover niveauet hos den almindelige hjemmesygepleje.  Skal kunne være alene i hjemmet imellem to besøg  Skal kunne tage telefonen eller have en pårørende som skal kunne tage telefonen ved pludseligt opstået behov

9 Statistik Akutteamsydelser (1.1.2012 – 01.10.2012) YdelseBesøgTimerYdelseBesøgTimer Hjerte-kar sygdomme133,17Øre/næse/hals00,00 Lungesygdomme133,65Cancer24871,37 Nyresygdomme/endokriologi4010,00Trauma202,82 Infektionssygdomme10527,95Psykisk389,82 Tarmsygdomme/hepatologi16349,27Causa Socialis28766,08 Neurologi246,66Terminal29281,76 Blodsygdomme20,66Misbrug med alkohol112,99 Bevægeapparat3810,64Udskrivningsborger9224,96 Fraktur7710,64Vejledning20,33 Hud195,47Øvrige477,77 Øjne20,34

10 2nd Opinion  Politisk bestemt 3-årigt projekt  Projekt startede 1.1.2010.  Formål  Forebygge unødige (gen)indlæggelser  Fremgangsmåde  Inden indlæggelser (som ikke er 112-indlæggelser) tilkaldes Akutteamet.  Akutteamet laver en vurdering om hvorvidt de kan supplere den eksisterende hjælp med tiltag, som kan give borgerne mulighed for at forblive i eget hjem.  Budget for 2012: 1,8 mio. kr.

11 2nd opinion (1.1.2012- 30.9.2012) Indlæggelse undgået?

12 Udskrivningspatienter  Akutteam varetager første besøg, når brugere udskrives fra sygehus til hjemmeplejen til ”vanlig hjælp” samme dag.  Sikre at der er medicin og ydelser til brugere.  Skabe overblik inden videregivelse til almindelig hjemmepleje.  Forhindre genindlæggelser

13 Statistik Generelt (1.1.2012 – 01.10.2012)  Antal akutteamspatienter i 2012 (indtil 01.10): 310  Borgere i kontakt med Akutteam i 2012 (indtil 01.10): 841  Typer af besøg:  Hjemmeplejebesøg inkl. sygepleje: 2.936 besøg – 719,9 timer  Akutteamsbesøg: 1523 besøg – 408,3 timer  2nd opinion besøg: 409 besøg – 114,8 timer

14 I støbeskeen  Ansættelse af sygeplejersker fra Hjemmeplejen til vagtdækning i Akutteam med henblik på videndeling  Etablering af Akut telefon for kommunens borgere med henblik på at forhindre indlæggelser  Indslusningsteam til de dårligste patienter udskrevet fra sygehuset


Download ppt "2012 Akutteam i Helsingør Kommune. Præsentation af Akutteamet  Startede op i 1997  Finansieret 50/50 mellem amt og kommune indtil herefter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google