Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?"— Præsentationens transcript:

1

2 Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?

3 Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål 2020: 25%, 2025 30% Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Resultatmål: Fra 52% i 2012 til 60% i 2020 og 67% i 2025 Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Resultatmål: Elever, der afslutter med højere niveauer, end krævet, skal stige år for år Mål 4: Tilliden til og trivslen i erhvervsskolerne skal styrkes Resultatmål: Elevernes og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod år 2020

4 Ja ja – men hvordan går det? Det går skidt!

5 Så tak for i dag – tak fordi I kom!

6 Nej Det er selvfølgelig ikke den hele sandhed

7 Men det går skidt med tilstrømningen til erhvervsuddannelserne! Antallet af elever, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse skal i 2020 være 25% og i 2025 skal den være 30%

8 Og faktum er: I år er den faldet fra 18,5 til 18,4%!!!! 73% valgte gymnasiet. Dog viser seneste tal, der måske er 217 elever flere i år end sidste år. 8000 elever flere end de ca. 14.700, der i dag vælger en erhvervsuddannelse, skal der til for at nå de 30% Der er store regionale forskelle: Region Nordjylland 24% Region Hovedstaden 13% Gentofte Kommune 3%

9 Hvad går så godt? GF1 har et frafald på ca. 10% GF1 er en god opfindelse De elever, der frekventerer erhvervsuddannelserne er bedre kørende end før reformen (og kravet om 2-tallerne)

10 Og hvad er så mindre godt? Stadig alt for få, der vælger en erhvervsuddannelse Eleverne er ikke dygtige nok – der er en klar sammenhæng mellem karakterniveau fra grundskolen og elevernes gennemførselsprocent. Og det er stadig den svageste gruppe, der vælger erhvervsuddannelserne Frafaldet er stadig for højt Mestrene siger, eleverne ikke er dygtige nok! Mange løber panden mod muren, når overgangskravene skal opnås

11 Og hvad er fremtidens med- og modvind 5000-6000 unge mangler en praktikplads (regionale forskelle) 2030 risikerer vi at mangle 90.000 faglærte Adgangskrav til gymnasierne Færre elever i praktikcentrene – i dag ca. 9% af de 71.000 Trepartsaftalen vil med pisk og gulerod skaffe flere praktikpladser (8000-10.000 stk.) Der dog stadig detaljer, der skal falde på plads, så alt er endnu med forbehold.

12 Nye begreber Fordelsuddannelser – uddannelser, hvor der er stor sikkerhed for praktikplads (90% indenfor 3 måneder) hvor der ønskes øget tilgang, da der er/bliver mangel på arbejdskraft Dimensionering af uddannelser med høj arbejdsløshed Dimensionering med og uden kvoter Belønning til virksomheder pr. elev Merbidrag (27.000,- pr. elev) til de virksomheder, der ikke opfylder deres uddannelsesratio Eleverne skal simpelthen kanaliseres derhen, hvor der er arbejde at få! Og det får I en stor rolle i.

13 Fordelsuddannelser Årligt tilpasset positivliste Pt.45 uddannelser, f.eks. Elektriker, personvognsmekaniker, gastronom, træfagens byggeuddannelse, vejgodstransport, struktør, industritekniker, handelsuddannelse med speciale og mange andre Fordelsuddannelserne får øget fokus i vejledningen Og vist også en bonus til skolerne!

14 Dimensionerede uddannelser med kvote Kvote udmeldes årligt – hvor mange elever må starte på GF2 uden praktikaftale Teater-, udstillings- og eventtekniker Sikkerhedsvagt Anlægsgartner Skov- og naturtekniker Teknisk designer Data- og kommunikationsuddannelsen Skiltetekniker Lager- og terminaluddannelsen Fitnessinstruktør Autolakerer

15 Dimensionerede uddannelser uden kvote Her skal eleverne have en praktikplads for at starte på GF2 Produktør Bådmekaniker Gartner Eventkoordinator Tarmrenser Laboratorietandtekniker Dyrepasser Mediegrafiker Ernæringsassistent Bygningsmaler Beklædningshåndværker.

16 Følgende uddannelser behandles særskilt om, hvorvidt der fortsat skal være dimensionering på Frisør Beslagsmed Grafisk tekniker Guld- og sølvsmed.

17 Og hvad skuer jeg så her? To af de uddannelser, der ikke har beståelseskrav på overgangskravene, er kvotebelagt: Lager- og terminaluddannelsen (med kvote, hvis størrelse vi endnu ikke kender) Produktør (uden kvote) Det er ikke blevet lettere at have svært ved overgangskravene!

18 Og hvordan går det så med EUX? Det går godt – EUX er en god opfindelse og i fremgang! I år er de merkantile uddannelser vokset meget på EUX Vi rykker ikke eleverne ud fra gymnasierne, men tager de bedste fra egne rækker! En EUX elev er en potentiel student, der ønsker en erhvervsuddannelse oveni - ikke omvendt Det er den sværeste måde at tage gymnasiale fag på, da der er er meget mindre tid til fagene og fokus to steder


Download ppt "Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google