Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til?"— Præsentationens transcript:

1

2 Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til? Egne erfaringer og oplevelser Min anbefaling af moduler Eksempler på opgaver

3 Hvorfor uddannelse? Kvalificere vejledningstilbudet - det konkrete tilbud - overfor skole og kollegaer - overfor elever og forældre Reflektere over praksis - begrunde praksis

4 Diplom i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning (DUEK) Studieordning jan 2016 Hvad er en pædagogisk diplomuddannelse? En udfordrende og fleksibel videreuddannelse for professionelle Styrker den faglige viden og kompetencer til at analysere, forstå og håndtere komplekse problemstillinger Svarer til en mellemlang videregående uddannelse Adgangskrav: Relevant uddannelse på mindst kort videregående uddannelse eller voksenuddannelse Mindst 2 års relevant erhvervserfaring

5 Uddannelsessteder Professionshøjskolen UCC (København) University College Lillebælt University College Sjælland University College Syddanmark VIA University College (Århus) Den frie Lærerskole (Ollerup)

6 Mål for læringsudbytte Uddannelsens mål er, at den studerende udvikler teoretiske og praktiske kompetencer til at vejlede børn, unge og voksne om valg og gennemførelse af uddannelse og valg af erhverv og i denne sammenhæng kan inddrage egne interesser og personlige forudsætninger samt den samfundsmæssige og erhvervsmæssige udvikling Den færdiguddannede vejleder skal kunne bidrage selvstændigt til organisering, evaluering og kvalitetsudvikling af vejledning

7 Læringsmål Viden - skal have viden om teori, metode og praksis inden for uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning - skal kunne forstå og reflektere over fagområdets teorier, metoder og praksis Færdigheder - skal kunne anvende færdigheder, metoder og redskaber, der knytter til ansættelse inden for uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning - skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger i vejledningsindsatsen samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller - skal kunne formidle vejledningsfaglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller, samarbejdspartnere og brugere Kompetencer - skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og praksissammenhænge - skal selvstændigt og professionelt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde - skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer

8 Uddannelsens struktur – i alt 60 ECTS point Obligatoriske moduler (45 ECTS) Vejledning og vejleder10 ECTS Vejledning og individ10 ECTS Vejledning og samfund10 ECTS Afgangsprojekt15 ECTS

9 Valgfrie moduler (15 ECTS) Valg og valgprocesser – teorier og praksisformer 10 ECTS Vejledning i uddannelsesinstitutioner10 ECTS S æ rlige vejledningsbehov 10 ECTS Innovation i vejledningsmilj ø er 5 ECTS Karrierevejledning af voksne10 ECTS Karrierel æ ring og vejledning i grundskolen 5 ECTS Interkulturel vejledning5 ECST Mentorskaber og mentorordninger5 ECTS Kollektive vejledningsformer10 ECTS Vejledning og digitale medier5 ECTS * Vejledning i efterskolen (DFL)10 ECTS * Vejledning i f æ llesskaber og gruppevejledning (DFL) 10 ECTS

10 Omfang Moduler med 10 ECTS-point – ca 8 gange undervisningsdage (9-14) Moduler med 5 ECTS-point – ca 4 gange undervisningsdage Derudover kan der være programsat vejledning og gruppearbejde i forbindelse med opgave/eksamen og undervejs. I alt 1 års fuldtidsstudie eller indenfor 6 år

11 Studieplan Oversigt over undervisningsdage temaer/emner for de enkelte dage læsestof til de enkelte dage materialer (grundbøger og studienet)

12 Lektiemængde meget forskelligt (50-150 sider) godt udgangspunkt for undervisningen giver også mening at læse bagefter kan vende tilbage i forbindelse med opgaveskrivning

13 Eksamen Forskellige fra modul til modul - nogle kun skriftligt, andre både mundtligt og skriftligt - ofte udgangspunkt i problemformulering Skriftligt: case på 1 eller 2 sider oplæg på 5 sider opgave på 8-12 sider afgangsprojekt på 25 sider Individuelt eller gruppe 1 samlet karakter

14 Indhold obligatoriske moduler Vejledning og vejleder teorier og metoder inden for karrierevalg og vejledning forskellige vejledningsteorier og deres videnskabsteoretiske grundlag vejlederens professionalitet, rolle og funktion planlægning, gennemførelse og evaluering af vejledning vejlederens kommunikative færdigheder etik i vejledningen

15 Vejledning og vejleder Fokus og temaer -Vejlederrollen -Forskellige tilgange til vejledning (videnskabsteori), digital vejledning, magt og etik, gruppevejledning Eksamen: Skriftligt oplæg (5 sider) Mundtlig prøve med videosekvens (3 min) 30 min inkl. video og votering

16 Indhold obligatoriske moduler Vejledning og individ menneskesyn i teorier om karriereudvikling, -valg og vejledning teoretiske perspektiver på forståelsen af individet i en kulturel kontekst psykologiske, sociologiske og læringsteoretiske perspektiver på forståelse af mennesket og dets udviklingsmuligheder teoretiske og metodiske tilgange til analyse og vurdering af individets ressourcer, barrierer og vejledningsbehov menneskesynet i vejledningspraksis og dets betydning for individets valg og valgprocesser

17 Vejledning og individ Fokus og temaer -Den vejledningssøgende - Kommunikation, personlighed, identitet, social læring, kulturforståelse, magtforståelse og etik Eksamen: Skriftlig opgave med case (12 sider) Mundtlig prøve på grundlag af opgave 30 min inkl. votering

18 Indhold obligatoriske moduler Vejledning og samfund teorier som belyser sociologiske og uddannelses- og arbejdsmarkedspolitiske forhold, herunder globalisering metoder for og videnskabsteoretiske perspektiver på empiriske undersøgelser af relevans for vejledning arbejdsmarkedsforhold og uddannelsessystemets organisering vejledningens samfundsmæssige funktion, lovgrundlag og organiseringsformer vejlederens rolle og etik i en politisk styret organisation tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde

19 Vejledning og samfund Fokus og temaer -Samfundet -Magt, forskellige diskurser, konkurrencestat, beskæftigelsespolitik, globalisering og livslang læring Eksamen Skriftlig opgave med undersøgelser (12 sider) Mundtlig prøve på grundlag af opgave 30 min inkl. votering

20 Indhold valgfrit modul Vejledning i efterskolen Unges karrierevalgsprocesser Karrierevalgs - og vejledningsteori Vejledningsmetoder og - former Vejledningens organiseringsformer i efterskolens rum Vejledningens etik og etiske dilemmaer i vejledningen Vejledningens historik og udvikling, herunder vejledningens samfundsmæssige rolle og funktion i et nationalt og internationalt perspektiv Forældresamarbejde og det interne og eksterne tværprofessionelle samarbejde Akademisk viden og opgaveskrivning

21 Vejledning i efterskole Fokus og temaer -Kostskolepædagogikkens særlige muligheder Internat-kursus (2 x 3 dage + intro) Eksamen Skriftlig opgave (12 sider) Mundtlig prøve på grundlag af opgave 30 min inkl. votering

22 At være studerende Balancen mellem teori og praksis Undervisere undervisningsform Medstuderende Pris (i alt ca 60.000 – moduler 5-15.000)

23 Hvad kan jeg bruge uddannelse til? Vejleder i efterskolen Vejleder i UU Vejleder i Studievalg, professionshøjskoler og lign.

24 Mine erfaringer og oplevelser Mit uddannelsesforløb Vilkår – tidsforbrug - studiedag = skemafridag Udbytte - egen praksis - udvikling på skolen

25 Min anbefaling af moduler Vejledning i efterskolen Vejledning og vejleder Interesse De unge og identitet Gruppevejledning Særlige behov Coach eller mentor

26 Andre muligheder Fleksibel PD -Obligatoriske modul fra andre uddannelser (mindst 15 point og afgangsprojekt indenfor samme) Andre valgmoduler -Ungdomsliv, socialisering og identitet -Vejledningsmetoder og –processer -Vejledningsteori og forandringsprocesser

27 Flere oplysninger http://www.dfl-ollerup.dk/videreuddannelse/pd- i-de-frie-skolers-tradition-og- paedagogik/valgfrie-moduler/vejledning-i- efterskolen.aspx http://www.via.dk/efter-og- videreuddannelse/udbud/uddannelser/diplom uddannelse-i-uddannelses-erhvervs-og- karrierevejledning

28 Eksempler på opgaver http://efterskoleforeningen.dk/da/Paedagogiske- temaer/Vejledning/Vejlederhaandbogen/vejlederudd annelse http://www.vejledning.net/Sider/Videndeling/Diplomo pgaver.htm Kollegaer – evt. på andre skoler Mine opgaver - gennemsyn


Download ppt "Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google