Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE."— Præsentationens transcript:

1 Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE GRUNDKATEGORIER

2

3 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ HVAD ER UNDERVISNING?  Jf. Den store danske encyklopædi: undervisning er handlinger, der har til formål at fremme tilegnelse af viden, kunnen, indsigt og forståelse.  Jf. sociologisk systemteori: undervisning er kommunikation, der konstituerer og opretholder et socialt system (klassen/holdet), hvortil psykiske systemer (elevernes tanker/bevidsthed) kan tilkoble sig. Formålet er at fremme tilegnelse af viden, kunnen, indsigt og forståelse.

4 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular METAFORER FOR UNDERVISNING ​ POLITIK-METAFOREN:  Spørgsmålet om HVAD man gerne vil/ønsker overfor hvad der konkret er muligt  Vedrører forholdet mellem det ideale niveau og det reale niveau – mellem teori og praksis  Undervisning har – modsat socialisering – altid en/flere intention(er)/mål: faglige, sociale og personlige

5 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular REJSE-METAFOREN:  Spørgsmålet om HVORDAN kommer eleverne fra A til B?  Vedrører undervisningens indhold, metoder og medier  Fokus på sammenhængen mellem indhold, metoder og medier og elevforudsætninger  Fordrer kompetence til at kunne diagnosticere og intervenere – at vurdere hvad eleverne kan/bør kunne og aktivere dem i den retning

6 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular KUNST-METAFOREN:  Spørgsmålet om HVORFOR man skal gå i skole/uddanne sig?  Vedrører selve formålet med vores uddannelsesinstitutioner  Fokus på dannelse og på noget der – som kunsten – er større end den enkelte

7 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ HVAD ER GOD UNDERVISNING?  Film fra Tårnby Gymnasium - TTT ​ http://www.dailymotion.com/video/x2pzkmi http://www.dailymotion.com/video/x2pzkmi  Hvad mener I? (5 min)  Skriv 3-5 kendetegn på god undervisning  Begrund og diskuter med din sidemakker – forskelle/ligheder

8 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular UDDANNELSESFORSKNINGENS BUD PÅ DE TI VIGTIGSTE KRITERIER FOR GOD UNDERVISNING MED HØJ LÆRINGSEFFEKT ​ Helmke, A. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnostisering, evaluering og udvikling af undervisning. Frederikshavn: Dafolo. ​ Meyer, H. (2005). Hvad er god undervisning? København: Gyldendal. ​ Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analyses related to achievement. London: Routledge.

9 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular FASER IFM ET UNDERVISNINGSFORLØB I. Den ideale/teoretiske planlægning med målsætning og indholdsbestemmelse (før) II. Den reale/praktiske gennemførelse med mindst 3 faser (under) 1. Indledning 2. Hoveddel – i flere sekvenser 3. Afslutning III. Evaluering for udvikling og ny planlægning – gerne sammen med kollegaer (efter)

10 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular UNDERVISERENS OVERVEJELSER I PLANLÆGNINGSFASEN  Hvad skal eleverne lære?  Hvorfor skal de lære de? Hvad er formålet?  Hvilke mål skal sættes? Faglige-sociale-personlige mål  Hvordan skal de lære det?  Hvilket indhold/tema/emne?  Hvilke metoder? Oplæg/gruppearbejde/storytelling/projekt/eksperimenter…  Hvilke medier? IT/bøger/film/artefakter/portfolio/lyde … En kommende ruller

11 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular DIDAKTIKKENS GRUNDSPØRGSMÅL

12 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular DIDAKTIKKENS GRUNDKATEGORIER OFTE AFBILLEDET I RELATIONSMODELLER

13 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular LÆRINGSFORUDSÆTNINGER HVEM ER ELEVERNE? HVAD ER DERES FORUDSÆTNINGER FOR AT FORSTÅ INDHOLDET? VÆLG ET SPØRGSMÅL OG BESVAR DET  ”Hvorfor er himlen blå?”  ”Hvorfor er luften gennemsigtig?”  ”Hvor langt kan menneskeøjet se?”  ”Hvor mange videnskabsmænd er der i verden?”  ”Hvorfor har vi kun år 2016, når jorden er millioner af år gammel?”  ”Himlen er blå, men når solen står op og går ned, så bliver den rød, hvorfor det?”  ”Der levede hvaler før dinosaurer, så uddøde dinosaurer pga vejret men hvorfor overlevede hvalerne?” Kan Jakob på 6 år forstå din besvarelse? Omformuler så han kan…

14 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højreklik-menuen Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok. ALBERT EINSTEIN

15 LEKTIONSPLAN MED LEKTIEARK Didaktisk analyse Didaktisk strukturering

16 HJÆLP TIL DIDAKTISK ANALYSE OG STRUKTURERING … FØLG 1  7

17

18


Download ppt "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google