Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPeder Lauritsen Redigeret for ca. et år siden
1
Femern-forbindelsens trafikprognoser - en kritisk gennemgang Trafikdage, AAU 22. – 23. august 2016 Knud Erik Andersen
2
Disposition Om prognosemodellen Selve prognosen Kritiske svagheder
3
Trafikmodellens historik (FTC-modellen) 1996-98 1999 2002 2014 2008 Femern Bælt A/S ”Finansiel analyse” inkl. trafikprognose
4
Screenline- model Skandinavien Kontinentet Eksempel: biler 2011
5
Trafikprognosen - oversigt
6
Personbilsprognose 2014 Prognose 2014 Fortsat færgefart Færgetrafik i alt Europarejsende 1000 biler/år
7
7 Gedser – Rostock Skagerrak, Kattegat Storebælt Trafikvækst Østersøen Border shop Personbilsprognose 2014 1000 biler/år
8
8 Gedser – Rostock Skagerrak, Kattegat Storebælt Trafikvækst Østersøen Border shop Personbilsprognose 2014 1000 biler/år
9
Lastbilsprognose 2014 1000 lastbiler/år
10
Kritikpunkter - oversigt: Europatrafik via R-P er faldet gennem 25 år (personbiler) Strategisk model – ikke konkurrence- model Modellen er opregnet (kalibreret) til 2011 men ikke ny-estimeret Voldsom storebæltstrafik flyttet ”manuelt” til Femern- ingen dok.! Ingen bordershop-trafik i 1996. Indgår nu fejlagtigt som alm. trafik
11
Kritikpunkter - uddybning
12
12 I alt Europatrafik - personbiler Fald i Europatrafik siden 1990
13
Modellen brugt udenfor sin gyldighed
14
Parallel drift – ikke beregnelig DK og D ejede Scandlines frem til 2007. Derfor ikke modeldata til belysning af valg mellem færge og fast forbindelse
15
½ times drift timedrift 2-timers drift Konkurrence- drift? Hverken strategisk eller konkurrence
16
Overflyttet trafik fra Storebælt
17
Udenlandske nummerplader: 4% Danskere ”den modsatte vej” samme niveau dvs. også 4 % 8% af Storebælts trafikken regnes derfor Tysklandsrettet Flytning af trafik fra Storebælt til Femern
18
udenlandske fra Storebælt danske fra Storebælt 60% af trafikspringet Flytning af trafik fra Storebælt til Femern
19
Virkeligheden over Storebælt
20
Uvirkeligheden under Femern Bælt
21
Overflyttet fra færgeruter
22
22 Bordershopping - personbiler Rødby Puttgarden 35 % 65 % 299 kr. 1328 kr.
23
Border-shopper Europa Maks 3 timer Retur: 299 kr. Retur: 1368 kr. Trafikniveau 100 biler: Trafik-model inden tunnelberegning 35 biler65 biler 100 biler Returbill. gns. : 968 kr. Korrektionsfaktorer til undgåelse af trafikspring Trafik-model efter åbning 35 biler65 biler 100 biler 36 biler 14 biler 160 biler Trafikspring
24
Pct. 100
25
Lastbiler
26
HCS, direktør Ole Bolm: ”Den internationale landevejstransport er uhyre prisfølsom, og den vil altid vælge den billigste løsning – også selvom det måske vil tage lidt længere tid
27
Direktør Simon H. Galsgaard DSV: ”På Øresund gør vi flittigt brug af færgerne selvom det nogle gange kunne være hurtigere at tage broen. Hvis tunnelen bliver markant dyrere end færgerne, så har færgeforbindelsen absolut en fremtid for os”
28
Kvalitetssikring
29
Maj. Anlægskontrakter underskrives 2008 2010 2012 2014 2015 2016 2013 Projektering Femern-bro Prækvalificeret blandt 9 konsortier Hovedrådgiver for alt ekskl. gravearbejdet Kvalitetssikring af trafikprognoser Ny Prognose Bro -> tunnel 2009 2011 Nov. Ny trafikprognose Dec. Entreprenørtilbud + 9 mia. kr. Apr. Anlægslov Sep. Reviderede entreprenørbud Nov. COWI kvalitetssikring trafikprognoser Jan. KPMG Rødby – Puttgarden (Hemmelig) Feb. EY finansielle risici, Finansiel Analyse Mar. Politisk aftale - Entreprenører udpeges Tidslinje
30
Knud Erik Andersen Knud.erik.andersen.mail@gmail.com 4092 2561 Borsen/blogs Forlag: PRAXIS (Erhvervsskolernes Forlag) Trafikdage, AAU 22. – 23. august 2016
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.