Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos."— Præsentationens transcript:

1

2 Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos

3 Dagens argument / Påstand:

4 Logos appellerer til fornuften / Har høj status i vores moderne samfund / Vi lytter meget gerne til eksperter, tal og videnskabelige resultater / Har høj status i vores moderne samfund / Vi lytter meget gerne til eksperter, tal og videnskabelige resultater

5 Logos appel - et eksempler: / Vi skal holde op med at forurene. FN's klimapanel forventer, at den globale vandstand vil stige med 18 til 59 centimeter frem til år 2100. Det betyder, at flere lande i verden vil forsvinde…

6 Logos - øvelse / Lav i mindre grupper et argument med logos appel. Brug dagens argument. / I har 5 min! / Lav i mindre grupper et argument med logos appel. Brug dagens argument. / I har 5 min!

7 I har 5 minutter

8 I har 4 minutter

9 I har 3 minutter

10 I har 2 minutter

11 I har 1 minut

12 Tiden er gået!

13 Logos - en stærk appelform Hvorfor?

14 Den der taler med logosappel - / Fremstår saglig, informerende og argumenterende / Men også kølig og upersonlig! / Fremstår saglig, informerende og argumenterende / Men også kølig og upersonlig!

15 Ethos appellen Et spørgsmål om troværdighed

16 Ethos - talerens troværdighed / Til alle mennesker knytter der sig en grad af troværdighed / Det kan være ikraft af uddannelse, job, erfaringer eller socialstatus / Ethos er altså noget man har! / Til alle mennesker knytter der sig en grad af troværdighed / Det kan være ikraft af uddannelse, job, erfaringer eller socialstatus / Ethos er altså noget man har!

17 Vi har alle en ethos-konto / Personer, virksomheder, institutioner - alle har en vis mængde ethos / Det er modtagers opfattelse af afsender: hvor megen tiltro og respekt modtager har for afsender / Personer, virksomheder, institutioner - alle har en vis mængde ethos / Det er modtagers opfattelse af afsender: hvor megen tiltro og respekt modtager har for afsender

18 Ethos øvelse / Tag dagens argument. / Hvordan sikre I, at dette argument fremføres med ethos? / Opfind den perfekte afsender / Lav en præsentation af ham/hende / Tag dagens argument. / Hvordan sikre I, at dette argument fremføres med ethos? / Opfind den perfekte afsender / Lav en præsentation af ham/hende

19 I har 5 minutter

20 I har 4 minutter

21 I har 3 minutter

22 I har 2 minutter

23 I har 1 minut

24 Tiden er gået!

25 Bonus på ethos-kontoen / Ærlighed / Overbevisende kropssprog / Velvilje overfor tilhørerne / Vedholdenhed / Ærlighed / Overbevisende kropssprog / Velvilje overfor tilhørerne / Vedholdenhed

26 Tip til en stærk ethos-appel / Show it, don´t tell it! / Husk at afsender har et vist ethos- niveau allerede inden argumentationen begynder / Argumentationen kan så være med til at af- eller be-kræfte ethos / Show it, don´t tell it! / Husk at afsender har et vist ethos- niveau allerede inden argumentationen begynder / Argumentationen kan så være med til at af- eller be-kræfte ethos

27 Tip til en stærk ethos-appel / Det er ikke kun hvad, du siger - men også hvordan du siger det, der giver bonus / Afsender kan få bonus på ethos-kontoen allerede inden talerstolen betrædes; f.eks. gennem en god præsentation / Det er ikke kun hvad, du siger - men også hvordan du siger det, der giver bonus / Afsender kan få bonus på ethos-kontoen allerede inden talerstolen betrædes; f.eks. gennem en god præsentation

28 Pathos - de store følelser med den korte virkning

29 Fordelen ved pathos-appel / Kan engagere modtager, så der ikke kun skabes overbevisning - men måske også handling

30 Hvornår bruger vi pathos- appel? / Når der virkelig er noget på spil: Krig, krise, død, fødsel, katastrofer

31 Hvordan skaber pathos store følelser? / Pathos-appel skal skabe indre billeder i modtageren, så han/hun kan leve sig ind i situationen http://www.stoplandmines.org/slm/index.h tml http://www.stoplandmines.org/slm/index.h tml / Pathos skabes også gennem kropssprog: http://www.youtube.com/watch?v=- KgJQUXr2Ws http://www.youtube.com/watch?v=- KgJQUXr2Ws / Pathos-appel skal skabe indre billeder i modtageren, så han/hun kan leve sig ind i situationen http://www.stoplandmines.org/slm/index.h tml http://www.stoplandmines.org/slm/index.h tml / Pathos skabes også gennem kropssprog: http://www.youtube.com/watch?v=- KgJQUXr2Ws http://www.youtube.com/watch?v=- KgJQUXr2Ws

32 Pathos øvelse / Tag dagens argument / Lav belæg/begrundelser med stor pathos / Fremfør argumentet med pathos / Tag dagens argument / Lav belæg/begrundelser med stor pathos / Fremfør argumentet med pathos

33 I har 5 minutter

34 I har 4 minutter

35 I har 3 minutter

36 I har 2 minutter

37 I har 1 minut

38 Tiden er gået!

39 Den dygtige afsender bruger alle 3 appelformer! / Logos - til at underbygge sine synspunkter / Ethos - anvendes og dyrkes før og under meddelelsen / Pathos - så følelserne kommer i spil. Helst mod slutningen, hvor der opfordres til handling / Logos - til at underbygge sine synspunkter / Ethos - anvendes og dyrkes før og under meddelelsen / Pathos - så følelserne kommer i spil. Helst mod slutningen, hvor der opfordres til handling

40

41 Hvis der er tid…


Download ppt "Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google