Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sådan opstilles en god effektkæde (forandringsteori) Infomøde om styrket e-handel og digitalisering i små og mellemstore virksomheder, 27. april 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sådan opstilles en god effektkæde (forandringsteori) Infomøde om styrket e-handel og digitalisering i små og mellemstore virksomheder, 27. april 2016."— Præsentationens transcript:

1 Sådan opstilles en god effektkæde (forandringsteori) Infomøde om styrket e-handel og digitalisering i små og mellemstore virksomheder, 27. april 2016

2 En god effektkæde fortæller præcist hvordan og hvorfor et projekt vil virke (årsagsvirknings-sammenhænge) 2

3 Effektkæden i ansøgningsskemaet  Ansøgningsskemaet er bygget op omkring effektkæder  En konkret, præcis og logisk sammenhængende effektkæde er afgørende for at få EU-støtte  Aktiviteterne bør fremstå krystalklart: Hvad er det præcist EU-pengene skal medfinansiere 3

4 Indikatorerne: Måling på alle led i effektkæden  Ved ansøgning: Hvad er projektets måltal/succeskriterier for aktiviteter, output og resultater  I projektperioden: Indikatorerne skal fortælle om aktiviteterne gennemføres som planlagt og skaber de forventede output og (kortsigtede) resultater 4

5 Brug indikatorvejledningen  Nogle output og resultater er foruddefineret – disse skal alle projekter levere og måle vha. indikatorvejledningen  Output og kortsigtede resultater måles primært vha. de såkaldte start-slut-skemaer  Indikatorer for hovedaktiviteter fastlægger ansøger selv 5

6 Programindikatorerne  Aktiviteter, output og kortsigtede resultater skal måles på halvår i projektperioden - langsigtede resultater efter projektperioden  Suppler gerne programindikatorer med egne indikatorer 6

7 Definition og målemetode 7

8 Vigtige huskepunkter om indikatorer (1:2)  Der skal opstilles indikatorer og måltal for alle fire led i effektkæden  Aktiviteter, output og kortsigtede resultater skal kunne måles i projektperioden og opdeles på halvår (fremgår af ansøgningsskema)  Ansøger skal selv opstille indikatorer for projektets hovedaktiviteter og kan gøre det for de øvrige led  Indikatorerne skal måle på de vigtigste ting, men ikke på alle ting 8

9 Vigtige huskepunkter (2:2)  Måltallene skal kunne måles: Beskriv målemetode for alle indikatorer (er foruddefineret for programindikatorer)  Måltal: Bør være ambitiøse, men frem for alt realistiske - man øger ikke sine chancer for tilskud ved at opstille urealistisk høje mål  Begrund måltallene 9

10 Tak for ordet Kontakt gerne ERST, hvis der er spørgsmål til effektkæde/indikatorer 10


Download ppt "Sådan opstilles en god effektkæde (forandringsteori) Infomøde om styrket e-handel og digitalisering i små og mellemstore virksomheder, 27. april 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google